D
pacman42 pacman42 skrev:
[länk]

Konstigt hur fakta säger emot dig. Tidöpartierma verkar ju gilla Solcellsbidragen.
De gillar alla bidrag som går till välbeställda, det har inget med solceller att göra.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
De gillar alla bidrag som går till välbeställda, det har inget med solceller att göra.
Det är en skattereduktion. Bidrag går till det de icke så mycket välbeställda...
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en skattereduktion. Bidrag går till det de icke så mycket välbeställda...
Självklart, rätt ord till rätt person ;)
 
  • Haha
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
G
D djac skrev:
De gillar alla bidrag som går till välbeställda, det har inget med solceller att göra.
Trevligt att du håller mej att både bidrag och avdrag för solceller och batterier bör tas bort snarast😉
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
G OMathson skrev:
Trevligt att du håller mej att både bidrag och avdrag för solceller och batterier bör tas bort snarast😉
Det kan jag inte bedöma, ändamålen helgar medlen, om det är bra för oss alla att några frivilligt investerar i dessa så kan det vara befogat, man påskyndar i sådana fall ett önskat skeende.

Det finns många andra bidrag som känns mer akuta, tex dubbelbosättningsbidragen till riksdagsledamöter som slentrianmässigt tillskansar sig dessa, betydligt mer stötande med välfärdsbrott. Fönsterputsningsbidrag har jag också svårt att se det strategiska med.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan jag inte bedöma, ändamålen helgar medlen, om det är bra för oss alla att några frivilligt investerar i dessa så kan det vara befogat, man påskyndar i sådana fall ett önskat skeende.

Det finns många andra bidrag som känns mer akuta, tex dubbelbosättningsbidragen till riksdagsledamöter som slentrianmässigt tillskansar sig dessa, betydligt mer stötande med välfärdsbrott. Fönsterputsningsbidrag har jag också svårt att se det strategiska med.
Bara lugn, när vi nu går in i den riktiga lågkonjukturen efter att ha bekämpat inflation så blir det ett antal "heliga kor" man får slakta. Man kan ju även tänka sig att välbeställda politiker får dra in på svångremmen?
 
D
P paralun skrev:
Bara lugn, när vi nu går in i den riktiga lågkonjukturen efter att ha bekämpat inflation så blir det ett antal "heliga kor" man får slakta. Man kan ju även tänka sig att välbeställda politiker får dra in på svångremmen?
Det är nog det sista som händer innan vi släcker lyset, de första bidragen som ryker är till barn och de mest utsatta, de sista är de som riktas till de välbesuttna. 😂
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är nog det sista som händer innan vi släcker lyset, de första bidragen som ryker är till barn och de mest utsatta, de sista är de som riktas till de välbesuttna. 😂
"Singing in the rain"...men köpa solceller och batterier från Kina är ju viktigt! *ironi*
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
D
P paralun skrev:
"Singing in the rain"...men köpa solceller och batterier från Kina är ju viktigt! *ironi*
Kanske, de betjänar ju alla och kan vara befogat, det kan jag inte bedöma i detalj, svk betalar bra för tjänsterna så de värderar det iaf.
 
D djac skrev:
De gillar alla bidrag som går till välbeställda, det har inget med solceller att göra.
Nej det gör de inte. De gillar inga bidrag alls. Men man måste också akta sig så att man inte tappar väljare. Det viktiga nu är att få upp elpriserna. De har investerat mycket prestige i kärnkraft, men ingen vill bygga för att elpriserna är för låga. Eftersom inte bara ett parti får bestämma så är subventioner av solceller kvar ett tag till.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag gav en ledtråd, lätt att läsa på men svårt att förstå om man inte gör det.
Bara för att det finns en ifrågasatt teori innebär det inte att det är en sanning.

/Krille
 
Clarken37 skrev:
Har gjort flera beräkningar på nätet och överlag kan en stor anläggning solceller spara elkostnader på drygt 12k sek per år. Med en investering på cirka 200k sek.

Nedan länk är ett exempel där man räknar på en intjäning runt 6kper år med investering på 100k.

Solceller är en lönsam investering - Vattenfall

Det tar alltså drygt 17 år att få tillbaka sina 200K man investerat för en stor anläggning. MEN det bygger ju på att man har 200k liggandes i madrassen. Har man ett lån är alternativet att amortera på lånet med drygt 4% ränta något som också ger avkastning man får ta i beaktning? 200K per år kostar med över 4% ränta runt 6K per år att ha efter ränteavdrag.

Avkastningen om man väljer att låna pengar till en stor anläggning solceller blir mao inte 12k per år utan drygt 6k per år (eller om man väljer att inte bara använda 200K till att amortera befintligt lån).

Med lånade pengar blir alltså återbetalningstiden drygt 34 år och en solcellsanläggning beräknas hålla i 30 år. Mao är det en tämligen urusel affär att sätta upp solceller om man har lån. Har man inte lån är det i bästa fall bara lite sämre än genomsnittlig avkastning på börsen.

Jag har inget emot solceller i sig. Men kan någon förklara för mig varför det skulle vara lönsamt att ha dem? Har jag missat något?
För mig är min solcellsanläggning med energilagring mycket lönsam. Grönt avdrag för installation av solcellsanläggning var 20% men valde man till energilagring (batteri) blev det gröna avdraget 50% för en stor del av anläggningen. Utan batteri skulle anläggningen ha kostat 188.510kr brutto och efter gröna avdraget 151.985kr netto. Med energilagring dvs batteri så kostade anläggningen 259.986kr brutto och efter grönt avdrag 166.816kr. Med andra ord kostade batteriet bara 14.858kr extra. Jag har därefter skrivit avtal med Checkwatt som hyr mitt batteri för balansering av elnätet, jag får av Checkwatt 30.781kr/år dvs ~2.565kr/mån för att de får hyra mitt batteri. Återbetalningstiden av mitt batteris bruttokostnad a’ 71.467kr blir 2,32år och återbetalningstid av mitt batteris nettokostnad a’ 14.858kr efter grönt avdrag endast 5,8 mån. Med den årliga intäkten från Checkwatt är hela solcellsanläggningen inkl batteri a’ 166.816kr är återbetald på 5,42år, därefter har jag en nettointäkt årligen på minst 30.781kr/år. Kan även utöka intäkten med ytterligare ett batteri där jag får 50% grönt avdrag och även hyra ut det till Checkwatt. Trots att jag inte ens tagit med 60 öringen i beräkningen så är en solcellsanläggning med energilagring (batteri) otroligt lönsam där man inte enbart får lägre elkostnader utan även stora intäkter när man hyr ut batteriet till Checkwatt. Behovet att hyra batterier bara ökar hos Svenska kraftnät / Checkwatt ju mer vindkraftsparker det byggs i Sverige. Så den som säger att en solcellsanläggning med energilagring inte är lönsam har inte satt in sig i ämnet.
 
  • Gilla
fsn och 1 till
  • Laddar…
Nu är det dags för grundfrågan igen. Varför vill...
Efter några månader med lägre elpris. Som många påpekat så är elpriset lika svårt som börsen att sia om. Så då tittar vi på intäkten de senaste 12 mån. Det är ingen ide att ha någon åsikt om bra eller dåligt. Kapitalkostnader är individuella, så det får man själv räkna på.
För mig landade det på 98 öre/kWp (alltså paneleffekt). Blir enklare att räkna då. (38 öre (39%) kommer av 60-öringen). Panelerna kostade 9000/kWp att installera. Så om inga förutsättningar ändras så tar det 9 år att återbetala, (exkl kapitalkostnad).
(Mina aktier gick ner 8% under samma period).
 
E ettan47 skrev:
Återbetalningstiden av mitt batteris bruttokostnad a’ 71.467kr blir 2,32år och återbetalningstid av mitt batteris nettokostnad a’ 14.858kr efter grönt avdrag endast 5,8 mån. Med den årliga intäkten från Checkwatt är hela solcellsanläggningen inkl batteri a’ 166.816kr är återbetald på 5,42år, därefter har jag en nettointäkt årligen på minst 30.781kr/år.
Om man skulle betala för detta utan bidrag skulle det bli dyrare men fortfarande hamnar man på 1 års återbetalningstid med dina siffror. Det är lite för bra för att systemet skulle vara i balans. Jag spår att det kommer följa ungefär samma lönsamhet som elcertifikat, det kommer att tillkomma ganska mycket kapacitet de närmaste åren. Det som är positivt med batterier är att man kan göra så mycket med dom. Även om olika balanseringstjänster kommer att bli mindre lönsamma så kommer man ju fortfarande kunna flytta förbrukning t ex. Bara styrningen finns så går det att göra pengar.
 
M merbanan skrev:
Om man skulle betala för detta utan bidrag skulle det bli dyrare men fortfarande hamnar man på 1 års återbetalningstid med dina siffror. Det är lite för bra för att systemet skulle vara i balans. Jag spår att det kommer följa ungefär samma lönsamhet som elcertifikat, det kommer att tillkomma ganska mycket kapacitet de närmaste åren. Det som är positivt med batterier är att man kan göra så mycket med dom. Även om olika balanseringstjänster kommer att bli mindre lönsamma så kommer man ju fortfarande kunna flytta förbrukning t ex. Bara styrningen finns så går det att göra pengar.
Hur man får betalt för solceller tror jag att alla känner till, men hur det fungerar med Checkwatt kunde vara intressant att höra. Hur stort batteri mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.