Hur haena

Nu ska vi skaffa vvc eftersom det tar så lång tid att få upp varmvatten till badrummet längst upp i huset. Pannan står i källaren i andra änden av huset. Man lägger 100 loppor på att renovera badrummet och så tvättar man händerna i kallvatten.

Enl. manualen till värmepumpen finns det en inställning för vvc. Detta verkar dock kräva ett tillbehör som jag gissar är tillbehörskort axc40 som kostar 3-4000kr + en extern pump.

Det måste väl gå att bara installera en pump med timer och ev tempstyrning och strunta i pannans styrning?

Hur har du gjort eller hur skulle du göra? Tips?

Ett extra rör kommer ju till också, om du ska ha vvc.
Finns det plats för en liten beredare innan badrummet är ju det ett alternativ.

Jag ska ändå dra nya 18mm rör till badrummet nu när jag renoverar så då passar jag på att dra ett extra 15mm.

Har snokat reda på två pumpar som verkar ok.

Wilo star z 15tt eller grundfos 14 buxt.
Bägge med timer och tempstyrning.
Kostar desvärre över 3000kr. :-=

Blir nog ändå bättre och billigare än att köpa extrakortet till Niben och en pump.

Hej

Jag är ganska säker på att du inte behöver ett extra kort till att styra vvc.

Maskinen har en ledig reläutgång som du kan välja vad du vill göra med. Till exempel larmsirén.
Jag kan kolla på min om en stund...

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Skulle montera stickkontakt på cirk.pumpen samt ansluta den till en digitaltimer i ett vägguttag.
Programmera så cirkulation startar 1 timme innan ni går upp på morgonen samt ngn timme innan ni kommer hem från jobbet, mer behöver den inte gå, då vvc kostar bara massa pengar

• Gilla
MantaTIC och 1 till
  • Laddar…
I servicemeny 5.4 kan du ställa in vvc. Sen kan du ställa in ett schema som passar direkt i pumpen.

• 1379246498084.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Holpers
  • Laddar…
vilpi skrev:
I servicemeny 5.4 kan du ställa in vvc. Sen kan du ställa in ett schema som passar direkt i pumpen.
Ja, det där såg jag också men i manualen står det att vvc kräver tillbehör och sen bland till ehör finns bara ordet vvc nämnt under extrakort.?!?

Är extrakortet då bara till för om alla de befintliga platserna är slut?

I så fall behöver jag bara en simpel billig pump. pannan har ju funktion för timer i så fall inbyggt.
Tänkte såklart bara köra när det ska duschas osv.. typ mellan 06:30-08:00 samt mellan 18:00-22:00
Enda nackdelen är väl att pannan inte har tempstyrning men det kanske inte behövs.

Kommer att isolera rören så gott det går också. Ett par kronor i värmeförlust står jag ut med. Värmen är ju ändå kvar inne i huset. Vvc får extraknäcka som radiator :)

Holpers skrev:
Ja, det där såg jag också men i manualen står det att vvc kräver tillbehör och sen bland till ehör finns bara ordet vvc nämnt under extrakort.?!?

Är extrakortet då bara till för om alla de befintliga platserna är slut?
Det är förmodligen för att du inte behöver något mer än en extra pump för vvc

Kan man inte koppla så att vvc drar i gång så fort man tänder lyset eller rörelsevakt på toa nog borde väl vattnet hinna snurra ett varv ganska fort ? Finns inte plats för en liten elberedare ?

Min Wilo vvc pump drar väl max 5w så ska du sätta ett tidur till den se till att den drar mindre än det :)

Det ska vara en reducering till den också cirkulationen behöver bara vara väldigt lite.

• Gilla
Holpers
  • Laddar…
Suhagg skrev:
Min Wilo vvc pump drar väl max 5w så ska du sätta ett tidur till den se till att den drar mindre än det :)

Det ska vara en reducering till den också cirkulationen behöver bara vara väldigt lite.
Jo, jag tror det är överkomligt.

När jag räknar på det så kommer pumpen snurra 5.5h/dygn, × 5w = 25.25wh = 0.025Kw/h
Har säkert räknat fel men visst handlar det om ören och på sin höjd nån krona per dygn?
Till det kommer värmeförluster såklart men eftersom vi har bergvärme som är så bra dimensionerad så har eltillsatsen aldrig under tre år ens startat. :)
Man får även räkna på minskad vatten förbrukning. Minst 2ggr/dygn spolar vi bort ca 10 liter rakt i duschavloppet.

Vi lägger drygt 100 loppor på badrumsrenoveringen och då är nån krona per dag för att få varmvatten i duchen överkomligt :)

/Storslösaren

Tjena

Pratade med Nibe supportlät osäker och lite svajig. nu.
Enligt dem så måste jag ha tillbehörskortet Aux 40 för 3000kr.
Dessutom måste man tydligen ha en spetsberedare?!?
Utan den förstördes skiktningarna i tanken?

Vad betyder detta? Är det verkligen så att man inte kan cirkulera varmvattnet i tanken?

Tycker att han jag pratade med lät osäker och lite svajig i sina svar...
Finns det någon mer kunskap i detta? Synpunkter?

Är ju tacksam om jag slipper lägga 10 lök på det här om det bara behövs en pump för 1200kr

• Gilla
MantaTIC
  • Laddar…
Från installationshandboken för tillbehörskortet.. Screenshot_2013-09-18-10-43-28.png
Skapa konto
Screenshot_2013-09-18-10-41-45.png
Skapa konto

Titta i meny 5.4 AA3-X7 och se om du har valet Varmvattencirkulation där. Aktivera det, gå in i vv inställningar, avancerat och vvc där.

Tankar och skit vet jag inget om dock.

Joens skrev:
Titta i meny 5.4 AA3-X7 och se om du har valet Varmvattencirkulation där. Aktivera det, gå in i vv inställningar, avancerat och vvc där.

Tankar och skit vet jag inget om dock.
Japp. Det där såg jag också. Men enligt Nibe funkar det nog bara med ett tillbehörskort för 3 loppor.

Tror jag struntar i den inbyggda styrningen, den är ju inte så bra. En pump med temp och tidsstyrning borde vara bättre. Frågan är bara hur det är med skiktning i tanken osv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.