Vi renoverar badrummet och har en nibe evh 12-100b som fungerat sen 1982, är det en dålig ide att behålla den tills den går sönder eller är en 6 år gammal metro term 160 liter ett bättre alternativ?

lite som pest eller kolera, i framtiden 6-8 år börjar barnen 3 st bli tonåringar. Kanske ska vänta med bytet?
 
Mitt råd är att behålla den, men ha fonderade medel ni kan ta av om den smäller.
Det är alltid bra att ha 15-25k i akutkontot, värmepanna, VVB, spis eller kyl. Kan hända mycket i ett hus.

Du kan kontrollera skicket genom att öppna han och rensa ur ev kalk och kolla status på offeranod. Men var beredd på att den kan bli svår att få tät igen, ev byta packningar.
 
  • Gilla
Ticke
  • Laddar…
Din Nibe kommer hålla längre än en 6 år gammal Metro...
 
  • Gilla
Ticke
  • Laddar…
Tack för svaren, någon som vet om man monterar vvberedaren liggandes om den ger 25 % mindre varmvatten då? Eller rättare sagt fylls till endast 75%?
 
Mja, vad jag vet så måste varmvattenberedaren vara avsedd att kunna monteras liggande för att man ska kunna göra det, luft måste kunna gå ur, värmeslingor får inte gå torra osv.
 
Fotografen skrev:
Mja, vad jag vet så måste varmvattenberedaren vara avsedd att kunna monteras liggande för att man ska kunna göra det, luft måste kunna gå ur, värmeslingor får inte gå torra osv.
Min Thermia i förrförra huset kunde monteras horisontellt alternativt vertikalt.
Detta löstes genom att avtappningsröret inte gick till mitt på toppen av behållaren (i vertikalt läge),
utan till "framkant" av överdelen. Se min taffliga bild så blir det glasklart :)
vvb.jpg
Beredaren var naturligt vis fylld av vatten.
Men det är klart att man utnyttjar skiktningen av varmvattnet bättre när behållaren sitter vertikalt,
så det blir marginellt bättre utbyte av varmvatten (dröjer längre innan man bara får ut kallvatten).
Jag hade den monterade på båda sätten, och märkte ingen skillnad.

För övrigt räckte en 110 liters VVB utmärkt till en fyrapersonersfamilj med tonåringar.
 
  • Gilla
Ticke
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.