220 läst · 6 svar
220 läst
6 svar
Varning för Yale Doorman L3
Låset är köpt för drygt två år sen men vi flyttade in i huset för drygt ett år sen. Nu går det inte att stänga dörren. Alltså inte att det inte går att låsa utan det går inte att stänga dörren... Eftersom inget greppar tag glider dörren upp. Har kontaktat Yale och de konstaterar att låset är trasigt och behöver bytas ut. De hänvisar till inköpsställe då de inte hanterar reklamationer. Inköpsstället vill att jag "kommer in med låset för att göra en reklamation".
Hahaha... Fatta moment 22 här! Jamen tjena, jag kan inte stänga dörren hemma så kan inte ens åka hemifrån. Och hur f*n ska jag montera ut låset och åka iväg till inköpsstället? Lämna dörren vidöppen? Luta något mot dörren utifrån så att den inte glider upp? Fritt fram för vem som helst att gå in...
Rimlig service hade väl varit att Yale kommer ut akut med en ny låskista och byter på plats. Kostar ju ändå 6 000 så inte billiga grejer heller. Har ju ändå reklamationsrätt i 3 år.
Någon som råkat ut för samma? Behöver komma på hur jag löser detta utan att själv behöva betala nån akut låssmed
Hahaha... Fatta moment 22 här! Jamen tjena, jag kan inte stänga dörren hemma så kan inte ens åka hemifrån. Och hur f*n ska jag montera ut låset och åka iväg till inköpsstället? Lämna dörren vidöppen? Luta något mot dörren utifrån så att den inte glider upp? Fritt fram för vem som helst att gå in...
Rimlig service hade väl varit att Yale kommer ut akut med en ny låskista och byter på plats. Kostar ju ändå 6 000 så inte billiga grejer heller. Har ju ändå reklamationsrätt i 3 år.
Någon som råkat ut för samma? Behöver komma på hur jag löser detta utan att själv behöva betala nån akut låssmed
Man kan tycka vad man vill, men du har köpt låset av en återförsäljare, det är denna du har relationen med, du har inte köpt något av Yale.
Strular bilen så är det återförsäljaren man tar kontakt med inte tillverkaren.
Strular bilen så är det återförsäljaren man tar kontakt med inte tillverkaren.
Nej det är alltid olika beroende på upplägget mellan tillverkare och ÅF. Har haft 2 andra produkter som gått sönder där jag INTE har haft kontakt med ÅF utan med tillverkaren som har kommit ut och bytt på plats. Här kan vi dock konstatera att det är ÅF som ska sköta reklamation eftersom det är svaret jag fått.A Anders_Tranås skrev:
Men oavsett inte det som jag frågar efter. Undrar om någon annan råkat ut för samma sak och hur de löste problemet med att det är lite jobbigt att lämna en öppen dörr hemma när man åker till ÅF med låskistan.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 493 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 493 inlägg
Och för att svara på frågan... Inte råkat ut för det, men skulle det hända så har jag en vanlig låskista liggande som reserv, den som satt där innan jag stoppade in Yale Doorman.
Jo jag har köpt låset och har kvittot.B breakman skrev:
Tack, det är väl tyvärr enda sättet jag kan komma på också... Tvek på att jag har kvar låskistan som kom med dörren men får väl försöka skaka fram en.
Ok skulle nog säga att varningen för dessa lås gäller. Skruvade loss låskistan nu på lunchen och den har verkligen gått sönder, delar som lossnat och ramlat in i kistan.
Riktigt dålig kvalitet skulle jag säga med tanke på att den är använd i drygt ett år. Och särskilt illa att det faktiskt är just mekaniskt som gått sönder. Det känns som det borde vara mer ok om det var något elektroniskt eller annat finlir. Klart inte ok men ni fattar vad jag menar... Äldre låskistor håller väl 50+ år utan att ramla sönder.
Riktigt dålig kvalitet skulle jag säga med tanke på att den är använd i drygt ett år. Och särskilt illa att det faktiskt är just mekaniskt som gått sönder. Det känns som det borde vara mer ok om det var något elektroniskt eller annat finlir. Klart inte ok men ni fattar vad jag menar... Äldre låskistor håller väl 50+ år utan att ramla sönder.