Hej!
I min lägenhet har plötsligt ugn och diskmaskin slutat fungera. Allt annat i köket är OK. Ingen vippbrytare har slagit, och i elskåpet utanför lägenheten ser jag att ingen av mina proppar har gått. Däremot har grannen ovanför en propp (Bild 2, proppen längst ner) som gått. I min elmätare lyser ett fast rätt ljus i min varningslampa. Se bild 1.
Har provat att slå av och på. Vad kan jag göra? Lite rädd att pilla allt för mycket.
/hopplös lägenhetsbo på 25 år.
I min lägenhet har plötsligt ugn och diskmaskin slutat fungera. Allt annat i köket är OK. Ingen vippbrytare har slagit, och i elskåpet utanför lägenheten ser jag att ingen av mina proppar har gått. Däremot har grannen ovanför en propp (Bild 2, proppen längst ner) som gått. I min elmätare lyser ett fast rätt ljus i min varningslampa. Se bild 1.
Har provat att slå av och på. Vad kan jag göra? Lite rädd att pilla allt för mycket.
Bästa svaret
Kan va en huvudsäkring som löst ut men att pärlan på ändan av säkringen inte trillat avJ JakDo skrev:Hej!
Är gruppsäkringarna de som man vippar på, som finns i lägenheten? De såg i alla fall bra ut. Har provat att slå av och på alla också.J Josth skrev:
Ok, testar att byta mina, det var ett bra tips.J J-banan skrev:
Precis, det är gruppsäkringarna som sitter i el-centralen i lägenheten. Hade du slagit av alla gruppsäkringar eftersom varningslampan lyste på din elmätare? Om fler lägenheter har problem kan det vara en större huvudsäkring i källaren som har gått också.
Jag provade att slå på och av alla gruppsäkringar, löste ej problemet tyvärr. Ingen annan verkar ha problem.J Josth skrev:
Drog säkringarna en och en, och på nr. 2 märktes ingen skillnad i lägenheten. Så jag hoppas att den går till diskmaskin och ugn! Ska prova att byta den, även om den såg ok ut utvändigt.
Det var som du skrev. Jag skruvade ut dem tidigare en och en, och alla såg fina ut. Men sen tog jag ur den ur proppen och då trillade pärlan av. Så köpte ny och bytte. Nu funkar allt 😁J J-banan skrev:
Tack för alla era tips till en ohändig student!!