35 700 läst · 29 svar
36k läst
29 svar
Varning För Mockfjärds Fönstermästaren AB
Sida 1 av 2
Vi valde Mockfjärds Fönstermästaren AB, säljaren bor ju I grannskapet, trevlig prick. En kontaktperson genom hela processen, kanon. Hur svårt kan det vara att byta fönster, vad kan gå snett, de har ju dessutom nöjdkundgaranti, är dyrare än konkurrenterna och monterar fönster i världsklass.
Vad hände sen, allt, allt annat än de lovar och vad de utger sig för att vara både i press och på webbsida. Fönstren inte enligt säljares utsago, en ⅓ av fönstren felmåttade, fönstren mer eller mindre kastades in efter c:a 3 veckor efter leverans. Både säljare och installatörer saknar byggteknisk bakgrund, hittar på egna installationsmetoder och kallar det Mockfjärds standard, helt regelvidriga metoder som strider mot Bygg AMA (AMA är regel/referensverk med texter som beskriver krav på material, utförande och färdigt resultat för vanliga arbeten i byggbranschen). Trots reklamationer och åtgärdsprogram gör de inget annat än förhalar sina skyldigheter att åtgärda sina bristfälliga installationer.
Du som är i tagen att byta fönster, gå inte på deras försäljningsknep, de har alltid en kampanj men den gäller bara till den, allt för att låsa en affär. De har verkligen lyckats, förstöra vårt hus och våra liv, det är det första man tänker på när man vaknar och det sista innan man somnar. I efterhand har vi fått veta att de är överrepresenterade, vad beträffar anmälningar hos ARN plats 4 i topp 10 hos (Allmänna reklamationsnämnden).
Se upp!
Överväg noga innan ni väljer fönsterleverantör, ta inte samma nitlott som vi gjorde, tillsammans med många andra husägare.
Mer information finner ni på webben, sök: Mockfjärds Anmälningar
Vad hände sen, allt, allt annat än de lovar och vad de utger sig för att vara både i press och på webbsida. Fönstren inte enligt säljares utsago, en ⅓ av fönstren felmåttade, fönstren mer eller mindre kastades in efter c:a 3 veckor efter leverans. Både säljare och installatörer saknar byggteknisk bakgrund, hittar på egna installationsmetoder och kallar det Mockfjärds standard, helt regelvidriga metoder som strider mot Bygg AMA (AMA är regel/referensverk med texter som beskriver krav på material, utförande och färdigt resultat för vanliga arbeten i byggbranschen). Trots reklamationer och åtgärdsprogram gör de inget annat än förhalar sina skyldigheter att åtgärda sina bristfälliga installationer.
Du som är i tagen att byta fönster, gå inte på deras försäljningsknep, de har alltid en kampanj men den gäller bara till den, allt för att låsa en affär. De har verkligen lyckats, förstöra vårt hus och våra liv, det är det första man tänker på när man vaknar och det sista innan man somnar. I efterhand har vi fått veta att de är överrepresenterade, vad beträffar anmälningar hos ARN plats 4 i topp 10 hos (Allmänna reklamationsnämnden).
Se upp!
Överväg noga innan ni väljer fönsterleverantör, ta inte samma nitlott som vi gjorde, tillsammans med många andra husägare.
Mer information finner ni på webben, sök: Mockfjärds Anmälningar
Är tyvärr så med många nationella företag som växer snabbt. Företagen växer så snabbt att de inte hinner anställa rätt personal. De tar de får tag på. Sen vet man att är man bra säljare betyder inte att man är en bra montör mm.
Det du skriver om deras marknadsföringsmetoder tycker jag är helt sannslöst idiotiskt, finns tyvärr många andra företag som gör likadant.
Hoppas du får upprättelse från deras nöjdkund garanti.
Det du skriver om deras marknadsföringsmetoder tycker jag är helt sannslöst idiotiskt, finns tyvärr många andra företag som gör likadant.
Hoppas du får upprättelse från deras nöjdkund garanti.
Som jag tidigare skrivit när det gäller fönsterfimor inkl. montering som lovar guld & gröna skogar!
"Tips! Ordna en egen snickare på orten som du får förtroende för och kolla på fönstertyp på nätet , köp dom själv eller be snickaren ordna det du vill ha. Borde bli både billigast och minst risk för problem"
Jan
"Tips! Ordna en egen snickare på orten som du får förtroende för och kolla på fönstertyp på nätet , köp dom själv eller be snickaren ordna det du vill ha. Borde bli både billigast och minst risk för problem"
Jan
Till janolena.Det kan ju bli väldiga problem ändå...att beställa fönster som inte är måttanpassade ställer ju till en hel del,kolla bara på blocket mm där man säljer felmåttade fönster för en spottstyver.Dessutom så är det inte det lättaste att hitta en lokal snickare som är bättre än den snickare som fönsterfirman har (förhoppningsvis)utbildat till att montera just deras fönster.Sen kan det bli strul med fler kockar inblandade tex vid en skada/reklamation om det är oklart vem som orsakat skadan,snickaren,plåtslagaren,husägaren,transportören mm mm.
Dessutom är det ganska skönt att få ett fast pris inkl allt från en o samma firma på en faktura.
Men alla väljer ju själva hur de vill/klara av att göra.Men just Mockfjärdsfönster kan man väl sammanfattningsvis säga är dyrast o tydligen sämst på det mesta(utom reklam) så dem bör man undvika.
Dessutom är det ganska skönt att få ett fast pris inkl allt från en o samma firma på en faktura.
Men alla väljer ju själva hur de vill/klara av att göra.Men just Mockfjärdsfönster kan man väl sammanfattningsvis säga är dyrast o tydligen sämst på det mesta(utom reklam) så dem bör man undvika.
Att hitta en snickare är givetvis inte lätt men du har chansen att kolla dom tidigare jobb som snickaren gjort och själv göra bedömningen, i andra fallet är det svårare då du inte vet vem som kommer.
Att få 2 fakturor är väl inget problem om man man spara lite pengar samtidigt ha kollade på jobbet
J,
Att få 2 fakturor är väl inget problem om man man spara lite pengar samtidigt ha kollade på jobbet
J,
Du kan väl be fönstersäljaren om referenser samt fråga vilken montör som gjort arbetena ? Verkar det bra så är det väl bara att kräva den montören annars blir det ingen affär. Alltså vet man vem som kommer....Så skulle jag gjort.janolena skrev:Att hitta en snickare är givetvis inte lätt men du har chansen att kolla dom tidigare jobb som snickaren gjort och själv göra bedömningen, i andra fallet är det svårare då du inte vet vem som kommer.
Att få 2 fakturor är väl inget problem om man man spara lite pengar samtidigt ha kollade på jobbet
J,
Vi till hör dom idioter som har gått på fönsterbytarnas Carema bolag Mockfjärds fönster. Varning. Varning. Ha inget att göra med denna totalt oseriösa firma.
De har en oerhört smart marknadsföring och lovar alla möjliga garantier som i praktiken är totalt värdelösa. Vi skrev på för ett komplett byte av fönster och ytterdörrar. Vid leverans visade det sig att ca hälften av fönstren hade fel mått. Sex av fönstren dvs en tredjedel saknar mer än 5 cm på höjden och två till tre cm på bredden. Detta har inneburit att alla fönster måste lappas med plåtremsor på utsidan och uppbyggande av saknade väggdelar med omtapetsering och ommålning på insidan. Det senare måste kunden dvs vi stå för. Vidare har felaktiga fönster levereras i ytterdörren, en fönsterbänk är ca 20 cm för kort. Montörerna använder onödigt mycket våld för demontering vilket ytterliggare orsakat stor skador på väggarna innomhus.
I kontraktet följer man inte standarden i byggbranchen Bygg-AMA utan endast konsumentköplagen vilket minskar våra möjligheter att ställa krav på felaktiga monteringar. Fönstren isoleras med skum vilket inte rekommenderas av AMA ( rätt är mineralull) då det kan ge framtida isoleringsläckor då fönstren rör sig vid temperaturväxlingar. Vidare ger skum som expanderar och lätt kommer på målade karmar och lister lackskador som måste åtgärdas. Av slutkunden förståss.
Vi har också nu fått veta att våra närmaste grannar har gjort nästan exakt samma erfarenhet med sitt fönsterbyte och Mockfjärds. Detta visste vi tyvärrr inte. Man önskar att sådan information kunde lättare utbytas mellan grannar.
Vi anlitade en opartisk besiktningsfirma för att kontrollera montaget, kostnad ca 6000 kr. De kom bland annat fram till att Mockfjärds har leverat fönster med felaktiga mått. Vid besiktningen ställde Mockfjärd upp med fem man i någon form av makt demonstration. Innan besiktningprotokollet hade skickats ut kom en slutfaktura med 10 dagars betalningstid för leveransen utan att med ett ord ange möjligheten att innehålla 10% enligt konsumentköplagen.
Vad jag aldrig kommer att förstå är varför en firma som Mockfjärd gör på detta sätt. Det kostar dom inte ett öre extra att leverera fönster med rätta mått. Att utbilda montörerna att ta rätta mått och demonterar de gamla fönstren utan att att förstöra innerväggar i någon högre grad borde var ett endagsjob. Istället så köper man in montörer till lägsta möjliga pris med minimal, om någon, utbildning och räknar med att kunderna ger upp med att få rättelse. Detta är ett syniskt sätt att se på relationerna till slutkunden och kan endast bero på kortsiktig "Carema" mentalitet hos högsta ledningen något som i längden kommer att förstöra bolaget.
Nu sitter vi med en fackmannamässig katastrof vad gäller mått och installation. Det kommer att kosta oss tiotusentals kronor och mycket job att åtgärda detta. Våra möjligheter att få rätt mot denna oseriösa leverantör är i stort sett obefintlig. Detta framgår av många blog på nätet från missnöjda kunder. Varning. HA ALDRIG NÅGOT MED MOCKFJÄRDS ATT GÖRA.
De har en oerhört smart marknadsföring och lovar alla möjliga garantier som i praktiken är totalt värdelösa. Vi skrev på för ett komplett byte av fönster och ytterdörrar. Vid leverans visade det sig att ca hälften av fönstren hade fel mått. Sex av fönstren dvs en tredjedel saknar mer än 5 cm på höjden och två till tre cm på bredden. Detta har inneburit att alla fönster måste lappas med plåtremsor på utsidan och uppbyggande av saknade väggdelar med omtapetsering och ommålning på insidan. Det senare måste kunden dvs vi stå för. Vidare har felaktiga fönster levereras i ytterdörren, en fönsterbänk är ca 20 cm för kort. Montörerna använder onödigt mycket våld för demontering vilket ytterliggare orsakat stor skador på väggarna innomhus.
I kontraktet följer man inte standarden i byggbranchen Bygg-AMA utan endast konsumentköplagen vilket minskar våra möjligheter att ställa krav på felaktiga monteringar. Fönstren isoleras med skum vilket inte rekommenderas av AMA ( rätt är mineralull) då det kan ge framtida isoleringsläckor då fönstren rör sig vid temperaturväxlingar. Vidare ger skum som expanderar och lätt kommer på målade karmar och lister lackskador som måste åtgärdas. Av slutkunden förståss.
Vi har också nu fått veta att våra närmaste grannar har gjort nästan exakt samma erfarenhet med sitt fönsterbyte och Mockfjärds. Detta visste vi tyvärrr inte. Man önskar att sådan information kunde lättare utbytas mellan grannar.
Vi anlitade en opartisk besiktningsfirma för att kontrollera montaget, kostnad ca 6000 kr. De kom bland annat fram till att Mockfjärds har leverat fönster med felaktiga mått. Vid besiktningen ställde Mockfjärd upp med fem man i någon form av makt demonstration. Innan besiktningprotokollet hade skickats ut kom en slutfaktura med 10 dagars betalningstid för leveransen utan att med ett ord ange möjligheten att innehålla 10% enligt konsumentköplagen.
Vad jag aldrig kommer att förstå är varför en firma som Mockfjärd gör på detta sätt. Det kostar dom inte ett öre extra att leverera fönster med rätta mått. Att utbilda montörerna att ta rätta mått och demonterar de gamla fönstren utan att att förstöra innerväggar i någon högre grad borde var ett endagsjob. Istället så köper man in montörer till lägsta möjliga pris med minimal, om någon, utbildning och räknar med att kunderna ger upp med att få rättelse. Detta är ett syniskt sätt att se på relationerna till slutkunden och kan endast bero på kortsiktig "Carema" mentalitet hos högsta ledningen något som i längden kommer att förstöra bolaget.
Nu sitter vi med en fackmannamässig katastrof vad gäller mått och installation. Det kommer att kosta oss tiotusentals kronor och mycket job att åtgärda detta. Våra möjligheter att få rätt mot denna oseriösa leverantör är i stort sett obefintlig. Detta framgår av många blog på nätet från missnöjda kunder. Varning. HA ALDRIG NÅGOT MED MOCKFJÄRDS ATT GÖRA.
Be dem göra om jobbet med nya fönster, de har måttansvar ! Betala inget förrän det är färdigt och slutbesiktigat.Ulf Jägfors skrev:Vi till hör dom idioter som har gått på fönsterbytarnas Carema bolag Mockfjärds fönster. Varning. Varning. Ha inget att göra med denna totalt oseriösa firma.
De har en oerhört smart marknadsföring och lovar alla möjliga garantier som i praktiken är totalt värdelösa. Vi skrev på för ett komplett byte av fönster och ytterdörrar. Vid leverans visade det sig att ca hälften av fönstren hade fel mått. Sex av fönstren dvs en tredjedel saknar mer än 5 cm på höjden och två till tre cm på bredden. Detta har inneburit att alla fönster måste lappas med plåtremsor på utsidan och uppbyggande av saknade väggdelar med omtapetsering och ommålning på insidan. Det senare måste kunden dvs vi stå för. Vidare har felaktiga fönster levereras i ytterdörren, en fönsterbänk är ca 20 cm för kort. Montörerna använder onödigt mycket våld för demontering vilket ytterliggare orsakat stor skador på väggarna innomhus.
I kontraktet följer man inte standarden i byggbranchen Bygg-AMA utan endast konsumentköplagen vilket minskar våra möjligheter att ställa krav på felaktiga monteringar. Fönstren isoleras med skum vilket inte rekommenderas av AMA ( rätt är mineralull) då det kan ge framtida isoleringsläckor då fönstren rör sig vid temperaturväxlingar. Vidare ger skum som expanderar och lätt kommer på målade karmar och lister lackskador som måste åtgärdas. Av slutkunden förståss.
Vi har också nu fått veta att våra närmaste grannar har gjort nästan exakt samma erfarenhet med sitt fönsterbyte och Mockfjärds. Detta visste vi tyvärrr inte. Man önskar att sådan information kunde lättare utbytas mellan grannar.
Vi anlitade en opartisk besiktningsfirma för att kontrollera montaget, kostnad ca 6000 kr. De kom bland annat fram till att Mockfjärds har leverat fönster med felaktiga mått. Vid besiktningen ställde Mockfjärd upp med fem man i någon form av makt demonstration. Innan besiktningprotokollet hade skickats ut kom en slutfaktura med 10 dagars betalningstid för leveransen utan att med ett ord ange möjligheten att innehålla 10% enligt konsumentköplagen.
Vad jag aldrig kommer att förstå är varför en firma som Mockfjärd gör på detta sätt. Det kostar dom inte ett öre extra att leverera fönster med rätta mått. Att utbilda montörerna att ta rätta mått och demonterar de gamla fönstren utan att att förstöra innerväggar i någon högre grad borde var ett endagsjob. Istället så köper man in montörer till lägsta möjliga pris med minimal, om någon, utbildning och räknar med att kunderna ger upp med att få rättelse. Detta är ett syniskt sätt att se på relationerna till slutkunden och kan endast bero på kortsiktig "Carema" mentalitet hos högsta ledningen något som i längden kommer att förstöra bolaget.
Nu sitter vi med en fackmannamässig katastrof vad gäller mått och installation. Det kommer att kosta oss tiotusentals kronor och mycket job att åtgärda detta. Våra möjligheter att få rätt mot denna oseriösa leverantör är i stort sett obefintlig. Detta framgår av många blog på nätet från missnöjda kunder. Varning. HA ALDRIG NÅGOT MED MOCKFJÄRDS ATT GÖRA.
Ja, det tyckte vi också. Och försäljaren som var här gjorde helt korrekta måttmätningar som bilaga, till den av oss påskrivna beställningen. Dessa ändrades sedan av montörerna, i leveransorden till fabriken. Detta förstod vi först vid monteringen. Men de har ju fullt måttansvar vilket vi trodde på.s97danl skrev:
Inte alla installationer är sådan katastrof som vår här i Tyresö, Stockholm. Det finns med all säkerhet seriösa montörer på vissa ställen i landet. Jag vill då också påpeka att fönstren och dörrarna som sådana är snygga. Enligt av oss bekostad och genomförd värmekamerakontroll är de också godkänt täta enligt utlovad standard. Dock, då Mockfjärd inte producerar sina fönster i egen fabrik utan köper dom från samma underleverantör som bland annat SP/ Traryd fönster så har jag lämnat detta fakta utanför i min kritik mot Mockfjärds. Dom har inte kunnat eller velat fuska med fönstren som sådana. Dessa är ju antagligen utvecklade av ett annat seriöst tillverkningsbolag. Mockfjärd är enligt min uppfattning ett rent handelsföretag med maximerad omsättning och vinst som mål, inte i första hand nöjda kunder. Dvs ett klockrent Carema koncept.
Några allmänna råd från mig
Kolla att måtten i beställningskrivelsen inte avviker mer än ca 1 cm från de ursprungliga fönstren och att dessa överensstämmer med orderbekräftelsen till fabrik. Kräv av montörerna inte skumtätar fönstren. Använd mineralull enligt AMA byggnorm. Detta gör andra fönsterleverantörer exempelvis Elit av vad jag fått veta. Var med när de demonterar de gamla fönstren så att skadorna på tapeter och innerväggar minimeras. Kontrollera att fönstren sitter i våg med andra fönster och dörrar ( i vårt fall har vi haft upp till 1.5 cm skillnad). Kontrollera att tätningarna är OK. I normalfall har ett hus med självdrag ett visst undertryck varför eventuella läckor kan spåras med känseln och ett levande ljus.
Frågade du grannarna innan? Om du inte gjorde det är det ju inte konstigt om de inte sa något...Ulf Jägfors skrev:
Hade jag stått i begrepp att byta fönster (och leja bort jobbet) så skulle jag fråga varenda granne med nya fönster i kåken vilka de anlitat och vad deras erfarenheter var.
Jag tror inte det är så enkelt att bara ge f-n att betala. Det kan orsaka att bolaget skickar fakturan till betalningsanmärkning något jag är säker på att Mockfjärds inte skulle tveka en sekund att göra. De är nog ett standardförfarande mot trllskande kunder.verktygsgurun skrev:
Mockfjärds är inte ett bygg eller tillverkningsbolag men ett handelsbolag med samma rutiner som XL-Bygg, Byggma etc. Därför använder dom inte byggbranchens Bygg-AMA i sina sina beställningar utan endast den svagare konsumentlagen. Men har du någon erfarenhet att inte betala så dela gärna med dig till oss andra
Moderator
· Stockholm
· 52 457 inlägg
Det står en del om sådant under juridik här på forumet.
I princip så behöver du inte vara rädd för betalningsanmärkning så länge du sköter det enl. reglerna.
Du bör för det första orda fram ett besiktningsprotokoll som definierar vad som är fel. Sedan får du betala det som ev. är rätt. Du drar alltså av rättningskostnaden från fakturabeloppet. Du bör skaffa fram bevis på att ditt avdrag är skäligt, ex. genom en offert från annan firma, besiktningsmannens bedömmning osv.
Du bestrider (snarast) fakturan till den del du inte betalar, de kommer att skicka till inkasso, ett inkassoföretag får inte driva in en tvistig fodran, du får bestrida dit. De kan lämna till kronofogden, samma sak där, fogden befattar sig inte med en tvistig fodran.
Då kan firman stämma dig i tingsrätten (vilket de alltså bode göra så fort du bestrider). OM det går så långt att det verkligen blir en stämmning, så bör du låta en jurist titta på det hela, nu kan kostnaderna driva iväg om man har fel.
Det är först om du inte betalar även sedan domstolen mot förmodan dömer dig att betala som det blir en kreditanmärkning. Samma kan inträffa om du missar att bestrida ex. till kronofogden. Om man inte bestrider inom viss tid så är fodran inte längre tvistig, då kan den drivas in oavsett hur felaktig den är.
jag har (gudskelov ) inte någon egen erfarenhet av detta, så det kan vara bra att kolla uppgifterna ex. med kommunens konsumentvägledare.
I princip så behöver du inte vara rädd för betalningsanmärkning så länge du sköter det enl. reglerna.
Du bör för det första orda fram ett besiktningsprotokoll som definierar vad som är fel. Sedan får du betala det som ev. är rätt. Du drar alltså av rättningskostnaden från fakturabeloppet. Du bör skaffa fram bevis på att ditt avdrag är skäligt, ex. genom en offert från annan firma, besiktningsmannens bedömmning osv.
Du bestrider (snarast) fakturan till den del du inte betalar, de kommer att skicka till inkasso, ett inkassoföretag får inte driva in en tvistig fodran, du får bestrida dit. De kan lämna till kronofogden, samma sak där, fogden befattar sig inte med en tvistig fodran.
Då kan firman stämma dig i tingsrätten (vilket de alltså bode göra så fort du bestrider). OM det går så långt att det verkligen blir en stämmning, så bör du låta en jurist titta på det hela, nu kan kostnaderna driva iväg om man har fel.
Det är först om du inte betalar även sedan domstolen mot förmodan dömer dig att betala som det blir en kreditanmärkning. Samma kan inträffa om du missar att bestrida ex. till kronofogden. Om man inte bestrider inom viss tid så är fodran inte längre tvistig, då kan den drivas in oavsett hur felaktig den är.
jag har (gudskelov ) inte någon egen erfarenhet av detta, så det kan vara bra att kolla uppgifterna ex. med kommunens konsumentvägledare.
Hej!
Kanske lite off-track inlägg, men företaget stämmer i alla fall. Jag har nyss fått en offert på en enkel fönsterdörr 8x20 helglas och en dubbel fönsterdörr 4x20+8x20 både i trä från en Mockfjärds försäljare. Den gick på drygt 45 tusen, med nån "rabatt" och ROT avdrag hamnade priset på 41 tusen. Är jag helt ute och cyklar eller tar de ungefär dubbelt så mycket som genomsnitt? Det fanns en del tillval som jag aldrig bad för, tex. laminerade inner ruta men ingen detaljering av priset i offerten som ger möjlighet att välja bort. Dessutom nämndes leveranstiden på 12 veckor.
P.S. säljaren sa att de kommer att höja priserna ytterligare nästa vecka.
Kanske lite off-track inlägg, men företaget stämmer i alla fall. Jag har nyss fått en offert på en enkel fönsterdörr 8x20 helglas och en dubbel fönsterdörr 4x20+8x20 både i trä från en Mockfjärds försäljare. Den gick på drygt 45 tusen, med nån "rabatt" och ROT avdrag hamnade priset på 41 tusen. Är jag helt ute och cyklar eller tar de ungefär dubbelt så mycket som genomsnitt? Det fanns en del tillval som jag aldrig bad för, tex. laminerade inner ruta men ingen detaljering av priset i offerten som ger möjlighet att välja bort. Dessutom nämndes leveranstiden på 12 veckor.
P.S. säljaren sa att de kommer att höja priserna ytterligare nästa vecka.
Redigerat: