Har en gammal varmvattenbere som verkar ha gett upp.
Alla 3 säkringarna hade gått och det var blött inne vid kablarna.
Verkar som det kommer vatten från det lilla hålet på bild nr 4 som sen har droppat ner i kopplingsdosan.
Det är väldigt lite vatten.
Kan det funka om det får torka eller är det så illa att jag måste köpa en ny.
Jag har absolut inte pengar till detta nu.
Finns någon som vet en billigare lösning
Alla 3 säkringarna hade gått och det var blött inne vid kablarna.
Verkar som det kommer vatten från det lilla hålet på bild nr 4 som sen har droppat ner i kopplingsdosan.
Det är väldigt lite vatten.
Kan det funka om det får torka eller är det så illa att jag måste köpa en ny.
Jag har absolut inte pengar till detta nu.
Finns någon som vet en billigare lösning
Svårt att säga. Det beror på prisbilden där du bor och om hur enkelt det är att bära ut och in beredarna. Behövs 2 pers t ex?J jejo07 skrev:
Räkna med 2500-4000 om det är hyfsat smidigt. Lite beroende på om elektriker ska anlitas som underentreprenör.
Jag hade sån tur så jag bad en stiftelse som gett mig en klimatvårdsresa att ändra beslutet och låta pengarna 20000kr gå till en ny varmvattenbere.
Dom gick med på det.
Nu måste jag bara få tag i en som tar betalt max 20000kr för allt varmvattenberedaten inklusive ditsättning bortforsling olika delar osv.
Det verkar visst inte vara lika lätt.
Jag vill ju ha en 300l som innan gärna mer energisnål.
För det finns inget annat man använder idag för varmvatten som tex. även ger värme?
Vi har direktel.
Dom gick med på det.
Nu måste jag bara få tag i en som tar betalt max 20000kr för allt varmvattenberedaten inklusive ditsättning bortforsling olika delar osv.
Det verkar visst inte vara lika lätt.
Jag vill ju ha en 300l som innan gärna mer energisnål.
För det finns inget annat man använder idag för varmvatten som tex. även ger värme?
Vi har direktel.
Ska du värma upp mer varmvatten med mindre elenergiåtgång får du titta på grejor som nyttjat värmepumpsfunktioner. Då drar också kostnaden iväg.
Där är ingen skillnad i energiåtgång i en gammal resp. ny beredare vid samma gradtalsinställning.
Där är ingen skillnad i energiåtgång i en gammal resp. ny beredare vid samma gradtalsinställning.
Hur många bor i huset? finns det badkar? 300 liter är en stor beredare. Själv klarar jag mig utmärkt på 60 liter. För förbrukningen är inga underverk att vänta. Men om du väljer en mindre så blir det lite billigare i inköp.
Som andra sagt, allla eldrivna varmvattenberedare har samma effektivitet, så där är det inte mycket att välja på.
Om du börjar komplettera med värmepump går det att vinna en hel del.
Men, i och med att du har direktverkande el idag och en begränsad ekonomi så är det inget jag rekommenderar.
Håller själv på och ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och bara att byta ut elementen kommer kosta närmare 100.000:-
Visst, på ett antal år börjar man tjäna in det, men man får ligga ute med pengarna rätt många år...
Om du börjar komplettera med värmepump går det att vinna en hel del.
Men, i och med att du har direktverkande el idag och en begränsad ekonomi så är det inget jag rekommenderar.
Håller själv på och ska konvertera från direktverkande el till bergvärme och bara att byta ut elementen kommer kosta närmare 100.000:-
Visst, på ett antal år börjar man tjäna in det, men man får ligga ute med pengarna rätt många år...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Bulkleverans av pellets skakade sönder varmvattenberedaren
Ved, Pellets, Flis -
Vår varmvattenberedare sönder, skall byta ut vårt värmesystem, vad väljer man?
Värmepumpar -
Har vi haft sönder varmvattenberedaren?
Vatten & Avlopp -
Varmvattenberedaren rostat sönder, dags för ny
Badrum -
Vad går sönder i en varmvattenberedare?
Vatten & Avlopp