Hejsan!
Är nybliven husägare sedan i sommras och nu så här på vintern har vi fått ett problem med att trycket på strålen varierar i vattenkranar och dusch. Tryckvariationerna är periodiska med ca. 2 sekunders mellanrum då trycket går ned ett tag och sedan upp igen. Det spelar ingen roll om man bara spolar kallt eller varmt vatten.

Vattnet pumpas upp till en cistern som ser ut att hålla 4 Bar med stängda kranar. Det finns inga andra som tar vatten från samma cistern. Vad är det för fel? Ska jag låta tömma cisternen och låta pumpen jobba upp ett tryck från början igen eller skall den luftas?

Vi har en egen brunn och en hydrofor (cistern) där det sitter en tryckgivare som startar reläet till pumpen. Detta system måste lufttillsättas en till två gånger per år. Ett sätt att ta reda på om ni har samma behov är att sätta på en vattenkran (eller spola i toan), kolla på trycmätaren vid er cistern (eller lyssna när pumpen eller reläet slår till och från). Sker detta ofta så har ni mycket lite luft i cisternen. Det vi då gör är att tömma hela hydroforen och sen pumpa in nytt vatten. Luften i hydroforen är tillräcklig för att vi ska klara oss det närmsta halvåret. När andan faller på ska jag montera en ventil upptill så jag kan pumpa i mer luft istället för att tömma ut allt vatten.
Lycka till!

/Magnus

Nyare hydroforer har en gummibälg som skall pumpas med luft som pumpen får jobba mot.
Kontrollera om det finns någon ventil i hydroforen där du kan fylla på med luft, en cykelpump för bilventil (Schraeder) brukar fungera.

/Patrik

galento
Hej,skogsfroet låter som dåligt med luft i hydrofortanken,det blir liknande för oss och då brukar jag tappa ur tanken(som är på 150L) så det blir ca 1/4 del vatten kvar i tanken(enligt www.ems-pump.se).Får göra detta några ggr per år,en del har har en "bilventil" monterad i blindproppen på toppen av tanken och trycker in tryckluft den vägen,vi har en kulventil där som vi öppnar så vattnet rinner ur fortare.Våran tryckbrytare bryter vid 4,1-4,2 kg.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.