S
J Jowan1 skrev:
Är det rimligt att rengöring av ett verktyg kostar nästan samma sak som ett nytt? (Förmodligen billigare än ett nytt med alla rabatter)
Självklart är det dyrare. Han gjorde det ju på Jourtid. Vad är problemet??
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
TS. Hur lång tid tog jobbet? Om rengöringen rymmer inom 2h min debitering (om jag fattar debiteringen du nämnde rätt) så tycker jag det är rätt fult att ta betalt 1h extra utöver det.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Självklart är det dyrare. Han gjorde det ju på Jourtid. Vad är problemet??
Ove Envis
 
  • Gilla
  • Haha
Handhyveln och 5 till
  • Laddar…
Tycker det låter billigt för en jourutryckning. Det du betalar för är kompetens, tillgänglighet och innehav av faktiska verktygen. Klart grejerna måste rengöras efteråt, och det är väl självklart att det skall debiteras?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Förstår jag det hela rätt?

TS har ringt en jourfirma för avhjälpande av avloppstopp.

Jourfirman har avhjälp stoppet.

När TS får fakturan blir TS upprörd för att företaget rengjort verktyget i stället för att.

a) fakturera sjuttiofem kronor mer, samt
b) lämna ett bajsigt verktyg i TS hem

Stackars TS.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 60 till
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
Förstår jag det hela rätt?

TS har ringt en jourfirma för avhjälpande av avloppstopp.

Jourfirman har avhjälp stoppet.

När TS får fakturan blir TS upprörd för att företaget rengjort verktyget i stället för att.

a) fakturera sjuttiofem kronor mer, samt
b) lämna ett bajsigt verktyg i TS hem

Stackars TS.
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
 
  • Haha
  • Arg
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
Nej
 
  • Gilla
Roger Fundin och 28 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
Då hade han ju behövt ta ett tillägg utöver försäljningen av verktyget då han riskerar inkomstbortfall för att han inte kan fixa problemet för nästa kund som ringer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R
redarn redarn skrev:
Förstår jag det hela rätt?

TS har ringt en jourfirma för avhjälpande av avloppstopp.

Jourfirman har avhjälp stoppet.

När TS får fakturan blir TS upprörd för att företaget rengjort verktyget i stället för att.

a) fakturera sjuttiofem kronor mer, samt
b) lämna ett bajsigt verktyg i TS hem

Stackars TS.
Jag tolkar det som att TS är upprörd över att det utöver tiden för att fixa felet har debiterats en timme för att rengöra ett verktyg.

Ska man hårddra vad jag uppfattar som problemet så kan man ju lägga till en timme för att packa in sakerna i bilen och en timme för att lägga tillbaka verktyget på en hylla. Detta borde ju vara inbakat i den tid det tog att åtgärda felet. Om just rengöringen råkade tippa över tiden till en ny timme så "fine by me".
 
  • Gilla
Lajmen och 3 till
  • Laddar…
J Jowan1 skrev:
Japp, stackars mig. En hantverkare borde väl snarare sälja verktyget än ta betalt för rengöring som motsvarar mer än värdet?
Jag tror inte de flesta av firmans jourkunder vill rengöra bajsiga sällanverktyg och sedan förvara dessa i sitt hem.

Men det är så klart en helt personlig reflektion och gissning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Möjligen otaktiskt av firman att specificera fakturan så noggrant (om så nu är fallet). Reaktionen hade nog blivit annorlunda om de dragit fötterna bara lite efter sig och varit klara på 75 min istället för 60 min, sedan rengjort verktygen i 15 min och debiterat 2 påbörjade timmar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tolkar det som att TS är upprörd över att det utöver tiden för att fixa felet har debiterats en timme för att rengöra ett verktyg.
De gånger jag rengjort svartvattenutrustning (toakvarnar) har det tagit ordentligt med tid och sedan har materielvården avslutas med egen dusch.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
R
redarn redarn skrev:
De gånger jag rengjort svartvattenutrustning (toakvarnar) har det tagit ordentligt med tid och sedan har materielvården avslutas med egen dusch.
Fast detta är en avloppsrensare vilken jag har svårt att se hur det skulle ta mer än några minuter att göra (tillräckligt) ren.

Men jag lägger nog ner nu, dessa trådar brukar spåra ur ganska rejält när hantverkare kliver in och ska försvara precis alla avarter av fakturering.
 
  • Gilla
JustDoIt och 7 till
  • Laddar…
Har sett en del av deras videor på YT.
Det som stör mig är att de spelar in sin reklamfilm och roar sig på kunders bekostnad.
De har säker en stor erfarenhet och duktiga medarbetare. Men hade inte anlitat de personligen.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
RoTe
P Pyka skrev:
Har sett en del av deras videor på YT.
Det som stör mig är att de spelar in sin reklamfilm och roar sig på kunders bekostnad.
De har säker en stor erfarenhet och duktiga medarbetare. Men hade inte anlitat de personligen.
Jag har också sett dom på YT och det var väl intressant i början men nu är det bara skräp. Detta har dock inget med tråden att göra tycker jag. Vi har ingen aning om hur de debiterar kunderna som medverkar i filmerna.
 
  • Gilla
Larsfixare
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.