D Dayangel skrev:
Gott så att du tjänar på timprismodellen, ser så klart inga fel i detta. "Problemet" är givetvis när modellen prackas med tvång på människor som inte har den fördelen att de har eller kan påverka sitt förbrukningsmönster tillräckligt mycket för att det skall bli en solskenshistoria prismässigt och då är det inte så konstigt att det stöter på motstånd.
Nej, modellen medför ingen tvång alls.
 
  • Gilla
Hamparaffe och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, modellen medför ingen tvång alls.
Om jag skulle ha ett telefonavtal som inkluderar fria sms där jag också skickar typ 10 sådana per dag och plötsligt blir anvisad ett nytt avtal där det fortsatt blir gratis helger men börjar kosta extra på vardagar bara för att styra om mitt beteende till att bara skicka på helger så är det allt annat än frihet iaf. Häng inte upp dig på att ordagrant definiera termen tvång.

"Ja du får.. men det kostar skjortan"
 
  • Gilla
Siv Olsson och 8 till
  • Laddar…
Den el du använder har ju samma pris oavsett. Frågan är vem som ska debiteras för just den elen. Jag ser det som rimligt att det är användaren.
 
  • Gilla
Robin Lindberg och 4 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde att det skulle gå fortare. Men det har gått extremt segt fram till de senaste månaderna. Nu händer det saker snabbt.
Efter 2024 tror jag att månadsmedel är något riktigt udda, om det ens erbjuds. Vem skulle
D Daniel 109 skrev:
Jag trodde att det skulle gå fortare. Men det har gått extremt segt fram till de senaste månaderna. Nu händer det saker snabbt.
Efter 2024 tror jag att månadsmedel är något riktigt udda, om det ens erbjuds. Vem skulle vilja ha en sådan produkt?
vilja ha en sådan produkt?
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur kan det vara en nackdel med timpris menar du ?
Är väl kanske inte fördel med timpris för alla, gissar at många nog ej


Ja jag skulle fortfarande vilja ha ha det, månhända jag är helt själv om det men någon verkar det ju finnas kvar som vill ha det då.
 
D Dayangel skrev:
Det står säkert så i många sagoböcker och i en färsk uppsats gjort av en klämcheck professor på KTH som nyligen blivit intervjuad av SVT för att påvisa att alla svenskar kan ställa om. Verkligen rimmar inte alltid med detta.

Min anläggning värmer ex. 200liter tappvatten till 52 grader och avkylning till nedre gräns på 45 grader för återuppvärmning utan att det tappas något vatten sker på ungefär 6 timmar. Det går alltså inte att producera varmvatten på natten och hoppas på att det finns något varmt i kranen 19-20 kommande kväll.

Fastigheten i övrigt tappar uppskattningsvis ca 1-2 grader inomhustemperatur i timmen (så klart värre ju kallare det är) med pannan avstängd så att hoppas på någon form av ackumulerad uppvärmning under natten är rena fantasierna.

Fast jag skrev ju att man kan förskjuta produktionen mot de billigare timmarna, inte att man ska ha systemen avstängda halva dygnet.
Vet man att man behöver duscha på morgonen så kan man se till att beredaren värms vid 5-6-tiden så den inte alltid måste värmas kl 8 då det är som dyrast. Tar varmvattnet slut så ska det såklart värmas oavsett tid på dygnet eller elpris.
Det går att göra en hel del med små medel.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den el du använder har ju samma pris oavsett. Frågan är vem som ska debiteras för just den elen. Jag ser det som rimligt att det är användaren.
Det finns ju gott om exempel på användare som fått ett högre pris på fakturans sista rad när timprisdebitering har implementerats givet att inga andra "beteendeförändringar" görs. Ska vi börja ta mer betalt av restauranggäster som prompt ska äta klockan 12 också för att kompensera att köket levererar mat hela dagen?
 
  • Gilla
antonholm och 3 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Det handlar om att spara pengar på att bygga ut näten, som måste dimensioneras utifrån maxbelastning. Så om de kan driva på för ”utsmetad” förbrukning så slipper de investera i utbyggnad.
Elsäljbolaget betalar väl inte för nätutbyggnad, det är elnätsbolagen som bygger nät/infrastruktur.

Att Vattenfalls elsäljbolag debiterar dig olika pris enbart baserat på hur nätbolaget rapporterar (per timme eller månad) är obegripligt, det blir ju då nätbolaget som bestämmer vilken typ av elavtal du har, inte du själv!

Du har inte ens fått chansen att byta elbolag, vattenfall är ju långt ifrån billigast på timpris.

Jämförelse av elpriser från olika leverantörer med kampanjer, tidsbundna erbjudanden och kostnad per kilowattimme (kWh).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dayangel skrev:
Det finns ju gott om exempel på användare som fått ett högre pris på fakturans sista rad när timprisdebitering har implementerats givet att inga andra "beteendeförändringar" görs. Ska vi börja ta mer betalt av restauranggäster som prompt ska äta klockan 12 också för att kompensera att köket levererar mat hela dagen?
Du förstod nog inte vad jag skrev.
 
useless useless skrev:
Fast jag skrev ju att man kan förskjuta produktionen mot de billigare timmarna, inte att man ska ha systemen avstängda halva dygnet.
Vet man att man behöver duscha på morgonen så kan man se till att beredaren värms vid 5-6-tiden så den inte alltid måste värmas kl 8 då det är som dyrast. Det går att göra en hel del med små medel.
Exemplet med avstänging var bara för påvisa energiförlusterna i min fastighet och det fakto att det inte går att fokusera majoriteten av uppvärmning/ackumulering nattetid (billiga timmar). I övrigt plaskar jag kvällstid så uppvärming av tappvatten skulle i fall av förskjutning behöva utföras runt 18-tiden för att passa min agenda.
 
G
D Daniel 109 skrev:
Jag ser det tvärtom. Vissa är så insnöade i hur det varit att de absolut inte vill ändra något. Man måste inte fundera eller anpassa sig bara för att man vetalar efter sin egen förbrukning.
Det kommer att bli dyrare med månadspris än timpris även för normala användare som inte anpassar sig.
Det är ju bara politik som gör så att det blir så här.
Man ska anpassa sin förbrukning efter produktionen som är mer och mer väderberoende men sen ska man anpassa sig så att man har en jämn förbrukningen pga nätet. Det går inte ihop.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 2 till
  • Laddar…
Nej, det är inte bara politik. Det är en ekonomisk verklighet. Tillgång och efterfrågan varierar.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det är inte bara politik. Det är en ekonomisk verklighet. Tillgång och efterfrågan varierar.
Efterfrågan har alltid varierat. Men det politikerna ställt till med är att tillgången varierar på ett rätt okontrollerbart sätt. Hur tänkte de där?
Rätt sjukt att SMHIs prognoser till stor del bestämmer elpriset nästa dag. Och SMHI har ju så ofta rätt ;)
 
  • Gilla
  • Haha
baal och 11 till
  • Laddar…
Om man delar in de som har månadsrörligt elpris i två grupper.
En grupp som förbrukar mer när elen är billig och
en andra grupp som förbrukar mer el när elen är dyr (spotpriset, timpriset).
Om hela gruppen vars förbrukningsmönster gör att de förbrukar mest billig el (första gruppen) byter till timdebitering, så kommer de som har kvar månadsrörligt att själva få betala den högre inköpskostnaden utan subvention av de som ”betalar extra” för billig el.

Därför kommer månadsrörligt elpris på sikt att spela ut sin roll. Man kan ju som förbrukare av mycket el på de tider el är dyr tycka att det är dumt att få betala vad elen till mig kostade att köpa in för elhandelsbolaget.
Andra tycker det handlar om rättvisa.

Jag tror även fastprisavtalen (eller ska vi kalla dem tex 1-års rörligt?) kommer att försvinna pga att det är svårt att förutse förbrukning och tillgängliga produktionsvolymer pga väder, servicebehov och underhållsstatus på produktionsanläggningarna. Elhandelsbolaget har ju svårt att handla upp exakt rätt mängd el i förväg för att matcha förbrukningen till sina kunder som har eller väljer att teckna deras fastprisavtal.
 
  • Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Inte bara jag som är drabbad av detta alltså.

Vad f*n handlar detta om? Fick precis mail med information "till dig som har timpris", jag har inte valt timpris, vi tog vanligt rörligt när vi tecknade avtalet. På alla tidigare fakturor vi fått står det "El - x kWh", nu är det ändrat till "El timpris - kWh".

Jag vill inte ha timdebitering, finns ingen anledning för oss att ha det. Hur kan dom bara ändra?
 
  • Gilla
mrsnhp och 3 till
  • Laddar…
R
D Dayangel skrev:
Gott så att du tjänar på timprismodellen, ser så klart inga fel i detta. "Problemet" är givetvis när modellen prackas med tvång på människor som inte har den fördelen att de har eller kan påverka sitt förbrukningsmönster tillräckligt mycket för att det skall bli en solskenshistoria prismässigt och då är det inte så konstigt att det stöter på motstånd.
Det du är emot är ju egentligen att betala sina egna kostnader. Jag ser inte det som ett problem.

Som jag skrivit tidigare så kommer detta med all sannolikhet att lösa sig av sig självt ganska snart. Det är inget som något "motstånd" kan förhindra.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.