Jag har en varmvattenberedare Metro på 100 liter på en säkring med 10 A kopplade till ett uttag på 230.

Kan man ansluta en avfuktar på ca 1000 W till samma säkring (Corroventa eller Acetec)?

Placering krypgrund.

Redigerat:
Z Zippi skrev:
Jag har en varmvattenberedare Metro på 100 liter på en säkring med 10 A kopplade till ett uttag på 230.

Kan man ansluta en avfuktar på ca 1000 W till samma säkring?

Placering krypgrund.
Beror på vilken effekt varmvattenberedaren är på.
Du har 2300W att använda på din 10A säkring.

En Metro Focus Power 100 drar 2000W med båda patronerna igång så med en sådan går det inte.

Elementen är på 1000 W vardera och ger en sammanlagd effekt på 2 kW. Varmvattenberedaren ansluts med den förmonterade stickkontakten till ett 1-fas jordat eluttag.

Avfuktare på 1000 W är en relativt stor avfuktare. Kanske finns det alternativ som räcker med lägre effekt?

A
Stora förbrukare bör generellt matas via egen grupp. Så låt beredaren och avfuktaren få varsin gruppledning och skydd.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Avfuktare på 1000 W är en relativt stor avfuktare. Kanske finns det alternativ som räcker med lägre effekt?
Corroventa eller Acete

Finns ju Acetec som bara drar 500 W. Woods kondensavfuktare för krypgrund drar 220 W och fungerar ofta om man bor i södra delen av landet.

Min Acetec 250 pd drar 1600W om jag inte minns helt fel. Jag tror alla liknande sorbtionsavfuktare drar rejält med ström onder själva regenereringen, dvs när fukten skall värmas ur sorbtionselementet. Sen blåser de luft utan värme 2/3delar av tiden så snitteffekten blir runt 500W vid full avfuktning. Men toppefekten under ca 5minuter är hög. Så de ska nog ha en egen 10A säkring för att det ska fungera bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.