925 läst · 8 svar
925 läst
8 svar
Varför vattenburen elvärme?
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 223 inlägg
Jag vet inte säkert eftersom jag är född på 80-talet och alltså mest var intresserad av att cykla 3-hjuling och bygga kojor i skogen när de aktuella husen konstruerades.
Jag var också barn i ett sånt hus med vattenburen elvärme, och jag vill minnas att det var en behaglig, jämn värme, till skillnad från hur det blir i ett hus med enbart elradiatorer. Det är säkert ett skäl till att det var populärt.
Dessutom går det, till skillnad mot direktverkande el som just bara kan gå på el, att koppla till vilken värmekälla som helst till ett vattenburet system. Och så har gjorts i takt med stigande elpriser. Värmepumpar, fjärrvärme, ved eller pellets, solfångare...
Jag var också barn i ett sånt hus med vattenburen elvärme, och jag vill minnas att det var en behaglig, jämn värme, till skillnad från hur det blir i ett hus med enbart elradiatorer. Det är säkert ett skäl till att det var populärt.
Dessutom går det, till skillnad mot direktverkande el som just bara kan gå på el, att koppla till vilken värmekälla som helst till ett vattenburet system. Och så har gjorts i takt med stigande elpriser. Värmepumpar, fjärrvärme, ved eller pellets, solfångare...
Ja du, jag tror du behöver läsa på en hel del.H henk2055 skrev:Hej!
I vårt hus från 80-talet finns ett vattenburet värmesystem med elpanna. Jag får inte riktigt ihop det varför man gjorde så förr? Varför satte man inte bara in vanliga elelement överallt? Vattenburet system känns mycket mer komplext och in min värld borde det bli en del värmeförluster då det är mycke rör i väggar och på andra ställen som avger värme på "fel" plats.
Vänliga hälsningar
Henrik
Men vi tar det väldigt snabbt:
- vatten lagrar värme vilket gör att förändringar i luftens temperatur regleras snabbt. Man kan även ha särskilda ackumulatortankar till detta vilket ökar vinsterna ytterligare.
- vatten kan med lätthet bära värme från många olika värmekällor.
- direktverkande el är en bra energikälla, men det är mycket effektivare om man använder värmepumpar av olika slag som kan ge energieffektiva lösningar där varje krona kan ge värme motsvarande 5kr, dvs direktverkande el ger dyrare värme
Förr, bla på 80-talet så var det bara bimetalltermostater i elradiatorer, dessa har en ganska stor hysteres mellan tillslag/frånslag, så temperaturen i rummet pendlar en del.
Med vattenburen värme så blir det mindre temperatursvängningar eftersom radiatorn ger värme "hela tiden".
Det är typ bara när radiatorkretsen går i ouppvärmda utrymmen som värme avges på fel ställe.
Med vattenburen värme så blir det mindre temperatursvängningar eftersom radiatorn ger värme "hela tiden".
Det är typ bara när radiatorkretsen går i ouppvärmda utrymmen som värme avges på fel ställe.
Varför ditt hus har elvärme och vattenburet system beror på att:
”Våren 1981 beslutade riksdagen i anslutning till behandlingen av
proposition 1980/81:90 att godkänna ett lagförslag enligt vilket en- och
tvåfamiljshus inte får utföras med ett uppvärmningssystem med direktverkande
elvärme om det inte finns särskilda skäl”
Men elen var ju billig och fanns med god tillgång från alla kärnkraftverk, och du skall vara glad att du har ett vattenburet system så du enkelt kan slänga ut elpannan och ersätta med en värmepump.
”Våren 1981 beslutade riksdagen i anslutning till behandlingen av
proposition 1980/81:90 att godkänna ett lagförslag enligt vilket en- och
tvåfamiljshus inte får utföras med ett uppvärmningssystem med direktverkande
elvärme om det inte finns särskilda skäl”
Men elen var ju billig och fanns med god tillgång från alla kärnkraftverk, och du skall vara glad att du har ett vattenburet system så du enkelt kan slänga ut elpannan och ersätta med en värmepump.
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 253 inlägg
Om man tex har en ack-tank med elpatron så kan den fungerar som elpanna men kan även agera för varmvattenberedning men det viktiga är att den senare kan kompletteras med andra värmealstrare. Vattenmantlad kamin,kökspanna,vattenmantlad pelletskamin, värmepump mm
Mitt föräldrahem, byggt 1946, hade vattenburet från start, först koks, sedan olja och på 70talet kompletterat med elpatron.
Det är en flexibilitet man inte får med el-element, vilket de som nu istället vill installera fjärrvärme eller bergvärme upptäcker.
Det är en flexibilitet man inte får med el-element, vilket de som nu istället vill installera fjärrvärme eller bergvärme upptäcker.
Liknande trådar
-
Varför blir radiatorerna i en slinga vattenburen värme inte varma?
Värme allmänt -
Varför värmer vattenburen golvvärme bara ibland?
Värme allmänt -
Varför blir inte vattenburen golvvärme varm i ett rum ?
Värme allmänt -
Varför blir inte vattenburen golvvärme varm?
Värme allmänt -
Vattenburen kontra direktverkande elvärme
Värme allmänt