D djac skrev:
Här tror jag du generellt har fel, de pengarna skulle inte gått till jeans annars, detta är antingen pengar från sparande eller lån, de lockas ut på banan på detta sättet.

Det är rent allmänt lönsamt för staten att bara ge medborgarna pengar, förutsatt att de används, en bärande del av Modern Monetary Theory, svårt att förklara för allmänheten men det används mer och mer.
Nja... det är nog ingen vedertagen sanning att det rent allmänt är lönsamt för staten att bara ge medborgarna pengar förutsatt att de används?

/Krille
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Det finns ett undantag i lagen för resor, hittade det nu...

Pudel
Vad jag vet så är det 6% moms på flygresor inom Sverige. Tror inte det finns någon moms på flygresor utomlands. Sverige har en flygskatt. Mig veterligt finns det inte i Danmark. Hur i hela friden skulle det gå till att "momsa" en hotelfaktura från Thailand? Du har säkert nägon anekdot om detta.
 
K Klacken skrev:
Vad jag vet så är det 6% moms på flygresor inom Sverige. Tror inte det finns någon moms på flygresor utomlands. Sverige har en flygskatt. Mig veterligt finns det inte i Danmark. Hur i hela friden skulle det gå till att "momsa" en hotelfaktura från Thailand? Du har säkert nägon anekdot om detta.
Jag kollade en faktura från en resa köpt i Danmark. Det redovisas ingen moms. Däremot osk skat på 3.2%. Gissar att det är skatt på vinsten.
 
K Klacken skrev:
Vad jag vet så är det 6% moms på flygresor inom Sverige. Tror inte det finns någon moms på flygresor utomlands. Sverige har en flygskatt. Mig veterligt finns det inte i Danmark. Hur i hela friden skulle det gå till att "momsa" en hotelfaktura från Thailand? Du har säkert nägon anekdot om detta.
Jag har kollat det ordentligt nu, det finns i lagen ett undantag för resor utomlands. Hotell utomlands anses betalas i utlandet även om det betalas från Sverige. Lagen verkar vara från 2012 (vilket förklarar varför det var så krångligt att momsredovisa resor förr i tiden, men inte på senare år - detta drabbade nämligen mig som anställd på ett storföretag en gång i tiden).

Nu var ju dock inte detta huvudfrågan som det handlade om, det var huruvida staten verkligen går noll på solpanelerna, det hävdar jag fortfarande inte att de gör då huvuddelen av pengarna används inom landet ändå.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kollat det ordentligt nu, det finns i lagen ett undantag för resor utomlands. Hotell utomlands anses betalas i utlandet även om det betalas från Sverige. Lagen verkar vara från 2012 (vilket förklarar varför det var så krångligt att momsredovisa resor förr i tiden, men inte på senare år - detta drabbade nämligen mig som anställd på ett storföretag en gång i tiden).

Nu var ju dock inte detta huvudfrågan som det handlade om, det var huruvida staten verkligen går noll på solpanelerna, det hävdar jag fortfarande inte att de gör då huvuddelen av pengarna används inom landet ändå.
Varför är det en stor fråga för dig om staten lägger ut pengar på solpaneler eller tex batterier? Det är för en god sak. Däremot finns det 1000-tals andra slöseribidrag som borde ses över och massor av arbete att göra för farbror staten som borde uppröra mer...
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför är det en stor fråga för dig om staten lägger ut pengar på solpaneler eller tex batterier? Det är för en god sak. Däremot finns det 1000-tals andra slöseribidrag som borde ses över och massor av arbete att göra för farbror staten som borde uppröra mer...
Jag anser inte det vara en god sak med paneler i Sverige. De trycker bort annan mer stabil energiproduktion från vårt elsystem genom att göra den mindre lönsam, vilket ger mer fluktuationer på elpriserna, vilket i sin tur inte är bra för vår industri och ekonomi i allmänhet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag anser inte det vara en god sak med paneler i Sverige. De trycker bort annan mer stabil energiproduktion från vårt elsystem genom att göra den mindre lönsam, vilket ger mer fluktuationer på elpriserna, vilket i sin tur inte är bra för vår industri och ekonomi i allmänhet.
Det är större effekt ute i europa, vi kommer inte upp i speciellt stor andel. Däremot vindkraften, buss på!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är större effekt ute i europa, vi kommer inte upp i speciellt stor andel. Däremot vindkraften, buss på!
Vindkraftverk är inte heller de bra utifrån stabiliteten i energisystemet, men där behövs inte långtidslagring av energin i alla fall. Vätgas är ett alternativ för den energiintensiva industrin och de kommer till stor del att hantera den frågan.

Sedan gillar jag inte hur vindkraften påverkar närmiljön, där är ju solpanelerna överlägsna.

Jag har räknat på småskalig vindkraft också, extremt olönsam...
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
K
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har kollat det ordentligt nu, det finns i lagen ett undantag för resor utomlands. Hotell utomlands anses betalas i utlandet även om det betalas från Sverige. Lagen verkar vara från 2012 (vilket förklarar varför det var så krångligt att momsredovisa resor förr i tiden, men inte på senare år - detta drabbade nämligen mig som anställd på ett storföretag en gång i tiden).

Nu var ju dock inte detta huvudfrågan som det handlade om, det var huruvida staten verkligen går noll på solpanelerna, det hävdar jag fortfarande inte att de gör då huvuddelen av pengarna används inom landet ändå.
Danmark hade en flygskatt 75:-DKR som sänktes till 37,50. Tror dom tog bort den helt för dom var rädda att det skulle inverka för mycket på lågprisflygets etableringar på Kastrup. Nu gällde det ju inte moms och skatter i Thailand eller Danmark utan i Sverige!! Jag håller inte på att gissa på vilket sätt folk använder sina slantar. Faktum kvarstår iallafall att staten verkligen inte går minus på varken det gröna stödet eller 60-öringen. Hade alla bidrag sett ut som dessa hade Sverige haft bättre statsfinanser.
 
D
K Krille4 skrev:
Nja... det är nog ingen vedertagen sanning att det rent allmänt är lönsamt för staten att bara ge medborgarna pengar förutsatt att de används?

/Krille
Jag gav en ledtråd, lätt att läsa på men svårt att förstå om man inte gör det.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Klagomålen äpå solcellsinstallationerna är tydligen många.

[länk]
[länk]
Det är för lätt att installera och alla "gold-digger" branscher drar till sig den typen av retards. Det är inga nyheter. Och Svea Solar är väl allt annat än ett glädjeämne med sitt föreläggande från Elsäkerhetsverket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag anser inte det vara en god sak med paneler i Sverige. De trycker bort annan mer stabil energiproduktion från vårt elsystem genom att göra den mindre lönsam, vilket ger mer fluktuationer på elpriserna, vilket i sin tur inte är bra för vår industri och ekonomi i allmänhet.
Lugn bara. Tidöfolket har ambition att få upp priserna. Tids nog kommer de nog att lyckas.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Lugn bara. Tidöfolket har ambition att få upp priserna. Tids nog kommer de nog att lyckas.
Jo nu kan då inte Tidöfolket påverka det här särskilt mycket.

Sen fick vi en till i raden av inkompetenta energiministrar i form av Donna Busch och det vete tusan om hon eller föregångaren Herr Karmanbar (S) slår rekordet i inkompetens?

Hursomhelst så avgörs det här i EU-Bryssel och ett stort steg tog man med att besluta att elhandelsavtalet ska revideras. Och jovisst kommer då elpriserna att jämnas ut och vi slipper mycket sannolikt en volatil elmarknad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.