Jag har en Nibe ES varmvattenberedare som enligt typskylten är tillverkad 1976, den har börjat utlösa jordfelsbrytaren. Var tvungen att skruva ut proppen för att kunna återställa jordfelsbrytaren. Är det ens lönt att fundera på att byta värmeelementet (BA 18) eller är det lika bra att byta ut hela?
Finns här någon Nibe expert som vet vilket korrosionsskydd som används i en varmvattenberedare av typen ES-21 210-3.
Min höggravida hustru med två veckor kvar till uträknad förlossning är inte så munter just nu...
Typskylt från en gammal Nibe ES varmvattenberedare, tillverkad 1976, visar specifikationer som typnummer ES-21 210-3 och elementtyp BA 18.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

snaggletooth snaggletooth skrev:
Elementet finns fortfarande som reservdel så visst kan det vara värt ett försök.
[länk]
Tack för input. Väntar med spänning på svar från den lokala rörkrökaren.

Jag hade dragit dit ett nytt element, bett till lämpliga gudar och pysslat om frugan.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Man kan ju börja med att koppla ur själva elementet och starta den. Då lär den försöka värma och om jfb trippar då så är det ju inte elementet utan styrningen.

Om den inte trippar så kan man ju mäta elementets isolation och sen var boven är, har du tur kan du köra en eller två slingor så länge om bara en läcker till jord.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Man kan ju börja med att koppla ur själva elementet och starta den. Då lär den försöka värma och om jfb trippar då så är det ju inte elementet utan styrningen.

Om den inte trippar så kan man ju mäta elementets isolation och sen var boven är, har du tur kan du köra en eller två slingor så länge om bara en läcker till jord.
Äh, såg nu att det var enfas, inte två eller tre...

Men man kan ju testa styr först oavsett.

Vid byte av värmaren upptäcktes ett annat problem. Får bli en ny varmvattenberedare.
Rostig varmvattenberedare med korrosion på anslutningar, upptäckt vid byte av värmaren. Text om att inkoppling krävs av behörig elinstallatör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

A
Det var nog dags nu. Synd, den hade blivit 50 år gammal om ett år till 🙂

Ny varmvattenberedare installerad på 45 min. Ljummet vatten i kranen nu. Härligt!

• Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.