Hej!
I mitt gamla fritishus/ fd ett permanentboende, med vattenburen värme via elpatron eller vedspis har jag ett vred som styr, element, då går cirkulationspumpen igång alt vatten, för varmvatten. På vintern då jag eldar kan det vara praktiskt att jag oavsett var vredet står på, får både värme i elementen o varmvatten i beredaren. Kan dock vara onödigt att ha värmen till vatten om det inte ska duschas och är riktigt kallt ute, då vill jag ju maxa elementvärmen...
På sommaren när jag inte eldar och vill ta en varmdusch och sätter på elpatronen, då får jag även ut värme i elementen... Det är både onödigt med denna spillvärme, rent av opraktiskt när det är riktigt varmt ute, såklart går det också några enheter extra el i onödan...Vad är det som är är tokigt, behöver någon del i systemet bytas, vad heter isf denna del?!

Vill fråga er på forumet om råd innan jag ringer rörmannen då jag inte vill störa honom i onödan då han försöker gå i pension! Mvh

Bilder över systemet underlättar, dels en/flera översiktsbilder, dels specifikt på hur det är kopplat.

En skiss över exakt hur allt är kopplat, vilka ventiler mm som finns underlättar också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.