Vi hade bestämt oss för att byta tak och samtidigt isolera taket med cellplast och mura upp en ny skorsten. Vi tog in flera offerter och fick stort förtroende för Centralbygg i Sverige AB i Karlstad som tyvärr visade sig vara ett STORT misstag. Massor med fel + en inkompetent VD vid namn XXXXXXXX. Vid vårt första möte så frågade jag hur många anställda företaget hade och fick till svar att de var 6 st. Detta visade sig senare inte stämma alls. Detta företag består av 2 personer som i sin tur anlitar utländsk arbetskraft vilket jag inte ville ha. Men ok, jag godkände detta, tyvärr. Det blev svåra kommunikationsproblem då all information skulle gå via xxxxxxx. Detta fungerade extremt dåligt, ibland nästan obefintlig dialog. Han hade informerat oss att han skulle vara hos oss varje dag men istället så kom han endast 2ggr under hela byggtiden(8dgr) vilket jag tycker är bedrövligt dåligt med tanke på att man inte kunde föra något som helst samtal med de som utförde jobbet då de endast pratade polska. När de satte igång började alla jävla problem. Först fick VDn inte tag i gult tegel och ringde och frågade om vi inte ville ha rött tegel istället för gult som vi beställt, för det var lättare att få tag i rött. Självklart vill man inte ha det då skulle man väl ha beställt det, eller? Nu finns det ju en del olika nyanser på gult tegel och det vill man ju vara med och välja vad man vill ha, men till vår stora förvåning så hade VDn bara köpt ett gult tegel- Helt otroligt! Nästa stora misstag kom när duken skulle monteras. Råkade se att det var en vanlig takpapp som de spikade upp vilket var helt fel då det ska vara en goretexduk under cellplasten. Kommunikationsproblem igen, fick ringa XXXXX och han påstod att det var rätt ”duk”. Men efter ett tag så slutade det spika och de tog bort takpappen. Nästa dag lade de på en kondensduk vilket också var helt fel. Ringde igen och ville ha en produktbeskrivning på denna duk. Det fick jag ingen utan nästa dag så låg en tredje duk på taket och nu var det äntligen rätt. Har inte jag varit med och sett detta så har jag antagligen fått en vanlig takpapp monterad vilket inte är tänkt med denna konstruktion med cellplast ovanpå råsponten. Duk som andas är vad som ska användas. Hur man som byggare inte kan se skillnad på en vanlig takpapp och en duk är för mig helt obegripligt. En kväll efter jobbet var jag ute och tittade lite och såg att vinkelbeslagen, som enligt byggbeskrivningen som de fått, ska sitta vid takfoten, saknades helt. Nu fick man bevisat att de inte ens kan följa en enkel bygganvisning utan använde sig av egna konstruktioner som ej är beprövade. När man sedan ifrågasatte varför det blir fel hela tiden fick man till svar – Du kan inte vara med och kolla varenda skruv som skruvas i. Tack för det! Jag hade ju ändå sett till att de inte behövde göra om allt när det var klart med tanke på duken som ligger underst. Sedan fortsatte eländet med att det började regna in. Det var hål i duken och hur det lagades, om det lagats, vet jag inte. Vi hade gjort upp med VDn att han skulle fixa en plåtslagare till plåten runt skorstenen när taket var klart. Blev tyvärr inte så. Fick ingen vettig förklaring till det utan fick själv ordna detta. Ca 260 pannor blev kvar på trottoaren, returnerades efter att man ifrågasatt hur länge de skulle stå där. Under arbetets gång så använde de en del av mina verktyg och några reglar, som jag skulle ha haft till mitt projekt i badrummet, försvann. Helt oacceptabelt! Jag orkade inte bråka om detta också, suck!
Obs! Jag är INTE någon gnällspik som klagar på allt och alla utan vill helt enkelt få allt rätt och riktigt gjort från början. Här följer några bilder på, så som jag ser det, felaktigheter .
 
  • DSC00416.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00418.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00486.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00491.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00497.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00401.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
Jag lider med dig, verkligen.

Det är för mig en gåta hur sådana här företag kan finnas på marknaden, då dom inte har kunskapen inom området, dom borde ju bli överkörda av dom riktiga byggarna på nolltid, tycker man.
 
Känner igen mig i din historia. Det företag jag anlitat W & J Entreprenad i skandinavien AB fungerar på precis samma sätt. Inkompetent ledning utan ansvarskänsla som använder sig av utlänsk arbetskraft som saknar grundläggande byggkompetens. Bygget kan bara bli en fullständig mardröm. Man måste tyvärr kolla varje detalj (och utföra stora delar av arbetet samt korrigering av fel själv) annars kan man vara säker på att det blir fel. Tråkigt nog kan såväl det företag jag anlitat som det du verkar råkat ut för ge ett bra intryck vid inledande diskussioner, vilket gör att man får ett förtroende initialt. Efter ett tag ångrar man sig bittert att man skrev kontrakt med företaget.

Hoppas att det löser sig för dig.
 
Gör inte samma sak som mig, jag köpte komplett montage med polska fönster från Mattias på centralbygg i Karlstad, Jag fick stoppa bygget efter halva montaget och anlita en svensk firma, och det ät flera i karlstad som gjort samma sak.De svenska snickare som var hos mig och tittade innan jag bestämde mig sa alla att fönstren sitter snett och då kommer även snickeriet på insida att bli snett. Han talar inte om att han använder sig av polacker förrän du har kommit så långt med din beställning att det nästan är för sent och dra sig ur och sedan tar han samma betalt som om en svensk firma hade gjort de och dessa polacker kan inget om svenska byggregler och det kan inte Mattias heller. Han lovar en massa när han pratar med honom, bara säljar snack alltihopa . Sedan är han hopplös att få tag i, han svarar inte på telefon. q(;^;)p. Vad ni än gör KÖP INTE JOBB AV DENNA FIRMA, NI KOMMER ATT BLI BESVIKNA.
 
Redigerat:
verkligen trist. när ska folk lära sig att det ofta inte lönar sig att anlita polacker.
 
lars87 skrev:
verkligen trist. när ska folk lära sig att det ofta inte lönar sig att anlita polacker.
Det lönar sig oftast att anlita hantverkare för att få utfört hantverk vilket land dom än kommer ifrån. Problemet som dom flesta råkar ut för är att den billiga utländska arbetskraft dom fått tag inte är just hantverkare utan egentligen helt saknar kunskap och är utbildade till något helt annat i sina hemländer.

Jag har jobbat med alla sorter, både svenska och utländska hantverkare och har inte haft några större problem med någon av dem. Men jag har också arbetat med båda svenska och utländska klåpare och har haft lika stora problem med båda.
 
Det du säger om polacker stämmer inte in på mig för där gjorde dom mig uppmärksam på fel som en helsvensk firma hade orsakat men det handla om fönstermontering, jag tycker personligen att svenska hantverkare är slarvigare faktiskt, dom tycker att dom är så himla rediga så dom skapar egna lösningar som inte är enligt byggnormer, men å andra sidan så ber jag inte om offerter från mina polska hantverkare som jag har nu utan dom får göra ett bra jobb utan tidspress, offerter skapar slarv det bevisade mina svenska hantverkare
 
Trots att Mattias lovar garanti på sina Polska fönster så skiter han i det, han säger bara att allt är som det ska trots att fönstren inte går och stänga. Jag ser inget annat alternativ än att byta ut dom till en svensk tillverkare, funderar på att stämma han. :@
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.