Får man bygga ett varmgarage utan golvbrunn eller är det styrt av regler? Jag förstår att det är mer praktiskt med en golvbrunn, men för enkelhetens och ekonomins skull funderar jag på om det är ok att bara ha en lutning på golvet mot garageporten?
 
F
M mlaf skrev:
Får man bygga ett varmgarage utan golvbrunn eller är det styrt av regler? Jag förstår att det är mer praktiskt med en golvbrunn, men för enkelhetens och ekonomins skull funderar jag på om det är ok att bara ha en lutning på golvet mot garageporten?
Det är oftast förbjudet att bygga golvbrunn UTAN oljeavskiljare i garage. Om man kan bygga helt utan golvbrunn vet jag inte men kan inte se varför man inte skulle få lov att göra det?
 
Kraven varierar från kommun till kommun.

Jag har dock aldrig hört någon som ställt krav att det måste finnas golvbrunn.

Men tänk igenom ditt val noga. Kör du in en snöig bil på vintern är det inte roligt att vara utan golvbrunn. Det finns många som har garage utan och önskar att de hade en. Det är inte lätt att komplettera med i efterhand.
 
En del kommuner ställer krav på oljeavskiljare när man överstiger en viss area på garaget. Säkrast är att rådfråga just din kommun om vilka regler som finns.

Men en golvbrunn skulle jag inte vilja vara utan i ett garage, just för eventuellt smältvatten från bilen.

Går att ha stenkista om kommunen tillåter det alternativt en golvbrunn som leder till tank för manuelltömning av smältvatten.
 
Jag håller på att bygga varmgarage och i min kommun är det precis tvärt om. Dom vill inte att man bygger med golvbrunn. Golvbrunn tillåts endast i undantagsfall med oljeavskiljare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.