Tack för länken till Blocket! Ska kolla upp denna. Apropå Tesy: Skulle aldrig köpa något billigt för något så viktigt som en vvb men eftersom det med största sannolikhet blir bergvärme om någon månad så känner jag inte för att köpa en rejäl vvb.
 
Har tagit bort vvb nu. Inkommande vatten-röret droppar lite, orkar inte dra åt "ballofixet" riktigt. Det är en kran och jag orkar inte dra igen den helt. Vad händer om jag drar åt muttern ovan kranen? Har gjort det och det funkar att dra åt med rörtång men jag vågar inte mer förrän jag frågat. Hade tänkt sätta några proppar på rören men jag har lyckats köpa fel två ggr nu. Rördimensionen får jag till 19 mm invändigt och 22 mm rakt över. Köpte en R20-propp men det verkligen PRECIS så att röret inte får plats. Vad kan jag tänkas göra för fel? Och hur löser jag det om jag vill sätta propp på rören, ska jag köpa en ännu större propp och sen försöka med någon packning eller nåt för att fylla igen glappet (helt novis som sagt...)?

20140729_175129_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kulle
Redigerat:
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
minisp4m skrev:
Har tagit bort vvb nu. Inkommande vatten-röret droppar lite, orkar inte dra åt "ballofixet" riktigt. Det är en kran och jag orkar inte dra igen den helt. Vad händer om jag drar åt muttern ovan kranen? Har gjort det och det funkar att dra åt med rörtång men jag vågar inte mer förrän jag frågat. Hade tänkt sätta några proppar på rören men jag har lyckats köpa fel två ggr nu. Rördimensionen får jag till 19 mm invändigt och 22 mm rakt över. Köpte en R20-propp men det verkligen PRECIS så att röret inte får plats. Vad kan jag tänkas göra för fel? Och hur löser jag det om jag vill sätta propp på rören, ska jag köpa en ännu större propp och sen försöka med någon packning eller nåt för att fylla igen glappet (helt novis som sagt...)?

[bild]
Lite fundersam vad du menar med "ballofixen". Det finns ingen ballofix på den bild du bifogat. Ventilen som du har på bild är en kägelventil.
Är det vid muttern vid handtaget som det läcker? Detta är en glandmutter och den kan du dra åt några varv så den tätar. Om den inte tätar så lossa igen och lägg lite silikontejp några varv och dra åt igen.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Sorry. Jag var otydlig. Jag antog att den här kranen (kägelventilen) stängde vattentillförseln på röret som den sitter på. Därför har jag försökt dra åt den. Den sitter på rören som förr gick till vvb. Det droppar inget vid kranen (kägelventilen) eller muttern. Det droppar i slutet av rören. Se bild, man ser kranen uppe till höger på bilden. De två rören närmast i bild är de som satt i vvb. Det är alltså det närmaste av dessa två rör som droppar lite, det gamla inkommande vattenröret till vvb.

20140729_180300_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, det är säkerligen kägelventilen som läcker, men om det är hanterbart så bara acceptera droppet tills du monterat ny beredare. Ventilen har ju några år på nacken, om man inte motionerar ventilen regelbundet så blir det ofta beläggning på ventilkäglan.
Du kan ju eventuellt öppna och stänga Ventilen några gånger och se om den tätar.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Krilleman
Har du tagit beslut hur du ska lösa beredarproblemet?

För som det är nu så kan du få översvämning i källaren om du öppnar en blandare på ljummet vatten någonstans. Då kan kallvatten passera ut i varmvattenledningen och rinna ut i den öppna varmvatten-anslutningen.

Så oavsett är det värt att köpa två 22mm proppar och montera. Tex två raka 22mm conex-kopplingar som passar rakt i muttrarna du lossat med två proppar i motsvarande ände på kopplingen!

För sen om du ska vidare till en ny beredare så kan du använda dig av dessa kopplingar om du har plats för det!

1890060 + 1899566

http://www.vvs-boden.se/kopparror/k...-gul/conex-lk-64-proppar/conex-lk-64-propp-22

http://www.vvs-boden.se/kopparror/k...ngar/conex-lk-301-rak-klamringskoppling-22-mm
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Ser direkt att det har rostat hål på tanken. Ibland håller en beredare i 10 år ibland 25. Det enda som gäller om du inte vill sätta in bergvärme nu är att byta den tyvärr.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Åkte till Biltema på morgonen. Hade gärna använt Krillemans rek men orkade inte vänta på frakten. Köpte två ändpluggar 22 mm med utvändig gänga (hane?) där och de passade fint över rören och i hongängan (?) som satt på rören redan (slänger mig med lite begrepp i ett försök att utöka min förståelse lite...). Men det droppar fortfarande lite grann. Inte alls mycket. Kanske en droppe var tionde sekund från inkommande-vatten-röret. Det följde med en klämring till ändpluggen men jag förstår ju självklart inte hur man ska fästa den. Den går ju in på röret men då får jag inte över ändpluggen. Antar att om jag använder klämringen så blir det tätt. Hur gör jag?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Klamringskopplingar/Andplugg-86651/

Har också fått lite sämre tryck i duschen, tvättade håret iskallt här på morgonen. Antar att det har att göra med att de två rören har stått öppna?
 
Joakim Stribrand skrev:
Ser direkt att det har rostat hål på tanken. Ibland håller en beredare i 10 år ibland 25. Det enda som gäller om du inte vill sätta in bergvärme nu är att byta den tyvärr.
Vart ser du rosthålet ?
 
Har tänkt göra som Kulle och köpa en på Biltema. En 100 L. Kulle skrev att mitt vatten kommer ju ovanifrån och röranslutningen på Biltema-modellen sitter ju i botten - spelar det någon roll? Min tanke är att sätta den på väggen (trots allt) invid rören till vänster och sen koppla in de befintliga rören som är längst till vänster på bilden, med förlängningar förstås, i vvb. Det blir lite i sidled. Gamla vvb var ju golvmodell och stod där den lila baljan står nu. Röret närmast i bild längst till vänster är inkommande-kallvatten. Varmvatten-röret är det som sitter bakom och går upp mot taket. Det kommer ju inte bli särskilt snyggt men det är ju förhoppningsvis en högst temporär lösning. Skulle ni göra på nåt annat sätt - tänk på att det är jag Novisen som ska göra detta? =)

20140730_131901_Android.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
smurfen72 skrev:
Vart ser du rosthålet ?
Ja det här börjar bli spännande, är det en kopparfodrad beredare som rostat!
 
Har du stort bubbelbad eller så kanske du vill ha kvar elberedaren även efter bergvärme installationen.
 
kulle
minisp4m skrev:
Har tänkt göra som Kulle och köpa en på Biltema. En 100 L. Kulle skrev att mitt vatten kommer ju ovanifrån och röranslutningen på Biltema-modellen sitter ju i botten - spelar det någon roll? Min tanke är att sätta den på väggen (trots allt) invid rören till vänster och sen koppla in de befintliga rören som är längst till vänster på bilden, med förlängningar förstås, i vvb. Det blir lite i sidled. Gamla vvb var ju golvmodell och stod där den lila baljan står nu. Röret närmast i bild längst till vänster är inkommande-kallvatten. Varmvatten-röret är det som sitter bakom och går upp mot taket. Det kommer ju inte bli särskilt snyggt men det är ju förhoppningsvis en högst temporär lösning. Skulle ni göra på nåt annat sätt - tänk på att det är jag Novisen som ska göra detta? =)

[bild]
Det går alldeles utmärkt o sätta den på väggen , eventuellt kan du koppla in den med pex http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/uponor-combipex/
det passar med vanliga klämkopplingar http://www.rinkabyror.se/artikel/klamkoppl-skarv-22/?select=true
tänk dock på att det är andra stödhylsor till pexrör.
 
  • Gilla
minisorkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.