Har de som säljer någon koll?
Fick ett kort i brevlådan om att nuvarande elleverantör Eon skulle ringa upp och presentera solcellsförslag, kortet åkte i återvinning. Veckan efter kommer samtalet och jag lyssnar på en glad person som presenterar sig ringa för/från Eon, jag förklarar att vi gjort kalkylerar tidigare och inte funnit det lönsamt inom rimlig återbetalningstid för investering.
Personen säger då att med 17 000 kWh/år borde det kunna lösas. Med stor förvåning säger jag att de senaste 10-15 åren har vi haft ca 12-13 000 kWh/år och det borde han kunnat se utifrån att Eon varit leverantören. Personen hävdar att det är de senaste siffrorna för min förbrukning.
Jag kommenterar kort "om de inte har bättre koll så kan jag inte lita på några siffror du kommer att presentera", ett hummande i luren och så avslutas samtalet.
Misstänker att Eon har kontrakterat ett företag och som kanske testar en fuling att jag inte har koll på min förbrukning, eller?
 
  • Arg
pacman42
  • Laddar…
De räknade säkert med 60-öringen också. Och medelpris för de tre senaste åren...
 
  • Haha
AndersS
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Har de som säljer någon koll?
Fick ett kort i brevlådan om att nuvarande elleverantör Eon skulle ringa upp och presentera solcellsförslag, kortet åkte i återvinning. Veckan efter kommer samtalet och jag lyssnar på en glad person som presenterar sig ringa för/från Eon, jag förklarar att vi gjort kalkylerar tidigare och inte funnit det lönsamt inom rimlig återbetalningstid för investering.
Personen säger då att med 17 000 kWh/år borde det kunna lösas. Med stor förvåning säger jag att de senaste 10-15 åren har vi haft ca 12-13 000 kWh/år och det borde han kunnat se utifrån att Eon varit leverantören. Personen hävdar att det är de senaste siffrorna för min förbrukning.
Jag kommenterar kort "om de inte har bättre koll så kan jag inte lita på några siffror du kommer att presentera", ett hummande i luren och så avslutas samtalet.
Misstänker att Eon har kontrakterat ett företag och som kanske testar en fuling att jag inte har koll på min förbrukning, eller?
Ingen aning men jag kan bekräfta att EON använder externa säljföretag för försäljningen, hur de kom fram till siffran kan jag bara spekulera i men de kanske tar en typsiffra för vad de vet om ditt boende.

Generellt kan man vara säker på att alla siffror som används i kalkyler är historiska, ingen vet nämligen de framtida, och därför förses de ofta med en asterisk och en text som varnar för just detta, gäller även värdepapper och andra investeringar.
 
A AndersS skrev:
Har de som säljer någon koll?
Fick ett kort i brevlådan om att nuvarande elleverantör Eon skulle ringa upp och presentera solcellsförslag, kortet åkte i återvinning. Veckan efter kommer samtalet och jag lyssnar på en glad person som presenterar sig ringa för/från Eon, jag förklarar att vi gjort kalkylerar tidigare och inte funnit det lönsamt inom rimlig återbetalningstid för investering.
Personen säger då att med 17 000 kWh/år borde det kunna lösas. Med stor förvåning säger jag att de senaste 10-15 åren har vi haft ca 12-13 000 kWh/år och det borde han kunnat se utifrån att Eon varit leverantören. Personen hävdar att det är de senaste siffrorna för min förbrukning.
Jag kommenterar kort "om de inte har bättre koll så kan jag inte lita på några siffror du kommer att presentera", ett hummande i luren och så avslutas samtalet.
Misstänker att Eon har kontrakterat ett företag och som kanske testar en fuling att jag inte har koll på min förbrukning, eller?
Drog han verkligen till med 17 000 kWh/år. Det blir en ganska stor anläggning. Kräver ett hyfsat stort hus i rätt väderstreck. Kanske menade han 17 000 kWp, men även det kräver ett ganska stort hus.
 
Utifrån min erfarenhet så har de som säljer noll koll, de går efter ett manuskript och de slirar allt mer på sanningen ju svårare du är att övertyga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.