Vad är respektive typs styrkor och svagheter?

Energieffektivitet?
Hållbarhet?
 
Hur menar du?

Elpanna med anslutna vattenburna element?
Oljefyllda elementet med elpatron?
Traditionella elementet med elektronisk styrning?

Alla tre är lika effektiva.
 
Nej, jag menar att det finns två typer av varmvattenberedare som antingen via elpatron värmer vattnet i beredaren likt en doppvärmare eller som har värmeelement utanpå kärlet och värmer vattnet på det sättet (likt en spisplatta fast med värmekällan runt kärlet)

Vad har respektive typ för för- resp nackdelar?
Är det vid några förutsättningar där någon av typerna lämpar sig bättre?
 
Erjasi Erjasi skrev:
eller som har värmeelement utanpå kärlet och värmer vattnet på det sättet (likt en spisplatta fast med värmekällan runt kärlet)
praktiskt när och om man behöver byta den,
 
Värmeelement på utsidan rostar inte sönder, vilket patroner kan göra beroende på vilket vatten man har
 
  • Gilla
Erjasi
  • Laddar…
Menar du att utvändiga element är lättare att byta?

Har endast sett en sprängskiss på en beredare med utvändiga element så vet faktiskt inte hur lätt det är att byta och hur de går att komma åt, de sitter ju dels runt om kärlet och bakom en hel del isolering.
Och kommer man inte åt utan att flytta fram beredaren måste man ju ändå tömma...

Är värmeelementen som en enhet eller kan enstaka element bytas?

Vad håller bäst? Vad är lättast att byta? Prisskillnad på ett byte av defekt värmekälla?
 
Utan att ha sett någon VVB med utanpåliggande värmeelement så kan jag tänka mig att fördelen med en sådan att det inte blir beläggningar på värmeelementen som isolerar eller som gör att värmeelementen korroderar sönder.

En nackdel kan vara att det blir svårare att rengöra beredaren om det skulle behövas, detta eftersom man bara har röranslutningar och ingen ”lucka”
 
Om man har väldigt kalkhaltigt vatten så kan det kanske vara fördelaktigt med utanpåliggande element.
 
  • Gilla
Erjasi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.