Hej,

Jag har redan postat en del av detta i EL-forumet, men känner att det är dags för en sammanfattning i "rätt" forumdel.

Jag hoppade på paketet Laddbox + standardinstallation via Tibbers kampanj på deras hemsida.

Laddboxen kom hem och strax efter hörde deras installationspartner av sig. Vi bokade tid och han kom ut och tittade. Han konstaterade att det behövs dras ny kabel genom befintligt rör (35 meter) och vände hem igen och utlovade en tilläggsoffert.

Ny offert och herregud... T.ex. tar man för 5G6-kabel 400 kr/m. Det är en kabel jag kan köpa i handeln som privatperson för under hundralappen. Tänkte först att det var installationspartnern som försöker blåsa mig, men detta är alltså Tibbers egen prislista som installationspartnern behöver förhålla sig till.

Hela offerten är dyrare än vad det kostar att köpa tjänsten av vilken elektriker som helst utan(!) Grön Teknik-avdraget. Men då inträffar nästa bekymmer, Tibbers skrivelse i det finstilta:


3.4. Annan installatör än Installationspartner

Om Kunden låter annan part än Installationspartnern installera Laddbox som är köpt med Installation, kommer Kunden inte vara berättigad eventuellt Grön Teknik bidrag och Tibber förbehåller sig rätten att justera Kundens pris till att motsvara ordinarie pris för enbart Laddbox utan Installation. Tibber kommer även ta ut en administrativ kostnad för hantering av sådan ändring samt uppföljning av utebliven Installation om 1500 kr inklusive moms.

Jag har alltså bundit upp mig att köra deras upplägg och deras priser när jag köpte paketet Laddbox + standardinstallation. Klart de kan mata på med sjuka priser då, de vet ju att jag har svårt satt backa nu. Hela Grön Teknik-avdraget landar i Tibbers ficka, inte riktigt så det var tänkt va?

Och för att förekomma, jag vet att jag borde läst vilkoren ordentligt innan jag köpte. Det gjorde jag inte. Detta inlägg är bara en varning till er som funderar på att köpa via Tibber. Kvalificerar ni inte in under "standardinstallation", vilket jag gissar få gör, så vänd dig till en annan firma.
 
  • Gilla
Illvilja och 3 till
  • Laddar…
sunnis
Du kan alltid häva köpet inom 14 dagar med distansköplagen.

Häv och köp istället direkt från en lokal liten etablerad elfirma nog lättare att komma överens om ett pris så man vet vad det kommer att kosta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.