Går i funderingar att byta min vv-beredare och som rubriken lyder, ska jag köpa en stor eller mindre?
Är ensam i hushållet och då kan man ju tycka att en liten räcker. Men då jag pratat med folk så kommer det olika bud på vad som är bäst... En del förordar en stor p.g.a att en liten tömmer hela tanken och då går det mer energi att värma den, medans en stor bara behöver värma "lite" vatten.
Är det stor skillnad i förbrukning mellan stor/liten?
Har i dagsläget en 300 liters CTC 17 MK som är tillverkad -82 och planen var att byta till en Nibe 100 l.

Redigerat:
Hur många kan det tänkas bo i huset framöver?

Effekten som åtgår att värma förbrukat/nytt vatten är detsamma oberoende om det sker i en 50 liters eller en 200 liters beredare.

Skillnaden mellan en liten och en stor beredare är hur mycke (t.ex.60 grader) varmvatten man kan plocka ut.

Om boendet är byggt/dimensionerat för fyra personer så bör även den nya beredaren vara det.

Effekten som går åt att värma nytt vatten när du t.ex. duschat är samma oavsett liten eller stor beredare. Skillnaden är att en liten beredare har (potentiellt) mindre förluster, den läcker alltså mindre värme än en stor beredare. Detta beror naturligtvis också på hur välisolerade de är, men allt annat lika så är förlusterna större ifrån en större beredare. Rätt grundläggande fysik egentligen, när man tänker efter.

• Gilla
Dempamannen och 1 till
  • Laddar…
Toomaas skrev:
Går i funderingar att byta min vv-beredare och som rubriken lyder, ska jag köpa en stor eller mindre?
Är ensam i hushållet och då kan man ju tycka att en liten räcker. Men då jag pratat med folk så kommer det olika bud på vad som är bäst... En del förordar en stor p.g.a att en liten tömmer hela tanken och då går det mer energi att värma den, medans en stor bara behöver värma "lite" vatten.
Är det stor skillnad i förbrukning mellan stor/liten?
Har i dagsläget en 300 liters CTC 17 MK som är tillverkad -82 och planen var att byta till en Nibe 100 l.
Hej och välkommen!

Det där med att värma "mycket" och "lite" vatten är en total missuppfattning. Det vatten du förbrukar när du spolar ut det, (och som sedan ersätts av kallvatten som ska värmas) kostar dig alltid lika mycket, oavsett om det kommer ur en stor eller liten tank.

Det som skiljer är hur mycket värme beredaren läcker till omgivningen. Där är det möjligt att en stor tank läcker förhållandevis mindre, eftersom förhållande yta/volym blir mindre ju större tanken är. Men det lönar sig ändå inte att ha en mycket större volym än vad du någonsin använder.

Jag har en 30-liters, och den räcker till mig. Men det finns säkert många långduschare som skulle tycka att den inte räcker.

vectrex skrev:
Effekten som går åt att värma nytt vatten när du t.ex. duschat är samma oavsett liten eller stor beredare. Skillnaden är att en liten beredare har (potentiellt) mindre förluster, den läcker alltså mindre värme än en stor beredare. Detta beror naturligtvis också på hur välisolerade de är, men allt annat lika så är förlusterna större ifrån en större beredare. Rätt grundläggande fysik egentligen, när man tänker efter.
Det är så att större ackumulatortankar har mindre förluster procentuellt sett pga bättre volym-ytförhållande.
I absoluta tal har du rätt men jag tycker inte man ska jämföra så.

Jag tänker som Demmpa....hur många kan man tänka sig kommer bo där...sök runt lite på olika alt...själv har jag en VVP-300 och är nöjd med den...drar ca 55-65 kwh i månaden....

Och vi på två personer är nöjda med vår 35-liters.(y)

Den räcker till två duschar för den värmer så snabbt (3 kW) och vi har inget badkar att fylla. Räcker dock inte till hästarna :eek: så där får man förbereda med en lång vattenslang i solen.

HansR skrev:
Det är så att större ackumulatortankar har mindre förluster procentuellt sett pga bättre volym-ytförhållande.
I absoluta tal har du rätt men jag tycker inte man ska jämföra så.
Så du menar att om man tar ut 50% av bägge så blir det dyrare med den mindre :)
Jag tycker inte man skall jämföra så ;)

Enk Projektet skrev:
Jag tänker som Demmpa....hur många kan man tänka sig kommer bo där...sök runt lite på olika alt...själv har jag en VVP-300 och är nöjd med den...drar ca 55-65 kwh i månaden....
Hur mycket den drar avgörs framför allt av hur mycket vatten du tar ur den, inte av vilken modell det är.

andersmc skrev:
Hur mycket den drar avgörs framför allt av hur mycket vatten du tar ur den, inte av vilken modell det är.
Så klart men jag bor också själv och gissar vi duschar ungefär lika mycket......

Får tacka för alla svar!
Får erkänna att jag haft lite otur då jag tänkte!
Tänkte i termen: litet utrymme,liten energiåtgång. Stort utrymme,stor energiåtgång...
Nå, då kan den ju få stå kvar till den går sönder eller jag hittar nån vettig att byta med.

160L är lagom kompromis ofta.
det är cirkus 300l duchvärme, och med en modern dusch är det närmare 45min dusch, alt ett badkar fullt (med marginal).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.