Har du haft problem med din beställning hos Bygghemma.se och där beställningen skickats med DSV?

• Antal röster
    50
Lucky2015
Beställde en produkt från Bygghemma.se för drygt 2 månader sedan. Produkten fanns i lager enligt deras hemsida.

Det tog 4 veckor för Bygghemma att skicka varan.

Nu har det gått 5 veckor sedan varan ankom till transportören DSV och det enda som hänt är att den inkommit till deras terminal. Alltså totalt 9 veckor sedan beställningen gjordes.

Får ingen som helst hjälp av varken DSV eller Bygghemma.

Så en varning till er som behöver något snabbt, beställ på ett bättre ställe! Någon fler som haft problem under denna sommar att få sin beställning inom rimlig tid?

• Gilla
katasp
  • Laddar…
Har precis samma erfarenhet. Beställt via Byggahemma och innan dess av annat företag som använder DSV. Hade jag vetat att Bygghemma (eller deras leverantör) skulle skicka via DSV hade jag gått till annan återförsäljare direkt.

Läs nedan för att bli mörkrädd. Tyvärr är i princip allt som står där sant enligt min erfarenhet. Hade kunnat lägga flera saker till listan av problem, om jag orkat. Att DSV kan köra vidare såhär utan att verka bry sig är för mig ett under. Förmodligen har de problem i sin organisation högt upp i leden. Kanske kommer marknaden avgöra företagets framtid i Sverige, eller inte. Oftast förlorar ett företag som sköter sina kunder så här marknadsandelar och inkomster tillslut. Tråkigt att det spiller över på Bygghemma, men det är precis vad det gör.

https://se.trustpilot.com/review/www.dsv.com

Jag har också råkat ut för liknande, varor som fanns i lager och skulle leverans direkt tog månader att komma fram. Trodde att det var ett enstaka misstag, men det finns flera trådar här på BH om problem med Bygghemma och DSV, så därefter har jag inte handlat mer därifrån.

A
Aldrig handlat från Bygghemma, men från andra som använt DSV. Det har alltid varit struligt. Har inget positivt att säga om dem. Nu är ju många speditörer struliga i dagens läge och pressade ekonomiska ramar, men de flesta brukar ändå fungera hyfsat i slutändan. DSV kommer väl fram förr eller senare, men omöjligt att boka tid och transporten kan ta många veckor.

Vassalena
Har samma erfarenhet. Har haft med DSV att göra flertalet gånger i mitt jobb och det har aldrig fungerat. Bokade leveranser kommer inte pga ”motorhaveri” eller andra osannolika anledningar. Sen dyker de oannonserat upp en helt annan dag och ringer och är arga för att man inte är på plats..

Har haft och göra med DSV i 6 år via jobbet, dom är otroligt opålitliga om något kommer bort eller ska skickas utöver (reguljär lev har väl fungerat bra i ca 4 år). Om saker försvinner eller skadas så lyfter dom inte ett finger för att lösa det. Om man tycker PostNord är problematiska få har man aldrig använt DSV.:crysmile:

A
Schwen92 Schwen92 skrev:
Har haft och göra med DSV i 6 år via jobbet, dom är otroligt opålitliga om något kommer bort eller ska skickas utöver (reguljär lev har väl fungerat bra i ca 4 år). Om saker försvinner eller skadas så lyfter dom inte ett finger för att lösa det. Om man tycker PostNord är problematiska få har man aldrig använt DSV.:crysmile:
Hade samma erfarenhet av dem när vi använde dem för import och inrikes,. sa upp bekantskapen med dem 2014, märkligt att de fortfarande inte fått ordning på sina system. Däremot så skickar de fortfarande sin tidning där de skryter om hur miljövänliga de är och har lite reportage om hur de skickar saker till fattiga människor i Långtbortistan. Typiskt WOKE företag bara godhetssignalerande och helt kass verksamhet. Tilltalar väl den typen av kunder, vi som vill ha vad vi betalar för går någon annan stans!

Jag och kollega fick en dsv chaufför att bli vansinnig och börja skrika.
Anledningen var att allt han levererade till oss hade skador, 100% av leveranserna och det var en omgång per vecka.
När vi tog fram kamera och bad han skriva transportskada vägrade han. Men då höll vi kvar honom så att vår chef fick komma ner och ringa upp hans chef.
Han fick totalt utbrott.
Men saken var ju den att vi kollat med beställaren av transporten och fått bilder skickade till oss på godset innan det ställdes på hans lastbil.

Han lastsäkrade inte och då välte pallarna alltid.
Efter den händelsen så fick vi en ny chaufför på den linjen.

Haft med DSV att göra vid minst tre tillfällen då jag gjort beställningar via HAFA. Både stora som små samt ömtåliga.

Har varit nöjd vid samtliga leveranser och det har gått väldigt snabbt då jag bokat tid för leverans på deras hemsida då man fick ett SMS utskick om att godset fanns hos dom.

• Wow
oakleafh
  • Laddar…
Har bara privat stött på DSV, men minns fortfarande mkt väl en händelse där FedEx , som jag länge tyckt varit mest röriga speditionsfirman, gjorde en underleverans med hjälp av DSV. Ett litet paket med en testgrej, till privatperson, med ungefär allt fel man kan tänka sig hos FedEx och DSV.

Skönt nog var chauffören ifrån trakten, så vi kunde snabbt reda ut hur både FedEX och DSV "kundtjänst" hade strulat till allt, han hade avsändarens originalpapper , och han kunde med lastbil med tung släp ställa sig på ett ställe så paketet blev hämtat.

Som jag förstår det skickar ByggHemma direkt ifrån grossist/leverantör, ungefär på samma sätt som t.ex. Ricoh eller Atea gör i IT branschen och då får man ju ungefär alla varianter av problem uppdagade för sig, som finns i branschen, samt alla varianter av varierande dokumentation. Där undrar jag ibland om vi verkligen befinner oss på 2020-talet., känns ibland mer som något ifrån en film ifrån 1930, men utspelad idag.

Har bara positiva erfarenheter av Bygghemma.
Men det som levererats till mig har dom senaste gångerna gått med PostNord och även dom har skött sig :)

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Har handlat tre gånger från Bygghemma senaste halvåret och det har gått med DSV varje gång. Inga problem alls och en mycket trevlig chaufför, samma kille varje gång. Dock är nog kompetensen för att köra lastbilen inte den bästa hos just den här personen. Han släpade hellre grejerna på pallvagn 60 meter i uppförsbacke än att försöka backa upp. Han trodde inte han skulle klara det utan att förstöra något. Jag bryr mig egentligen inte hur han gör så länge han löser uppgiften, men med tanke på hur enkelt andra chaufförer backat upp där både före och efter så ...

En "lustig" anekdot är att en av leveranserna blev kapad på väg ut från lastcentralen. Det tog inte många minuter innan både DSV och Bygghemma hört av sig. Bygghemma meddelade att de skulle skicka nya varor samma dag. Det tog bara två dagar så hade jag nya grejer hemma.

Beställde en portabel AC från Bygghemma, DSV plockade upp denna dagen efter beställningen men sen fastnade den på en terminal i veckor. Varken Bygghemma kundtjänst eller DSV kunde göra något mer än att maila dom som kör ut den. Efter en massa dagar fick jag äntligen en bokad hemleverans som dom misslyckades med flera gånger ("Dom glömde att lasta på ditt paket, sa kundtjänst"). Ringde sen en sista gång för att kontrollera om dom plockat upp mitt paket eftersom jag skulle få leverans denna dagen med, DSV kundtjänst svarade då att tyvärr har dom glömt ditt paket igen, "jag kan maila dom som kör ut".

Då gav mitt tålamod upp i denna hetta och desperationen styrde mig till netonnet som hade samma AC fast lite dyrare, fick hem dem på 2 dagar. Ringde till Bygghemma och valde att returnera paketet eftersom det aldrig kom fram...

DSV ligger på en leverans som hämtades upp i Örebro den 17/9 och ska till Jämtland. Det är ju ingen fara jämfört med vad en del andra råkat ut för och nu verkar det ha börjat röra på sig igen. Men vad som får mig aningens orolig är att dom två kollina har ändrats både från och till "In conformity" & "Not in conformity" samtidigt som den andra varan jag beställt hämtades senare (20/9) av DSV på ett annat lager och åkte förbi denna lev. på terminalen i Östersund. Som jag tolkar det verkar kollit som slutar på 30 råkat bli "Not in conformity" på vägen från Örebro till Östersund

Ena varan, en VVB levererades nästan i tid. 6 arb. dagar mot angivna 3-5 arb. dagar trots att det tog Badshop.se (bygghemma) 3 arbetsdagar enbart att beställa produkten hos sin lev. Men denna vara (duschkabin) hämtades liksom 17/9 och är fortfarande "på väg".

Var tvungen att åka hem från fritidshuset och har fått en snäll granne att gå med på att ta emot leveransen istället. Kanske ska be honom att tvärvägra att ta emot det om det inte ser 100% helt ut.

Jag vet ju ungefär vad "Not in conformity" och "In conformity" betyder för mig som är rätt bra på engelska men jag har förstås ingen aning om vad det betyder i DSV's värld :thinking: Eller oroar jag mig i onödan?

Skärmdump av fraktspårningslogg med händelser som visar "In conformity" och "Not in conformity".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B Bästerortarn skrev:
DSV ligger på en leverans som hämtades upp i Örebro den 17/9 och ska till Jämtland. Det är ju ingen fara jämfört med vad en del andra råkat ut för och nu verkar det ha börjat röra på sig igen. Men vad som får mig aningens orolig är att dom två kollina har ändrats både från och till "In conformity" & "Not in conformity" samtidigt som den andra varan jag beställt hämtades senare (20/9) av DSV på ett annat lager och åkte förbi denna lev. på terminalen i Östersund. Som jag tolkar det verkar kollit som slutar på 30 råkat bli "Not in conformity" på vägen från Örebro till Östersund

Ena varan, en VVB levererades nästan i tid. 6 arb. dagar mot angivna 3-5 arb. dagar trots att det tog Badshop.se (bygghemma) 3 arbetsdagar enbart att beställa produkten hos sin lev. Men denna vara (duschkabin) hämtades liksom 17/9 och är fortfarande "på väg".

Var tvungen att åka hem från fritidshuset och har fått en snäll granne att gå med på att ta emot leveransen istället. Kanske ska be honom att tvärvägra att ta emot det om det inte ser 100% helt ut.

Jag vet ju ungefär vad "Not in conformity" och "In conformity" betyder för mig som är rätt bra på engelska men jag har förstås ingen aning om vad det betyder i DSV's värld :thinking: Eller oroar jag mig i onödan?

[bild]

Kan ju svara på mitt eget inlägg. Det visade sig mycket att när grannen tog emot leveransen igår så var båda kollina skadade. Yttre well'en var tydligen uppfläkt. Både chauffören och grannen bedömde dock att innehållet var oskadat så nu ligger det och väntar på mig.

Även om Bygghemmas service kan ifrågasättas eftersom dom är minst sagt svåra bara att få kontakt med så måste jag ändå säga att i detta fallet tycker jag att dom varor helt ok. Mailade dom vid två tillfällen och även om det tog några dagar så ringde dom upp. Och i mitt fall så ringde dom DSV, ringde tillbaka till mig etc. så när jag väl fick respons var servicen bra.

OCH jag har inspelat när Bygghemma säger på telefon att det togs foton på kollina på terminal så om produkten visar sig skadad så löser dom det.

Men DSV .....? När man läser denna tråden och åsikter och omdömen om dom på andra ställen får man intrycket att dom tycker lastsäkring är onödigt i största allmänhet :surprised:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.