1 717 läst · 6 svar
2k läst
6 svar
Varmvattenberedare, men vilken lösning?
Hej, jag behöver lite goda råd om hur vi ska lösa dethär med varmvatten.
Idag har vi en antik vv-beredare som drar el som ett aluminiumsmältverk; denna vill jag våldföra mig på med vinkelslip och motorsåg. Bort med den alltså.
Dessutom har vi 2 st 500L ack. tankar, där det sitter en 300L vv-beredare i den ena. Dessa är kopplade till vedpannan.. Där vill jag ju inte elda för varmvatten året runt. Det går förvisso att sätta elpatron i den ena, men då får vi värma ytterligare 200L vatten i onödan hela tiden på sommaren, eller?
Vi är en familj på 4 pers och 300L är förmodligen för lite, dessutom..
Så nu vill jag ha förslag på vad som blir bäst och mest kostnadseffektivt? Budgeten är ganska begränsad dessutom.
Idag har vi en antik vv-beredare som drar el som ett aluminiumsmältverk; denna vill jag våldföra mig på med vinkelslip och motorsåg. Bort med den alltså.
Dessutom har vi 2 st 500L ack. tankar, där det sitter en 300L vv-beredare i den ena. Dessa är kopplade till vedpannan.. Där vill jag ju inte elda för varmvatten året runt. Det går förvisso att sätta elpatron i den ena, men då får vi värma ytterligare 200L vatten i onödan hela tiden på sommaren, eller?
Så nu vill jag ha förslag på vad som blir bäst och mest kostnadseffektivt? Budgeten är ganska begränsad dessutom.
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
I vårt första hus var vi fyra personer, två vuxna och två ungdomar 16 och 18 år.ricebridge skrev:
Den elektriska varmvattenberedaren var på 110 liter.
Det var aldrig problem med att varmvattnet inte räckte.
En sådan får man i dag för ca 6000 kr.
Tänk efter vad du själv har skrivit; drar el, kostnadseffektivt, budgeten begränsad...
Ekonomi = hushållning med begränsade resurser.
För övrigt är gamla och nya el-beredare lika effektiva, 100% av elenergin blir värme.
Isoleringen av behållaren kan naturligtvis variera.
Men köp en Thermia eller en Nibe så får du kvalitet.
Jag skulle nog ha kopplat in den befintliga beredaren som finns i ena tanken. Sen skulle jag skaffat en elektrisk vvb på lämplig volym (kanske 100 liter? Eller kanske använda den beredaren du vill skrota?) och sätta den i serie efter beredaren i tanken.ricebridge skrev:Hej, jag behöver lite goda råd om hur vi ska lösa dethär med varmvatten.
Då finns det alltid varmvatten i kranarna oavsett om du eldar eller inte. Vill du ha mycket varmvatten eldar du i pannan.
Tror jag skulle gjort så.
Redigerat:
Medlem
· Halland
· 4 166 inlägg
Finns billigare märken på Bauhaus om du kan leva med sämre isolering och kapacitet, annars finns det ju beg på Blocket. Bästa sättet att spara el för vv är att använda mindre vv. Vad då 300L inte räcker? Gå igenom er användning, är det 2 tonårsdöttrar som duschar 24/7? Sätt snålmunstycke på duschslangen och släng ut badkaret om ni har ett. En annan sak är att koppla in en elmätare på vvb så ser ni hur mycket ström ni använder, räcker med en normkapsling och en billig elmätare från Tradera. Och Roke har rätt i att sätta vvb i serie med pannan, finns ju ingen ekonomi i att elda på sommaren.
Hur mycket rymmer den nuvarande varmvattenberedaren? Jag tycker också att det låter som en bra idé att ansluta beredaren i acktanken i serie med en elberedare. Om den befintliga beredaren är dåligt isolerad är det billigare att bättra på isoleringen än att skaffa en ny varmvattenberedare. Generellt gäller att det är att använda varmvatten som kostar pengar. Det går att spara lite på att isolera den bättre eller köpa en ny som är bättre isolerad. Större besparingar i pengar om än inte energi kan du göra genom att ansluta acktanken i serie. Skall du göra några stora besparingar är det tyvärr inte möjligt utan att minska mängden varmvatten du gör av med.
Tack alla för bra svar!
Hellre en beg VVB av ett bra fabrikat än en ny av lågpris modell.