Hej.
I januari 2022 kom en övertrevlig försäljare hem till mig. Som tur var hade jag med min mamma som moraliskt stöd.
Han pratade gott om företaget och var noga med att berätta att montörerna var svensktalande precis som om jag sagt att det var viktigt?

Han sa att fönstren skulle beställas så fort jag betalat handpenningen på 45000kr.
V.9 skulle fönstren levereras och monteras. Både min mamma och jag är säkra på att han sa det då vi båda är lärare och båda tänkte v.9=sportlov.

Han berättade också om hans bästa kompis, barndomskompis som arbetat på samma skola som jag. De brukade vara ute och fiska m.m. Jag tänkte då att jag aldrig hört min fd kollega prata om fiske, men tänkte samtidigt att det var tryggt att han kände honom. Då måste det vara seriöst. Precis det firmagubben tänkt ut.

Iallafall så betalade jag, men hörde sen inget mer. V.8 hörde jag av mig för att få veta exakt dag och tid. Då får jag veta att jag missförståt. Fönstren skulle komma v.12.
Jag kände mig dum samtidigt som jag blev lite fundesam. Han sa ju v.9. Skulle både min mamma och jag missförståt?

V.12 kommer och jag hör ingenting. Jag ringer upp mannen från företaget som återigen säger att jag missförståt. Fönstren skulle levereras till dem v.12.

- Va?? Men det var inte vad du sa förut!

Han står på sig och får mig att känna mig dum igen.
Jag ska avvakta så ska han höra av sig igen.

Efter det här har jag fått två sms med datum och tid vilka båda avbokats pga monteringsfirman som fått förhinder.

Den senaste veckan har jag ringt och mailat varenda dag och blir hänvisad till styrelsen. Jag kan inte häva avtalet men juristen ska titta på det och höra av sig. Damen på styrelsen lovar att höra av sig nästa dag, men inget mail kommer. När jag ringer upp nästa dag och ifrågasätter blir jag härmad och förlöjligad i telefonen.

När jag ringer mannen som var hemma hos mig och ifrågasätter pratet om hans bästa kompis påstår han att han aldrig sagt något om någon bästa kompis.
(Jag frågade nämligen min fd kollega om han kände mannen från företaget. Han visste inte vem jag pratade om.)

-Så både min mamma och jag ska alltså ha missuppfattat dig både vad gäller leverans och montering av fönster samt pratet om din barndpmskompis??? Eller är det du som har varit väldigt otydlig i ditt pratadande????

Just nu väntar jag på svar från både ARN, KO och kronofogden.

Allt jag vill är att få tillbaka mina pengar så jag kan vända mig till ett seriöst företag. Jag skulle behövt byta fönster för länge sen. Är så ledsen, besviken och arg på samma gång. Förstår inte hur människor kan hålla på såhär och förhala, luras och bete sig så oproffessionellt och inte bry sig om att de gör andra människor arga.

Anlita INTE detta företag. De hette fönstervision förut men heter idag Byta fönster i Sverige AB.
STOR VARNING!!!!

• Ledsen
Daggew och 1 till
  • Laddar…
Tråkig resa för dig. Och inte mycket råda jag kan ge dig nu. Men för andra som läser tråden så är handpenning/förskottsbetalning inte kutymt i branschen så det ska man aldrig godta.

• Gilla
HEM2121 och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Sorgligt att det har blivit som det blivit.
Finns ingen heder och samvete kvar.
Googlar alltid efter omdömen innan jag handlar med ett nytt företag om det gäller lite större summor.
Kan bara ge dej rådet att i framtiden köp alldrig något av en dörr nasare och framför allt inte utan kontrakt/offert.
Framför allt betala aldrig i förskott i framtiden.
Jag har som regel att vill ett företag ha förskott så antingen litar dom inte på mej som kund men troligast är att dom inte har tillräckligt stabil ekonomi i företaget för att utföra jobbet.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har även du förlorat den?
Annars tycker jag rent generellt att det finns mycket av det därute, men det finns även de som inte är det. Och dem är det bra att man hänger ut!

wildeside
L lat skrev:
Har även du förlorat den?
Annars tycker jag rent generellt att det finns mycket av det därute, men det finns även de som inte är det. Och dem är det bra att man hänger ut!
Ber så hemskt mycket att jag generalisera ska inte upprepas.
Samhället har bara blivit bättre och bättre genom åren och brottsligheten har sjunkit stadigt.
Klyftan mellan rika och fattiga minskar stadigt.

• Haha
  • Älska
  • Gilla
nnika och 2 till
  • Laddar…
Sorgligt att det har blivit som det blivit.
Googlar alltid efter omdömen innan jag handlar med ett nytt företag om det gäller lite större summor.
Kan bara ge dej rådet att i framtiden köp alldrig något av en dörr nasare och framför allt inte utan kontrakt/offert.
Framför allt betala aldrig i förskott i framtiden.
Jag har som regel att vill ett företag ha förskott så antingen litar dom inte på mej som kund men troligast är att dom inte har tillräckligt stabil ekonomi i företaget för att utföra jobbet.
I deras recensioner är det folk som skrivit massor av positivt. Men jag börjar ana att det är de själva som skriver för att lura kunder. Men det vet jag såklart inte säkert, bara min misstanke eftersom recensionerna är så välsigt detaljrika och en av recensenterna bor dessutom i USA? Lite märkligt...

• Wow
Mats J.
  • Laddar…
wildeside
M Missnöjd 1 skrev:
I deras recensioner är det folk som skrivit massor av positivt. Men jag börjar ana att det är de själva som skriver för att lura kunder. Men det vet jag såklart inte säkert, bara min misstanke eftersom recensionerna är så välsigt detaljrika och en av recensenterna bor dessutom i USA? Lite märkligt...
Jag Googla omdömen för fönstervision så skulle i alla fall dom omdömena få mej att avstå.

Jag Googla omdömen för fönstervision så skulle i alla fall dom omdömena få mej att avstå.
Ja jag skulle också avstått om jag läst de omdömena. Tyvärr anlitade jag företaget "Byta fönster i Sverige ab" som de heter idag. Och de omdömena är annorlunda.
Jag fick av en person på fb veta att detta företag var samma som fönstervision. Men när jag förstod det var det redan försent.

• Gilla
  • Wow
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
M
”Byta fönster i Sverige AB” Förlåt mig men va fan är det för namn haha. Vilken snickarfirma som helst kan beställa hem och byta fönster/dörrar..

• Gilla
  • Älska
Mats J. och 1 till
  • Laddar…
wildeside
M Missnöjd 1 skrev:
Ja jag skulle också avstått om jag läst de omdömena. Tyvärr anlitade jag företaget "Byta fönster i Sverige ab" som de heter idag. Och de omdömena är annorlunda.
Jag fick av en person på fb veta att detta företag var samma som fönstervision. Men när jag förstod det var det redan försent.
Vid större affärer så brukar jag använda mig av bla
https://www.allabolag.se/5590904313/befattningar
https://www.merinfo.se/foretag/Byta-Fönster-i-Sverige-AB-5590904313/2kgohdl-1meqn
https://www.bolagsfakta.se/5590904313-Byta_Fonster_i_Sverige_AB
Kan inte hitta så mycket som skulle få mig att vilja betala något i förskott till dom och det går att se att dom är involverade i fönstervision.

• Gilla
HEM2121 och 2 till
  • Laddar…
Det låter som detta är ett företag som knackat dörr, eller telefonförsäljare?

En bra grundregel är att ALDRIG göra affärer med sådana företag.

• Gilla
Missnöjd 1 och 3 till
  • Laddar…
Det kom ett snyggt och proffsigt reklamblad i brevlådan. Deras hemsida ser också väldigt välgjord ut. Självklart skulle jag varit mer noggrann innan jag betalade, men lätt att vara efterklok.

• Wow
Mats J.
  • Laddar…
dessa skojare, som nu även bytt namn.
Jag anlitade dom i juli 2020 för att byta fönster på nedervåning samt 2 takfönster.
Fick leveransdatum i september.
När datumet börjde närma sig hörde jag av mig till dom eftersom jag inte hört något, fick då svar att det var väldigt högt tyck på fabriken och det var förseningar.
efter många samtal å ursäker kom fönsterna för nedervåningen i slutet av november,
När dom kom för installera sa dom ingenting om takfönster. jag ringde då säljaren som sa att dom skulle installeras nästa vecka, sen började helvetet.
Efter 35! nya datum för installation samt oändligt många samtal (alltid från mig, dom ringde aldrig) fick vi fönsterna installerade i september 2021.

Mitt sätt att få slut på skiten var att telefonterra dom, ringde om och om till dom svarade (upp mot 20 ggr i rad)
Jag har alla samtal med dom inspelade där bla. ägaren pratar skit om säljaren, säljaren som till slut erkänner att han kommer med ursäker för han inte vet vad han ska säga.

Flera gånger sa säljaren att han hade bokat tid med snickarna,
Jag fick tag på snickarna och hörde vad dom hade att säga, självklart fanns det ingen bokning.

Nu är jag klar med allt, men tycker synd om dom som nu får stå ut med dessa idioter.

• Gilla
Ängby och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.