Scouten skrev:
Ja, för i moderbolagsnivån så är det ju inte alls samma bolag... Även om du kan trycka investeringskostnaden vidare på kunderna, så är det ännu bättre lönsamhet i att låta kunderna betala mer utan att behöva investera, tex genom effekttariffer.

Att som elbolag slippa köpa topplasteffekt utan tydligare kunna köpa terminer, gör gigantisk skillnad i plånboken.
Kunderna betalar inte mer på grund av effektavgifter. Det är samma intäktsramar oavsett hur hur kostnaden fördelas.
Men intäktsramen påverkas av hur stora investeringar som behövs.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Majoriteten föredrar nog det lägre priset.
Du måste ju inte fundera på när du förbrukar el bara för att du debiteras efter din förbrukning. Jag gissar att du går över till timpris när du inser att din faktiska förbrukning är billigare än det kollektiva medelvärdet.
Har bundet avtal till 2025-02
Vad det finns för valmöjligheter då får framtiden visa, men jag hoppas jag kan ta ett fast avtal igen eller månadsmedel.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Ingen, men vem vill betala efter en förbrukningsprofil som är mycket värre än den egna? De som söker sig till den typen av avtal är ju de som har en riktigt dålig förbrukningsprofil.
Du gillar verkligen det där ordet, känns lagom hippt och fräscht liksom :)
 
  • Haha
  • Gilla
baal och 5 till
  • Laddar…
A
Scouten skrev:
Det råder nog delade meningar om det...

Ellevio inför effektdebitering på prov i Stockholm – ladda elbil kostar 650:- SEK i effektavgift per månad – Cornucopia?
Ja, du har tydligen hittat en bloggare som tror något annat. Men så är det inte. Nätbolagen måste följa de intäktsramar de fått.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart bryr vi som har timpris oss inte om vad priset är när vi ska laga mat, märkligt att du och många fler verkar tror det!

Folk är olika, vissa bryr sig och vissa gör det inte. Att du tror att inga som har timpris bryr sig om timkostnaden när det ska lagas mat visar bara att du svävar i det blå. Själv tror jag att det finns rätt många som skulle skjuta fram kvällsmaten någon timme ifall de sparar några kronor på det. Bara läsa trådar här på forumet för att inse att många är beredda att göra rätt mycket konstigheter för att spara någon krona när det gäller elen.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
R
D Dayangel skrev:
Vem fanken vill ändra sina vanor efter elpriset?
Det där är lite som när någon i butik säger "och du vill betala?" Nej det vill jag förstås inte, jag vill helst bara ta mina varor och gå. Men jag är ju tvungen.

Likaså vill förstås ingen anpassa sig efter elpriserna, men de flesta gör det nog i.a.f. när förtjänsten är stor nog.

Sedan finns förstås de som mig, som tjänar på timpris utan att ha gjort några förändringar alls. Mitt förbrukningsmönster var redan fördelaktigt jämfört med rörligt. Jag bytte således och gjorde det ännu dyrare för de som stannar kvar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Attitudeswe och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart bryr vi som har timpris oss inte om vad priset är när vi ska laga mat, märkligt att du och många fler verkar tror det! Man kan automatisera mycket utan att det kostar skjortan, uppvärmningen drar för oss ca 2/3 av totalen, då siktar vi in oss på det i första hand.
Innebär det då att ni brassar på värme på natten när ni sover och låter det bli kallare under dagen/kvällen? Själv vill jag helst ha svalt på natten och varmt på dagen.
 
  • Gilla
rottisar och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
När det börjar kosta mer kommer du förstå . Alla kan inte göra mycket men om alla anstränger sig lite blir det billigare för alla i längden.
Så länge det finns klirr i den här kassan så lär inte mitt hushåll att ändra några större vanor och vardagsbeteende. Uppvärmning är vad den är och går efter efter väder och temperatur, inte elmätaren. Bad, mat, tvätt, disk och dammsugning anpassas efter jobbdagen och då är det inte tal om några nattaktiviter eller uppstigning fyra på morgonen för att utföra dessa saker. Det absolut enda som skulle förskjutas till låglasttimmar är en ev. framtida elbil men det är många år bort.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 1 till
  • Laddar…
D Dayangel skrev:
Uppvärmning är vad den är och går efter efter väder och temperatur, inte elmätaren. Bad, mat, tvätt, disk och dammsugning anpassas efter jobbdagen och då är det inte tal om några nattaktiviter eller uppstigning fyra på morgonen för att utföra dessa saker.
Det går ju att ackumulera både värme och varmvatten och på så vis förskjuta produktionen mot de timmar som är billiga utan att göra avkall på komforten eller sina egna vanor.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Innebär det då att ni brassar på värme på natten när ni sover och låter det bli kallare under dagen/kvällen? Själv vill jag helst ha svalt på natten och varmt på dagen.
Ja det verkar ha blivit upponervända världen. Förr kördes det med nattsänkning av temperarturen eftersom de flesta inte behöver så mycket värme i huset på natten. Nu läser man om folk som värmer på maximalt under natten för att en del av värmen förhoppningsvis ska vara kvar i huset över dagen.
 
  • Gilla
  • Haha
Rolf Öhman2 och 3 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Innebär det då att ni brassar på värme på natten när ni sover och låter det bli kallare under dagen/kvällen? Själv vill jag helst ha svalt på natten och varmt på dagen.
Delvis ja, värmer oftast tappvatten på natten, det håller hela dagen så man kan duscha och bada när man vill. Lite kyligare inne på fm/tidig e.m. Har ett rätt snabbt värmesystem så det går att anpassa rätt bra. Har fått tag på en acc.tank billigt som ska laddas på natten också, då får man billigare uppvärmning på dagtid där också.
 
  • Gilla
Morgan St
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Ja det verkar ha blivit upponervända världen. Förr kördes det med nattsänkning av temperarturen eftersom de flesta inte behöver så mycket värme i huset på natten. Nu läser man om folk som värmer på maximalt under natten för att en del av värmen förhoppningsvis ska vara kvar i huset över dagen.
Nattsänkingen kunde vara lönsam för att det bara gick att debitera el till fast pris.
 
R RoAd skrev:
Det där är lite som när någon i butik säger "och du vill betala?" Nej det vill jag förstås inte, jag vill helst bara ta mina varor och gå. Men jag är ju tvungen.

Likaså vill förstås ingen anpassa sig efter elpriserna, men de flesta gör det nog i.a.f. när förtjänsten är stor nog.

Sedan finns förstås de som mig, som tjänar på timpris utan att ha gjort några förändringar alls. Mitt förbrukningsmönster var redan fördelaktigt jämfört med rörligt. Jag bytte således och gjorde det ännu dyrare för de som stannar kvar.
Gott så att du tjänar på timprismodellen, ser så klart inga fel i detta. "Problemet" är givetvis när modellen prackas med tvång på människor som inte har den fördelen att de har eller kan påverka sitt förbrukningsmönster tillräckligt mycket för att det skall bli en solskenshistoria prismässigt och då är det inte så konstigt att det stöter på motstånd.
 
  • Gilla
Rolf Öhman2 och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det går ju att ackumulera både värme och varmvatten och på så vis förskjuta produktionen mot de timmar som är billiga utan att göra avkall på komforten eller sina egna vanor.
Det står säkert så i många sagoböcker och i en färsk uppsats gjort av en klämcheck professor på KTH som nyligen blivit intervjuad av SVT för att påvisa att alla svenskar kan ställa om. Verkligen rimmar inte alltid med detta.

Min anläggning värmer ex. 200liter tappvatten till 52 grader och avkylning till nedre gräns på 45 grader för återuppvärmning utan att det tappas något vatten sker på ungefär 6 timmar. Det går alltså inte att producera varmvatten på natten och hoppas på att det finns något varmt i kranen 19-20 kommande kväll.

Fastigheten i övrigt tappar uppskattningsvis ca 1-2 grader inomhustemperatur i timmen (så klart värre ju kallare det är) med pannan avstängd så att hoppas på någon form av ackumulerad uppvärmning under natten är rena fantasierna.
 
  • Gilla
Siv Olsson och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.