Skulle nog inte chansa. Byt!!
Även om du planerar att installera värmepump senare så kan du köpa en utan vv-beredare och koppla den mot din nyinstallerade beredare.
Man kan också tänka sig att om man har behov av mycket v-vatten så kopplar värmepump m. Inbyggd beredare i serie med befintlig och därmed utökar varmvattemagasinet
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Krilleman
Börja plocka av iso för att kontrollera var det läcker, om det inte läcker på någon av ovan nämnda ställen.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
OK, stort tack för alla svar! Jag funderar allvarligt på att installera bergvärme nu istället för nästa år som jag fått tips om här. Men det lär ju dröja några veckor med anmälan till kommunen och offerter och så. Vad skulle ni göra för att lösa det hela under tiden? Nästa dumma fråga: Kan jag stänga av vvb helt och tömma den och bara köra på kallvatten eller måste allt vatten gå igenom vvb?
 
Det blir högre tryck i beredaren efter tex bad (uppemot 9 bars tryck) jag skulle inte byta beredare om jag planerar bergvärme bättre skynda på bergvärme planerna så spar du en del i vinter också. Vad jag vet har de flesta fristående beredarna avsedda att kopplas mot bergvärme pump ingen inbyggd elpatron och planerar du bergvärme köp en beredare som laddas med slinga om du har stort vv behov tex bubbelbad annars räcker den inbyggda bra.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Om du stänger inkommande vatten till vvb så blir beredaren trycklös efter en stund och då bör det inte läcka mycket ev kan du öppna en kran eller öppna säkventilen så blir beredaren trycklös direkt. Om beredaren läcker trots att den är trycklös måste du stänga av elpatron annars går det att ha den i gång och öppna ingående vatten vid tex dusch.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Försöker ta av höljet nu. Nitarna verkar sitta åt. Har försökt borra upp dem men de sitter hårt. Använder dock just nu en skruvdagare Bosch PSR-18V för att borra, den kanske är för svag? Nåt ytterligare bra tips för att få bort nitarna?
 
En skruvdragare ska räcka bra men du måste ha en vass borr. Antar att det är aluminium nitar och dom brukar var riktigt mjuka dom kan man hugga av med kniven om man inte är så rädd om plåten och kniven.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Jag kämpar mig igenom plåthöljet. Det sitter fastklistrat i isoleringen så det tar tid att bända upp. Använder ett stämjärn för att bända bort det. När jag körde in stämjärnet alldeles nyss och tog kraft mot isoleringen kom det ut massa vatten. Antar att man inte kan göra hål på varmvattenberedaren så lätt utan vattnet kom från det förmodade hålet i vvb eller att det hade samlats vatten just där isoleringen?

Finns det någon liten varmvattenberedare som man kan koppla in med vanlig stickkontakt, som jag kan använda under tiden jag löser detta (så jag slipper ta hit elektriker)?

Jag kopplade också bort inkommande vattenröret från vvb för att försäkra mig om att det inte kom in något nytt vatten (gamla "ballofix" här på ledningarna), då började det rinna betydligt mer ut från avtappningskranen som jag har igång för att tömma vvb. Vad beror detta på?
 
minisp4m skrev:
...
Finns det någon liten varmvattenberedare som man kan koppla in med vanlig stickkontakt, som jag kan använda under tiden jag löser detta (så jag slipper ta hit elektriker)?

Jag kopplade också bort inkommande vattenröret från vvb för att försäkra mig om att det inte kom in något nytt vatten (gamla "ballofix" här på ledningarna), då började det rinna betydligt mer ut från avtappningskranen som jag har igång för att tömma vvb. Vad beror detta på?
"Alla" mindre VVB med enfasanlutning har sladd och stickpropp.
med mindre menar jag upp till 100 liter ungefär.

Att det rinner mer när du kopplat bort tillförselledningen beror på att luften, som ersätter
vattnet, lättare kommer in.

Rättelse: luten -> luften :)
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack KnockOnWood! Menar du egentligen "luften" men skrev "luten": "beror på luten" eller är luten något annat? Frågar för att jag är så okunnig! :)

OK, då kanske jag köper en liten vvb och ställer bredvid innan bergvärmen kommer. Hur mycket behöver vi för att klara minimum. Jag och tjejen är inga långduschare och badar inte. Utom lille sonen på ett år. Vad behöver man om man ska klara typ två duschar per dag och ett bad varannan dag med vatten för en ettåring? Vi gör allt detta vid olika tillfällen så man behöver egentligen bara för en dusch i taget. Vi är som sagt två vuxna och en ettåring.
 
Redigerat:
Krilleman
Har du då även ett hål som suger in luft så rinner det ännu fortare.

Sök på varmvattenberedare på blocket. Finns några i Stockholm med enfas för 2000:-

100 liter borde ni klara er på med era förutsättningar!
 
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Om du hittar hålet går det säkert att svetsa igen kommer inte hålla länge men till hösten i alla fall.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack för tipsen! Mycket uppskattat!

Vad tror ni om en sån här? http://www.bauhaus.se/varmvattenberedare-100l-2.html

Hur vet man om det är stickpropp, står det något speciellt då? Kommer ju självklart fråga i affären men när man undersöker saken på nätet är det bra att veta om det går.

Kan man fästa en vvb som ska väggmonteras på en ställning istället? Är inte jättesugen på att fästa något på väggen nämligen.
 
Redigerat:
Krilleman
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.