Om vi pratar om provisorisk installation så kan det väl inte vara alltför svårt att snickra till en vagga själv av lite plank ?
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
En sån där motorbåtkärra tänkte jag mig kanske. En större sådan kan ju hålla för 150 kg. Denna kommer väl antagligen väga 130 kg max antar jag, 30 kg + 100 liter vatten. Andra förslag mottages också varmt!
 
Oavsett vad du väljer så tänk på att förankra den på sådant sätt att den inte välter.

Oavsett om det finns barn eller vuxna i huset så är det 130 kg vi pratar om förutom risken att varmt vatten kan komma ut... :wow:
 
Jag tror att jag fäster den på väggen ändå. Vad tror ni om denna placering, kommer ju sitta några dm högre upp när jag väl fäster den. Då kommer ju rören behöver förlängas ned mot golvet, kanske inte spelar nån roll för trycket? Väggen är ändå lite trasig där plus att det är minst skrymmande att sätta den där.

20140731_113843_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir säkert bra. Tänk bara på att du har plats för böjar och rör så du kan dra nya rör från befintliga till undersidan. Det är alltid knöligt att få till en snygg installation om det är trångt. :)
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
kulle
Du vet om att den ska sitta monterad med röranslutningarna neråt ?
Den är inte som din gamla med anslutning ovanifrån.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Kulle: Tack för varningen, det behövs med tanke på min kunskapsnivå :) Men just detta visste jag som tur är (!), alltså att den står upp och ned på bilden. Anledningen är att den stod så i förpackningen och kommer stå så tills jag sätter upp den.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Nu ska jag inhandla rör. Så här har jag tänkt:

Inkommande kallvatten 22 mm rör -> Nippelförminskning 22 mm x R15 -> PEX anslutningsslang R15 x R15 -> R15 medföljande säkerhetsventil till vvb -> R15 kallvattenanslutning på vvb.

Varmvatten: Från vvb -> R15 PEX anslutningsslang -> nippelförminskning R15 x 22 mm

Funkar det att lägga en packning mellan nippelförminskningarna, PEX-slangen och PEX-anslutningen till vvb? Eller ska jag använda något annat för att täta? Stödhylsa har jag dålig koll på.
 
En novisfråga till: Dessa expanderskruvar följde med vvb och vvb ska hänga på två såna här. Jag har borrat upp ett hål i väggen. Hur går jag tillväga när jag ska använda dem - hur får jag dem att expandera? Ska jag slå in dem i de uppborrade hålen och sedan skruva på kroken för att få dem att expandera?

20140731_170255_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
minisp4m skrev:
En novisfråga till: Dessa expanderskruvar följde med vvb och vvb ska hänga på två såna här. Jag har borrat upp ett hål i väggen. Hur går jag tillväga när jag ska använda dem - hur får jag dem att expandera? Ska jag slå in dem i de uppborrade hålen och sedan skruva på kroken för att få dem att expandera?

[bild]
Jo man göt så som du sa, men det ser ut som om ändmuttern är vänd år fel håll.
Det borde väl vara så här.
ImageUploadedByByggahus.se1406820252.655187.jpg
 
  • Gilla
minisorkis och 2 till
  • Laddar…
Peter2400 skrev:
...det ser ut som om ändmuttern är vänd år fel håll.
Det borde väl vara så här...]
Stämmer bra!
Jag har ett par likadana fästen som ligger oanvända och "mutterkilen" är vända som du visar.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
OK! Nu är den monterad på väggen. Rören är kopplade och det droppar bara lite lite lite lite. :) Varmvattenberedaren är fylld, skulle jag tro i alla fall, den har pumpat vatten ett tag och lagt av nu. Kägelventilen är öppen. Men när jag drar på varmvattenkranarna i huset så fräser det bara. Finns det någon knapp på varmvattenberedaren som jag missat? Jag har inte kopplat in elen ännu på vvb.
 
Det tar ett tag innan luften i l ledningarna och i beredaren är borta och du får fram vatten.
Det är normalt.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Tack! Ska jag göra något för att luften ska försvinna eller bara vänta? Ska jag koppla in elen och börja värma vattnet?
 
Ja, luften du släppt in i systemet stiger uppåt, så det är bara att öppna kökskranar och tvättställskranar och luften kommer ut.
Det sker kanske inte med en gång utan tar några dagar innan allt är ute, men det är ju inte skadligt så ha tålamod.;)
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.