Vi har nyligen hivat ut den döende gamla pannan och fått in jordvärme. Pannrummet finns i ett annat hus än boningshuset. Det är inte så långt in, kanske 10 meter eller så, men det tar en bra stund att få fram varmvatten. Vi har småbarn och ett till på väg. Det är inte riktigt hanterligt med några minuters väntetid för lite varmvatten. Dessutom behöver man spola en dryga 10 liter innan det händet något, ordentligt slöseri.
Det verkar som om kulvertlösningen är kopparrör dragna i vanliga 110 oranga avloppsrör packade med nån isolering. Jag har inte blivit klok på ifall det är effektivt eller inte.
Jag har fått två förslag på hur det kan lösas. Det ena är att sätta en liten beredare inne i huset och dra VV via den, det andra är att ha en returslinga och köra cirkpump på VV fram till huset hela tiden.
När det gäller beredare så kostar till och med minsta Niben ganska många tusen, med installation säkerligen en bit över 5000:-. Det fungerar säkert bra när man duschar, då drar man fram så mycket vatten att den fylls på med varmt vatten från värmepumpen. Men ifall man bara tar lite, spolar i en kran eller så, så kommer den bara fyllas på med nån liter avsvalnat vatten från värmepumpen varpå man hettar det igen - låter oekonomiskt...
En cirkpump i sig drar väl lite effekt, men jag undrar om det inte är mindre än vad en extra beredare skulle göra. Måste man lägga en ny returledning kan man nog ändå göra om kulverten och lägga plaströr för att minska förlusterna. Visserligen blir det en del slöseri att hålla kulverten varm, men det värms ändå relativt ekonomiskt av värmepumpen. Däremot har jag ingen aning om vad en sådan ominstallation skulle gå på totalt (jag hinner inte göra det själv).
Är det något förslag jag har missat? Mottager tacksamt alla åsikter om för och nackdelar, alternativ gissade kostnadsberäkningar osv!
Det verkar som om kulvertlösningen är kopparrör dragna i vanliga 110 oranga avloppsrör packade med nån isolering. Jag har inte blivit klok på ifall det är effektivt eller inte.
Jag har fått två förslag på hur det kan lösas. Det ena är att sätta en liten beredare inne i huset och dra VV via den, det andra är att ha en returslinga och köra cirkpump på VV fram till huset hela tiden.
När det gäller beredare så kostar till och med minsta Niben ganska många tusen, med installation säkerligen en bit över 5000:-. Det fungerar säkert bra när man duschar, då drar man fram så mycket vatten att den fylls på med varmt vatten från värmepumpen. Men ifall man bara tar lite, spolar i en kran eller så, så kommer den bara fyllas på med nån liter avsvalnat vatten från värmepumpen varpå man hettar det igen - låter oekonomiskt...
En cirkpump i sig drar väl lite effekt, men jag undrar om det inte är mindre än vad en extra beredare skulle göra. Måste man lägga en ny returledning kan man nog ändå göra om kulverten och lägga plaströr för att minska förlusterna. Visserligen blir det en del slöseri att hålla kulverten varm, men det värms ändå relativt ekonomiskt av värmepumpen. Däremot har jag ingen aning om vad en sådan ominstallation skulle gå på totalt (jag hinner inte göra det själv).
Är det något förslag jag har missat? Mottager tacksamt alla åsikter om för och nackdelar, alternativ gissade kostnadsberäkningar osv!
Jag tycker båda dina förslag är dåliga nödlösningar.
jag skulle över väga att om kulverten, men jag tror inte det blir lösningen på problemet, men det kommer att sänka uppvärmningskostnaden regält.
sen skulle jag köpa en VPA 300/200 (en lös dubbelmantlad beredare) inne i huset & kopla bort den inbyggda beredaren i värmepumpen.
------------------------
har du plats för en större beredare i huset?
jag skulle över väga att om kulverten, men jag tror inte det blir lösningen på problemet, men det kommer att sänka uppvärmningskostnaden regält.
sen skulle jag köpa en VPA 300/200 (en lös dubbelmantlad beredare) inne i huset & kopla bort den inbyggda beredaren i värmepumpen.
------------------------
har du plats för en större beredare i huset?
alternativet är ju at sätta en timer på cirkulationspumpen till vvc slingan och se till att det cirkulerar vatten tex fm och em när man använder vattnet som mest.. sen får man ta att det tar lite tid på övriga tider...
jag hade nog lagt om kulverten om det är praktiskt möjligt, kopparkulvert är betydligt enklare att lägga eftersom den är mjukare än pex kulvert (egen erfarenhet...) då sparar man lite el-kronor och man får kanske lite bättre komfort också?!
jag hade nog lagt om kulverten om det är praktiskt möjligt, kopparkulvert är betydligt enklare att lägga eftersom den är mjukare än pex kulvert (egen erfarenhet...) då sparar man lite el-kronor och man får kanske lite bättre komfort också?!
Ja om vi borter från varmvttnet & tänker på uppvärmningen så är det ju katastrof att ha stora förluster, när man värmer med värmepump! för varje extra grad man tappar, tappar man inte bara den graden, utan sänker också verkningsgrader på anläggningen.
det är väll ändå av besparings skäl som anläggningen instalarats?
det är väll ändå av besparings skäl som anläggningen instalarats?
Gräva om, antar jag? Så du tror alltså att nuvarande lösningen med isolerade 110-rör är riktigt uselt i jämförelse med nya kulvertrör, inkl vvc?CarMan skrev:
Även om det är nödlösningar så är det nog det som får duga. Helst så bra och billigt som möjligt naturligtvis. Att bygga om inne för att få in en vvb och slakta den nya VP-installationen är inte ett alternativ de närmaste åren. :-/
har du inte plats för en vvb inne, så förstår jag, men att "slakta " den nya värmepumpen är inget stort ingrepp, allt i värmepumpen får ju vara kvar, man kopplar ju bar om ett litet rör.anlan skrev:Gräva om, antar jag? Så du tror alltså att nuvarande lösningen med isolerade 110-rör är riktigt uselt i jämförelse med nya kulvertrör, inkl vvc?
Även om det är nödlösningar så är det nog det som får duga. Helst så bra och billigt som möjligt naturligtvis. Att bygga om inne för att få in en vvb och slakta den nya VP-installationen är inte ett alternativ de närmaste åren. :-/
Sådär, nu har jag varit nere i grunden och friskat upp mitt minne lite. Det är där man kan få en uppfattning om vad som finns, i pannrummet försvinner det bara ner i betongen.
Längst till höger ses utgående avloppsrör. Längst till vänster är de två 110-rören med in- och ut-gående radiatorvatten. I mitten är varm- och kallvattnet ihopbuntat, dels isolerat i sina rör, sedan invirat i isoleringen med det svarta ytskiktet och ytterst ett lager isolering till (ses bara längst in på bilden).
Vad tycks?
Längst till höger ses utgående avloppsrör. Längst till vänster är de två 110-rören med in- och ut-gående radiatorvatten. I mitten är varm- och kallvattnet ihopbuntat, dels isolerat i sina rör, sedan invirat i isoleringen med det svarta ytskiktet och ytterst ett lager isolering till (ses bara längst in på bilden).
Vad tycks?
Frågeställningen blir väl: kan jag förvänta mig mindre värmeförluster ifall man buntar ihop radiatorvärme+retur och varmvatten+cirkulationsretur i samma kulvertrör (och låter kallvattnet gå separat då)?
Eller finns det någon effektivare kombination av rör?
Eller finns det någon effektivare kombination av rör?
Jag har nästan 10m rör från vvb:n till ena durschen, jag får vänta en stund på varmvattent & då pratar vi om rör som går inomhus.anlan skrev:
jag tot du altid komer att få vänta på varmvatten oavsett hur du gör, så länge du inte kör vvc
Jo, inne får jag nog leva med det, i ena ändan av huset kommer det bli långt hur man än gör. Men dusch och skötbord ligger precis ovanför där kulverten kommer in i grunden. Dessutom tror jag det är 28mm-rör i kulverten, det går lite fortare att spola igenom rören inne.CarMan skrev:
Jag får tacka för era kommentarer, det är bara att inse att vvc är det som gäller ifall jag ska lösa problemet.
Det jag funderar på nu är vad som blir vettigast rördragning... Jag kan komma på ett antal varianter, tex:
- Behålla nuvarande rör helt, bara lägga ett nytt välisolerat för varmvattenreturen (cirkulationen).
- Nytt kulvertrör för både varmvatten och dess retur, lämna kallvatten och uppvärmningsrören.
- Nytt kulvertrör med fyra ledare, varmvatten+retur och uppvärming+retur, lämna endast kallvattenröret som det är.
har skrivit det förrut men skriver det igen... kulvertrör med 4 pex ledningar är inget som man kan fläta in hur som helst... manteln är minst sagt svårhanterlig...
har du det trångt och saknar den meter som böjradien är på så välj kopparkulkvert alt pexkulvert med färre rör - blir lite dyrare men antalet svordomar minskas betydligt..
har du det trångt och saknar den meter som böjradien är på så välj kopparkulkvert alt pexkulvert med färre rör - blir lite dyrare men antalet svordomar minskas betydligt..
Har själv funderat på vvc igen, då vi också har kulvert till pannrum.
Med långa spoltider för varmvatten.
Frågan är hur mkt. dyrare det skulle bli med VVC om man jämför
med de liter kallt (tidigare) uppvärmt vatten som man spolar bort utan VVC.
Någon som har någon uppfattning om detta?
Med långa spoltider för varmvatten.
Frågan är hur mkt. dyrare det skulle bli med VVC om man jämför
med de liter kallt (tidigare) uppvärmt vatten som man spolar bort utan VVC.
Någon som har någon uppfattning om detta?
Liknande trådar
-
Går det att använd EPS-Betong för att laga husgrund av Lättbetong ute?
Grund & Markarbeten -
Suterängplan från 1971 som ska renoveras
Byggmaterial & Byggteknik -
Vilken reservdel behöver jag till avbrutet stift/pinne till spisvred?
Vitvaror -
Uterum spackel och sedan måla
Byggmaterial & Byggteknik -
Tätskikt i pannrum, souterängplan.
Byggmaterial & Byggteknik