Jag behöver hjälp med att felsöka ett problem. Jag har sedan imorse bara värme i vissa av husets element. När jag nu kom hem efter jobbet och kollade värmepanna kände jag på cirkulationspumpen och upplever att den är väldigt varmt. Är det cirkulationspumpen som kan vara orsaken till att enbart vissa av elementen är varma?
Tacksam för hjälp för nu börjar det bli ganska kallt i huset. 🥶
Tacksam för hjälp för nu börjar det bli ganska kallt i huset. 🥶
Bästa svaret
Sätt in en halvstor mejsel i hålet, snurrar den så kandet skramla lite i handen,så håll löst. Vilken fart har pumpen,på sidan ett vred med 1 -2-3 ,ställ den på 3. Snurrar inte pumpen så går det att hjälpa i gång den, ett mejselspår i axeln. Kan vara kondensatorn som gett sig, den sitter under det svarta locket med vredet. Kostar ca 100 kr och lätt att byta,kan du inte själv, så ta hjälp av en granne eller kompis.Tar du in en röris så byter den bara pumpen till en kostnad på ca 4500 kr + arbetstid. Rörisen kollar inte det med kondensatorn.
Stort tack för din hjälp! Jag följde dina mycket tydliga och kunniga instruktioner och fick igång pumpen. Nu är elementen varma igen och ingen behöver frysa och jag är en erfarenhet rikare och lite klokare. 😊J jonaserik skrev:Sätt in en halvstor mejsel i hålet, snurrar den så kandet skramla lite i handen,så håll löst. Vilken fart har pumpen,på sidan ett vred med 1 -2-3 ,ställ den på 3. Snurrar inte pumpen så går det att hjälpa i gång den, ett mejselspår i axeln. Kan vara kondensatorn som gett sig, den sitter under det svarta locket med vredet. Kostar ca 100 kr och lätt att byta,kan du inte själv, så ta hjälp av en granne eller kompis.Tar du in en röris så byter den bara pumpen till en kostnad på ca 4500 kr + arbetstid. Rörisen kollar inte det med kondensatorn.
Jepp men håll koll på den. snurrar den som den ska nu, så är det troligen kondensatorn som inte är frisk. När man ställer upp farten så kopplas en annan lindning i pumpen in och den lite starkare. Lossa locket på svarta dosan på pumpen. det är som en cylinder där, läs alla värden, det med volt kan stå 230 men ta en för 230 eller 400,det är bara vad den tål i spänning och har ingen betydelse för funktionen. Du hittar var en sådan kan köpas. Sök kondensator med de värdena som den har och byt. Skulle pumpen paja helt, så finns nya på Biltema för ca 1500 kr. Det ska då vara en med byggmått 130 mm och kopplingarna passar rakt av. Det sitter avstängare på båda sidar. Det lilla ögat med ett spår i, sätt i en insexnyckel och vrid spåret till tvären, så kommer bara vattnet i pumpen att rinna ut. När den nya sätts på plats, dras den nedre kopplingen tajt, den övre bara så den är lite löst. Öppnar den nedre ventilen och då går all luft ur pumpen. Sen dras den övre tajt och den ventilen öppnas. Blir en lite bubbla som hamnar högst upp i elementen.T TNilsson skrev:
Lycka till
Klicka här för att svara