Ska tapetsera väggen och upptäcker detta när jag lyfter på locket. Kan det finnas någon anledning till varför man splittat så här och dragit två separata enkeluttag till kyl resp frys?

Öppen vägguttag, elektriska kablar, kopplingsklämmor, ojämn spackel, installation under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Njä, brukar sitta på en-vägsuttag. Men det är inget krav på att det ska göra det.

Varför har de gjort så? Kanske för att de brukar göra så? Förmodligen rätt svar. :)

Mer regeltekniskt så uppfyller du kraven i en standard som heter SS4370102. Där står det att uttaget för kyl/frys ska vara bakom eller bakom/ovan kyl/frys. Har du ett tvåvägsuttag som tar båda apparaterna så uppfyller du inte det. Uttaget kan ju inte sitta bakom båda apparaterna samtidigt.

Ur praktisk synvinkel så kan det ju vara schyst att inte ha uttaget för frysen bakom kylskåpet.

• Gilla
ptk och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle gissa att kabeln till höger har tillkommit i efterhand av innehavaren eftersom det inte ser ut att vara gjort av en fackman, åtminstone inte av samma person.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Är det bara det ena uttaget som är jordat?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jag tänkte på samma sak, men det finns inga alkumantlade kablar utan skyddsledare så någonstans är den i så fall klippt. Men nog finns den där.

Suddig närbild, runda föremål, röd markering, otydliga detaljer, varma färger, brunt och blått föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Dan1891
  • Laddar…
Inför tapetseringen hade det varit skönare att göra om till en utanpåliggande kabel som gick till ett dubbeluttag men om jag förstod svaret rätt så vore det regelvidrigt alltså?

Även om kyl och frys sladdarna är tillräckligt långa för att nå till uttagen?

(Båda är jordade.)

Edit
Läste om @Ntek s svar, förstår nu! Lämnar som det är 🧐

• Gilla
Dan1891 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.