Krilleman
Jag har hört massor med "snack" om denna, att den är så billig... Men jag har bara råkat ut för den i verkliga livet en gång, visserligen 80L och jag protesterade stort. Jag lovar! Men kunden betalade med stora plånboken (vilket var förvånande då han snålade så på VVB:n) Men sagt och gjort...

Min egen iaktagelse:

Det tillhörande ventilröret (som kan köpas till - ingår inte!) har passformen som min egen morsa kunde fatta att det inte är korrekt, kopplingen mellan blandningsventilen och avstängningsventilen bottnar inte, 1mm (!!!!) av mässingsröret sticker ut på andra sidan klämringen. Vilket borde vara ca 6-7mm på en typ av conex-koppling... Skräp! Men man kan ju undra om det är anslutningen från VVB:n som är för långt isär eller ventilröret som är felkonstuerat...

Anslutningarna från VVB passar inte helt hundra på ventilröret, dom passar som skrivet inte mellan avståndet men dom "skevar" även också isär så det blir inte rakt om du tänkt ansluta rören rakt nedåt...

På och av lampa, visst. Det kan vara bra men till vadå? VVB värmer vattnet via en termostat... Skräll?
Inbyggd termometer, jaha. Kan vara bra att se vilken temp man har men till vadå?

Ja, en liknande emaljerad NIBE kostar en stor slant extra, men det är det värt! Och skulle den krångla av någon anledning har dom underbar kundservice! Försök att få hjälp med din Tesy när den strular när du minst behöver det...

Men det är min personliga uppfattning.

Och beträffande kunden med sin Tesy beredare, snackade jag med han här om veckan i ett annat ärende, och han hade fortfarande varmvatten...
 
Redigerat av moderator:
Tack så jättemycket för din input! Kan tänka mig att det är lite si och så med passformerna.

Nibes motsvarighet kostar 10 000 kr, vilket som sagt är en stor slant extra. Antagligen tjänar man på det, både fysiskt och psykiskt. Håller säkert längre och jag skulle sova mycket bättre om nätterna.

Men det där priset lockar, och jag frestas till att vara dumsnål. Vi bor troligtvis inte kvar i det här huset om fem år, och en Nibe skulle nog inte trissa budgivarna vid försäljningen.

Järnvägars vilken svår karamell att suga på.
 
Krilleman
Flöjten5 skrev:
Tack så jättemycket för din input! Kan tänka mig att det är lite si och så med passformerna.

Nibes motsvarighet kostar 10 000 kr, vilket som sagt är en stor slant extra. Antagligen tjänar man på det, både fysiskt och psykiskt. Håller säkert längre och jag skulle sova mycket bättre om nätterna.

Men det där priset lockar, och jag frestas till att vara dumsnål. Vi bor troligtvis inte kvar i det här huset om fem år, och en Nibe skulle nog inte trissa budgivarna vid försäljningen.

Järnvägars vilken svår karamell att suga på.
Det måste ju inte vara så att Niben håller längre än Tesys, skillnaden är att Nibe ansvarar för sina produkter och har kundservice! Har varit på något ställe då man fått ett äkta måndagsexemplar levererat av Nibe. Det är då man tackar sig själv att man köpt dyra saker. Vilket resulterade i expressleverans ut med en ny samma dag, samt som plåster-på-såren ett litet strand-kit för soliga dagar. På ett samtal hos kunden. Försök att göra det med en Tesy!

Vart har du sett 10,000:-???

Dessa priser är med moms:

Eminent E - 100L - vägghängd
Ca grundpris: 6150:-
Ca inköpspris stor VVS-firma: 4800:-
Rinkaby rör pris: 5440:-

Compact E - 185L - Golvstående
Ca grundpris 9406:-
Ca inköpspris stor VVS-firma: 8000:-
Rinkaby rör pris: 8260:-

Räknar du med att sälja skulle jag valt en Nibe.
Absolut värt det enligt mig!
 
Redigerat:
Det var genom pricerunner jag fick fram 10 000. Men det är minst en 150liters jag är ute efter.

Har en Nibe Eminent 75l inköpt på 2000-talet någon gång, som levererar en diskho diskvattenvarmt vatten. Helt klart något fel. För Nibes del är det tyvärr min första och hittills enda erfarenhet av vvb.

Men visst, det är som krilleman skriver, man kanske får en helt annan support från Nibe. Tack för prislistan, nu blev det helt plötsligt lite billigare!

Den här såg ju inte alls dum ut!
http://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-elberedare-es-160-l/
 
Redigerat:
Helt ok enligt min mening... Har monterat några sådana och hittills inte stött på några problem med dem...
 
Krilleman
Mycket hellre en Metro än Tesy om valet står mellan dom!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.