Hej,

Jag har ett lite störigt problem efter vår nyinstallerade värmepump. Jag har inte meddelat installatörer än då de redan varit på plats och fixat en del annat och skulle vilja höra era tankar ang detta först.

Problemet är att man får spola relativt länge för att få kallvatten I kranen. Först är det ljummet/kallt sen blir det varmt och efter ännu mer spolning kommer tillslut kallvattnet, tar cirka 10-15 sekunder.

Jag känner mig säker på anledningen till detta, jag vet dock inte om det klassas som fel eller onormalt?
Kallvattnet som kommer in i huset går till värmepannan med en t-koppling där den andra delen går ut till kök/badrum (där vi har det störiga problemet).
Varmvattnet går från pannan men sitter fysiskt ihop med kallvattenröret (är detta en normal installation?) Vilket gör att varmvattnet värmer upp både varm och kallvatten röret.
Först när jag har spolat så att jag tömt det uppvärmda vattnet i kallvatten röret så kommer kallvatten.

Vi har även en kran i grovköket där vi inte har samma problem, eftersom den är kopplad till inkommande kallvatten en bra bit innan pannan.

(Bifogad bild 1 har inkommande från vänster. Vita slangarna går till kök och badrum.
bild 2 visar hur kall och varmvatten rör sitter ihop från pannan)

Vad säger ni är detta normalt? Tänker att man borde koppla om så att kallvattnet tas tidigare dvs en bit innan pannan.

• Kopparrör för värmesystem visas, med inkommande vatten från vänster. Vita slangar leder till kök och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kopparrör och ventiler som visar kopplingar från en värmepumpinstallation, med fokus på t-koppling och flödesriktning.
    Skapa konto
Ingen vvs kille men tycker mig sakna en backventil mellan blandningsventil till varmvatten och ingående kallvatten på densamme.

Skulle säkert inte heller få plats en sådan då det ser tajt ut utan att ändra på layout

Varmvattnet håller ofta högre tryck pga. värmeökningen jmf med kallvatten så den beredaren kan nog trycka ut varmvatten i kallvattenledning en kort stund. Har för mig att det skall vara en backventil monterad pga. risk för legionella bakterie sprids

H Håbbe01 skrev:
Ingen vvs kille men tycker mig sakna en backventil mellan blandningsventil till varmvatten och ingående kallvatten på densamme.
Backventilen brukar vara inbyggd i ventilkombinationen, brukar sitta ihop med avstängningsventil.

H Hansjons skrev:
Problemet är att man får spola relativt länge för att få kallvatten I kranen. Först är det ljummet/kallt sen blir det varmt och efter ännu mer spolning kommer tillslut kallvattnet, tar cirka 10-15 sekunder.
Låter som att en backventil i tex termostatblandare läcker igenom.

Okej, så ni tror mer på att de är varmvatten som tar sig över till kallvatten röret? Dvs inte bara att värmen sprider sig via rören och mässingskopplingarnan över till kalla sidan.

H Hansjons skrev:
Okej, så ni tror mer på att de är varmvatten som tar sig över till kallvatten röret? Dvs inte bara att värmen sprider sig via rören och mässingskopplingarnan över till kalla sidan.
Svårt att veta då man ej kan identifiera vilken tillverkare av ventil kopplet för varmvatten i bilden. Finns med och utan backventiler. Men tror inte på att uppvärmningen skulle räcka för att spola varmvatten en längre tid från kallvatten kran

Tog denna bilden från baksidan, dvs spegelvänt (Varmvatten, nere till vänster och kallvatten uppe till höger).
Antar att BV står för backventil 🙃

• Närbild av kopparrör och ventiler på en bakvänd vatteninstallation, med inskriptioner och symboler, visandes kall- och varmvattenledningars kopplingar.
    Skapa konto
Närbild av en ventil med märkningar för VV (varmvatten), KV (kallvatten) och BV (blandat vatten), används vid installation av VVB.
Skapa konto

Jag skulle säga att märkningen betyder följande:
VV = varmvatten
KV = kallvatten
BV = blandat vatten

Backventilen ska sitta på inkommande kallvatten till VVBn
Närbild av en ventil med rörkopplingar, förmodligen en backventil på inkommande kallvatten enligt textbeskrivningen i inlägget.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.