Just inflyttad i ett 136 kvm hus med en IVT 490 och gått över till normaldrift efter veckans kyliga nätter, hade 15 grader i huset i måndags, men jag får ingen värme i varken elementen på övervåningen eller i plattan. Ställde först upp värmekurvan till 5 och provade även justera upp kurvan men det har fortfarande inte gett något resultat. Värmepumpen går och det finns gott om varmvatten men till fördelningscentralen för golvvärmen verkar det inte komma något värmevatten. Skall cirkulationspumpen gå kontinuerligt? Jag skruvade upp mässingslocket och testade rotera pumpen vilket inte var några problem, den går väldigt lätt både med och motsols. Pumphuset är lika kallt så det verkar inte passera något varmt vatten genom den. Enligt centralen ligger värmevattentemperaturen (GT3:3) på 52,5 grader så om detta passerade genom pumpen borde ju pumphuset bli varmt. Några idéer vad som kan vara problemet?
 
Jonlun skrev:
Just inflyttad i ett 136 kvm hus med en IVT 490 och gått över till normaldrift efter veckans kyliga nätter, hade 15 grader i huset i måndags, men jag får ingen värme i varken elementen på övervåningen eller i plattan. Ställde först upp värmekurvan till 5 och provade även justera upp kurvan men det har fortfarande inte gett något resultat. Värmepumpen går och det finns gott om varmvatten men till fördelningscentralen för golvvärmen verkar det inte komma något värmevatten. Skall cirkulationspumpen gå kontinuerligt? Jag skruvade upp mässingslocket och testade rotera pumpen vilket inte var några problem, den går väldigt lätt både med och motsols. Pumphuset är lika kallt så det verkar inte passera något varmt vatten genom den. Enligt centralen ligger värmevattentemperaturen (GT3:3) på 52,5 grader så om detta passerade genom pumpen borde ju pumphuset bli varmt. Några idéer vad som kan vara problemet?
Hej! Antagligen har shunten hängt sig.
 
Shuntventilen står i ena ändläget, se bild. Värdena från centralen är:
GT1: 25,3 (28,6)
Ute GT2: 14,2
Tapp vv GT3:1: 50,2
Varm v. GT3:2: 52,4
Värmev. GT3:3: 52,5
Kompressor GT6: 78,5

Kanske skall testa ställa om shunten manuellt då? Shuntventil.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Misha1
  • Laddar…
Jonlun skrev:
Shuntventilen står i ena ändläget, se bild. Värdena från centralen är:
GT1: 25,3 (28,6)
Ute GT2: 14,2
Tapp vv GT3:1: 50,2
Varm v. GT3:2: 52,4
Värmev. GT3:3: 52,5
Kompressor GT6: 78,5

Kanske skall testa ställa om shunten manuellt då?[bild]
Japp har för mig man kan trycka in den.
PS Du har väll lite koll så du har systemet påfyllt.
 
Redigerat:
Ja, det sipprar ut lite vatten när jag öppnar mässingsskruven på cirkulationspumpen och manometern står på 1 bar så det verkar finnas vatten i systemet i alla fall. Borde inte trycket i systemet sjunka om inte cirkulationspumpen fungerar? Vad reglerar egentligen shuntventilen, jag hade för mig att den bara reglerade värmen till radiatorerna på övervåningen?
 
Jonlun skrev:
Ja, det sipprar ut lite vatten när jag öppnar mässingsskruven på cirkulationspumpen och manometern står på 1 bar så det verkar finnas vatten i systemet i alla fall. Borde inte trycket i systemet sjunka om inte cirkulationspumpen fungerar? Vad reglerar egentligen shuntventilen, jag hade för mig att den bara reglerade värmen till radiatorerna på övervåningen?
Hej! Om du tittar i menyn vad sommarinställningen är inställd på (17grader brukar vara standard) så att den inte fortfarande är aktiv för då står din cp still.Men dom där brukar shunten kunna kärva fast om den har stått stängd länge och den styr värme både till golvvärmen och radiatorerna om nu inte det är omkopplat på något annat vis.
 
Jonlun skrev:
Ja, det sipprar ut lite vatten när jag öppnar mässingsskruven på cirkulationspumpen och manometern står på 1 bar så det verkar finnas vatten i systemet i alla fall. Borde inte trycket i systemet sjunka om inte cirkulationspumpen fungerar? Vad reglerar egentligen shuntventilen, jag hade för mig att den bara reglerade värmen till radiatorerna på övervåningen?
Hej! Om du tittar i menyn vad sommarinställningen är inställd på (17grader brukar vara standard) så att den inte fortfarande är aktiv för då står din cp still.Men dom där brukar shunten kunna kärva fast om den har stått stängd länge och den styr värme både till golvvärmen och radiatorerna om nu inte det är omkopplat på något annat vis.Men du har väll kollat så den inte står i läge manuell styrning
 
Ska kolla inställningarna i kväll. Shunten står nu i auto-läget.
 
Jonlun skrev:
Ska kolla inställningarna i kväll. Shunten står nu i auto-läget.
Japp auto ska du ha:)
 
Hur styrs egentligen shuntventilen? Det sitter inga innomhusgivare så vad styr den på egentligen? Uppe är det kallt men på nedre plan är temperaturen helt ok. Om jag vrider upp shuntventilen manuellt får jag värme i elementen så det känns som att den inte styrs rätt på autoläget.
 
Jonlun skrev:
Hur styrs egentligen shuntventilen? Det sitter inga innomhusgivare så vad styr den på egentligen? Uppe är det kallt men på nedre plan är temperaturen helt ok. Om jag vrider upp shuntventilen manuellt får jag värme i elementen så det känns som att den inte styrs rätt på autoläget.
Utegivaren ger en temperatur till styrsystemet, utifrån denna utetemperatur samt vald värmekurva beräknar styrsystemet ut en lämplig temperatur på framledningen. Sedan reglerar shunten så att denna temperatur följs.
Detta är vad jag har läst mig till i användarhandledningen. http://www.ivt.se/pages/product.asp?lngID=193&lngLangID=1
Jag har tillvalet innegivare men blivit rekomenderad att stänga av den.
Användarhandledningen länkad ovan är rekommenderad läsning för insikt i hur värmepumpen fungerar och hur man ställer in inställningarna bra.

Men jag hade samma problem som du, shunten satt fast i bottenläget så inget värmevatten kom ut. Framledningen hade samma temperatur som innetemperaturen, 17 grader. Så jag reglerade shunten manuellt och det kom ju ut värmevatten i radiatorerna.
Men hur sätter jag tillbaka shunten till auto? Om jag vrider upp ratten till varmaste läget så kommer den ju ut (=auto?) och den börjar låta men skall man inte se att den reglerar ratten?
 
MrPlow
Vi flyttade precis in i ett nytt hus med samma problem.

Kalla element men varmt vatten. För att få varmt i huset satte vi över pannan på manuell drift och shunten manuellt (hade den gamla varianten där man trycker in och drar i bottenläge). Då fick vi ordentligt varmt i huset.

Efter besök av servicefirma konstaterades att shunten brunnit och att styrkortet tagit stryk.

Nytt styrkort och ny shunt installerat. Nu går kompressorn som den ska och allt verkar lira.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.