2 865 läst · 18 svar
3k läst
18 svar
Varmvattenberedaren värmer inte hela tanken
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har en villavagn som jag tömmer varmvattenberedaren inför vintern och fyller på den igen nu till våren när vi startar upp vagnen. När jag nu kör igån den så verkar den bara värma lite av vattnet. Varmvattnet kommer men tar slut väldigt snabbt. Det är en beredare som klarar enfas och en 10 amp säkring.
Har funderat över om det kan beror på att den inte fyllts ordentligt pga av ev. luft i tanken? JAg upplevde likanden förra året men att det blev bättre efter ett tag.
Är det någpn som kan ge tips på vad detta kan beror på?
Jag har en villavagn som jag tömmer varmvattenberedaren inför vintern och fyller på den igen nu till våren när vi startar upp vagnen. När jag nu kör igån den så verkar den bara värma lite av vattnet. Varmvattnet kommer men tar slut väldigt snabbt. Det är en beredare som klarar enfas och en 10 amp säkring.
Har funderat över om det kan beror på att den inte fyllts ordentligt pga av ev. luft i tanken? JAg upplevde likanden förra året men att det blev bättre efter ett tag.
Är det någpn som kan ge tips på vad detta kan beror på?
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Hur länge står den på innan du tappar vatten då?
Hmm, du säger att den värmer lite av vattnet, men den är ju på totalt 13,5l
Hur många liter uppskattar du att du får ut innan det börjar bli kallt?
Hur många liter uppskattar du att du får ut innan det börjar bli kallt?
kan vara termostaten men eftersom det vatten som kommer är rejält hett så känns det som att termostaten fungerar men den värmer bara vattnet till en viss nivå i tanken,sen slutar den.
Har förstått att vattnet skicktar så det varma är högst upp och att det fylls på med kallt nerifrån. Finns det avkännare för termostaten på olika nivåer i en v-tank. Så någon avskännare längre ner är trasig?
Jag funderade även på om det kunnde vara så att den inte fyller hela tanken ev. pga av luft, men det kommer inget luft när man spolar
Har förstått att vattnet skicktar så det varma är högst upp och att det fylls på med kallt nerifrån. Finns det avkännare för termostaten på olika nivåer i en v-tank. Så någon avskännare längre ner är trasig?
Jag funderade även på om det kunnde vara så att den inte fyller hela tanken ev. pga av luft, men det kommer inget luft när man spolar
ok, det är det jag tror, men hittar ingen instruktion om hur man luftar denna modell, bara hur man får in luft när man tömmer den. Kan man prova att tömma den igen och fylla på åter med varmvattenkranen öppen?pacman42 skrev:
Jag tömmer också min beredare på vintrarna och på våren (nu i veckan faktiskt) drar jag bara på vattnet, öppnar varmvattenkranen och väntar tills det slutar flödar luft och det kommer vatten istället. Sen slår jag på värmen.
Jag antar att varmvatten tas ut högst upp i beredaren genom att vv-röret helt enkelt går hela vägen till toppen av beredaren. Det kan inte vara så att varm och kall på beredaren är växlade? Dvs att varmvatten tas ur kallvattenröret som kanske bara går så långt upp i beredaren att det blir 4-5 liter innan du får ut vatten istället för luft? Har det funkat förut?
Det faktum att dina 4-5 litrar är hett vatten antyder ju att det inte är termostaten som krånglar utan att beredaren inte fylls på hela vägen. Om det nu inte är så att din beredare har flera kamrar och bara en kammare värms? Ingen aning om det finns sådana....
Jag antar att varmvatten tas ut högst upp i beredaren genom att vv-röret helt enkelt går hela vägen till toppen av beredaren. Det kan inte vara så att varm och kall på beredaren är växlade? Dvs att varmvatten tas ur kallvattenröret som kanske bara går så långt upp i beredaren att det blir 4-5 liter innan du får ut vatten istället för luft? Har det funkat förut?
Det faktum att dina 4-5 litrar är hett vatten antyder ju att det inte är termostaten som krånglar utan att beredaren inte fylls på hela vägen. Om det nu inte är så att din beredare har flera kamrar och bara en kammare värms? Ingen aning om det finns sådana....
Hej!T ToRy skrev:Jag tömmer också min beredare på vintrarna och på våren (nu i veckan faktiskt) drar jag bara på vattnet, öppnar varmvattenkranen och väntar tills det slutar flödar luft och det kommer vatten istället. Sen slår jag på värmen.
Tack, en som gör som jag. Jag köpte vagnen för 3 år sedan och har alltid tyckt att det varit lite varmvatten, men särskilt i början av säsongen. Om det är så att man sedan vänjer sig eller om den verkligen blir mer "fylld" med tiden vet jag inte. Men jag tror på luften. Jag har inte haft varmvattenkranen öppen när jag fyller beredaren, kan var där felet är. Ska prova att tömma den igen och fylla på med öppen varmvattenkran. Tycker ändå att det är kostigt att det inte kommer någon luft i kranen när jag spolar varmvatten, borde puffa lite tycker jag
Medlem
· Västernorrland
· 10 882 inlägg
Låter ju långsökt att man ska behöva lufta en vvb...........
Den modellen ska inte behöva luftas. Är den inkopplad rätt så man inte har förväxlat in och ut? Ett möjligt problem är att röret inuti beredaren som ska leda ner kallvattnet till botten har rostat av. Hur gammal är den?