R
U Swetox skrev:
Uttryckte jag mig märkligt? Jag sa att jag behöver den debiteringen för att gå breake-even på kostanden i bolaget kopplat till mig som individ. Tror varenda kotte fattar att det inte går att debitera 100% när man ska göra offerter, delta i byggmöten, sköta löner, skriva dagbok osv. Och att man vill ha betalt för arbetad tid även om den inte är fakturerad.
.
Ja jag tyckte det var lätt att tolka det som om du kostade företaget 520kr i timmen hela tiden eftersom du listade lönekostnader, inte att de var tvungna att debitera så mycket till kund för att täcka upp din ofakturerbara tid.

U Swetox skrev:
Jag fattar inte hur du kan få 520kr till en lön på 50.000. 32% är arbetsgivaravgifter och därutöver har du semestertillägg, försäkring och pension som dras innan lönen betala ut.
Semesterersättning och pension (utöver den allmänna pensionen) är förstås en del av lönen, det förstår du väl?

Hur som helst, jag räknade så här:

Total lönekostnad: 520kr per timme * 170 timmar * 0.75 = 66.300kr
Bruttolön (total lönekostnad - arbetsgivaravgifter) = 66.300 * 0,76 = 50.366kr

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Hur har du räknat nu?
Se ovan, fast ta bort 75% beläggning för det hade jag inte räknat på först.
 
C CM1234 skrev:
Källa på att 90% anser det?
Kan lika gärna säga att 90% (vilket inte stämmer) av hantverkarna här är rakt av fientliga så fort minsta kritik dyker upp.
Du är ju en 90% som inte bygger själv och tycker att det är dyrt att hyra in folk så lugna ner dig Glenn rensa lite fisk istället
 
Fairlane
E El-Löken66 skrev:
Hur kan du se detta? Ropa och se ifall hen Svarar.

Sen bör du även studera vissa av forumets regler:


§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

§ 5.5 Företag i byggbranschen
Hantverkare och andra entreprenörer i byggbranschen är ofta enmansföretagare och tillåts diskutera i Byggahus forum. Allmänt ska den som arbetar i byggbranschen vara vaksam på att detta är ett forum FÖR konsumenter där vi endast driver konsumentfrågor.
Hur man ser om någon är bannad? I webbversionen står det iillsammans med namnet. I appen kan man klicka på namnet. Hur fick du för dig att han var bannad?

Vilken forumregel tycker du att jag brutit mot?
 
U
R RoAd skrev:
Semesterersättning och pension (utöver den allmänna pensionen) är förstås en del av lönen, det förstår du väl?

Hur som helst, jag räknade så här:

Total lönekostnad: 520kr per timme * 170 timmar * 0.75 = 66.300kr
Bruttolön (total lönekostnad - arbetsgivaravgifter) = 66.300 * 0,76 = 50.366kr.
Jag är nog inte ensam om att räkna utbetald månadslön som lön. Där varken pension eller semesterersättning betalas ut förens man går i pension eller har semester. Men du har rätt i att det är en utbetalning som görs till mig i slutändan.

520kr*(160h till 168h)*0.72% debitering*0.68 arbetsgivaravgifter= 40700 till 42700kr/mån

Lägg då till försäkring, pension (+skatt på pension) och semestertillägg som blir ungefär ytterligare 8% av orginalbeloppet, för att få reda på min sjuuukt höga månadslön på 36 loppor. Okristlig mycket och uppe i doktorandnivåer inom kärnfysik, jag skäms faktiskt.
Känns som du endast är har för att smutskasta när du inte ens bemödar sig med att kolla vad arbetsgivaravgifter ligger på, när du själv ska göra uträkningar i tråden.

Tack för mig!
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Fairlane
E Emil_K skrev:
Räcker det att hantverkaren upplyser om timdebitering och eventuell kostnad för servicebil? Eller skulle det kanske vara bra med en prislista på materialet innan beställning?
Skulle det vara bra med en komplett artikellista över alla artiklar? Eller kanske bara de ca 400 olika artiklarna hantverkaren har i servicebilen?
På en offert måste man såklart vara rätt tydlig, inte ner på minsta skruv, men ändå tydlig.
Vid ett muntligt samtal så är det viktiga att kunden kan förstå ungefär var man hamnar. Vet man att man har materialpriser som ligger flera gånger högre än vad kunden själv kan köpa samma vara för så bör man nämna något. Det viktiga är att man får nöjda kunder. Får man ofta klagomål på sina priser när fakturan kommer så har man misslyckats med att förmedla information till sin kund. Får man inte det så har man lyckats.
Det är inte unikt för hantverkare utan gäller alla yrken att får man upprepade gånger missnöjda kunder så bör man försöka förstå vad det beror på (och lite djupare än att kunden är dum) och fundera vad man kan göra för att förändra det. Sen finns det kunder som man aldrig kan få nöjda, de får man försöka lära sig att känna igen och undvika, men tror man att det är 90% så har man gjort en dålig analys.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Och det är inte någon särlagstiftning för kollektivtrafik?
Mycket troligt.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är det verkligen konsumenttjänstlagen som är lagrummet?
Nej det är det nog inte och det menade jag ej heller. Jag var nog mer inne på allmänna avtalsrättsliga regler. I pizzafallet borde det väl vara konsumentköplagens "uppfattning" om köpeavtal som styr när avtalet anses ingått. Men jag släpper nog pizzorna nu då det känns väl OT.
 
  • Gilla
Derbyboy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut är det så att det är svårare, mycket svårare, men att säga vad man vill ha per timme, vad man har för minimidebiteringgrad och vad man vill ha för servicebilen borde inte vara svårare.
Nej det kan absolut bli tydligare!

Fairlane Fairlane skrev:
jag är rätt övertygad om att om jag ringer en resebyrå och ber om en resa till Thailand så kommer de själva ta upp priset
Och jag är lika övertygad om att i de (fåtal) fall där resebyrån inte nämner priset kommer kunden själv att ta upp det och godkänna såväl prisvillkoren som övriga villkor (tidpunkt/flygbolag/hotell/mm) innan kunden slutligen ingår avtal genom att beställa resan. Samma "detaljintresse" verkar ofta saknas när hantverkartjänster beställs då man enligt diskussionerna här ofta inte ens kommer överens om priset innan beställning. Det är det som jag tycker är konstigt.
 
L Linda_71 skrev:
Men jag förstår inte varför många förväntar sig att bli Curlade på detta vis. Har man inget ansvar själv idag?
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag skulle ALDRIG beställa något utan att kontrollera priset.
De flesta jag känner som har mkt lite erfarenhet av hantverkare , har vad jag förstått vid akutlägen frågat om de har tid, samt vad det kan kosta vid jourinsats. Allla är olika vid panik, men är det verkligen så vanligt att man inte frågar lite mer innan man beställler akuthjälp?

Däremot till släktingar o vänner eller hantverkare man verkligen känner har jag ju själv fått uppleva ”kom direkt” begäran utan frågor, men det är ju ett annat läge.
 
R RoAd skrev:
Ja jag tyckte det var lätt att tolka det som om du kostade företaget 520kr i timmen hela tiden eftersom du listade lönekostnader, inte att de var tvungna att debitera så mycket till kund för att täcka upp din ofakturerbara tid.



Semesterersättning och pension (utöver den allmänna pensionen) är förstås en del av lönen, det förstår du väl?

Hur som helst, jag räknade så här:

Total lönekostnad: 520kr per timme * 170 timmar * 0.75 = 66.300kr
Bruttolön (total lönekostnad - arbetsgivaravgifter) = 66.300 * 0,76 = 50.366kr



Se ovan, fast ta bort 75% beläggning för det hade jag inte räknat på först.
I rena lönekostnader inkluderat arbetsgivaravgifter, semesterersättning, sociala avgifter, kostar en anställd snickare ca 300 kr/h.
Men för att det verkligen ska bli rätt och riktigt behöver man veta företagets omkostnadstal. Det borde däremot hamna på runt 5-700kr/h beroende på företagets storlek och antalet anställda.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M maria01 skrev:
Du är ju en 90% som inte bygger själv och tycker att det är dyrt att hyra in folk så lugna ner dig Glenn rensa lite fisk istället
När har jag någonsin påstått att hantverkare är för dyra? Och Micke är namnet, fd. Stockholmare som inte tål fisk :crysmile:

Ringde en VVS firma för några dagar sen för att byta ett par blandare och lite smått och gott. Frågade inte om priset.

Dom (yes, dom var två) dök upp i tid, jobbade snabbt och effektivt och var väldigt trevliga. Betalade fakturan igår som hamnade på 5600nånting och känner att det var värt det för att själv slippa

Så maria01, vet inte vem som pissat i dina flingor men ta det lite lugnt och ät en god frukost på Ahlsell ;)

Lite snabb statistik förresten!
Anlitat hantverkare 7 gånger i mitt liv och 6 av dom blev jag nöjd. Enda jag inte var nöjd med var nissen som sprängde min diskmaskin (y)
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
C CM1234 skrev:
Enda jag inte var nöjd med var nissen som sprängde min diskmaskin (y)
Vilka krav du ställer! Det där tycker jag nästan förtjänar en egen tråd. Använde han C4 i stället för diskmedel eller vad hände? :surprised::thinking:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
E
C CM1234 skrev:
När har jag någonsin påstått att hantverkare är för dyra? Och Micke är namnet, fd. Stockholmare som inte tål fisk :crysmile:

Ringde en VVS firma för några dagar sen för att byta ett par blandare och lite smått och gott. Frågade inte om priset.

Dom (yes, dom var två) dök upp i tid, jobbade snabbt och effektivt och var väldigt trevliga. Betalade fakturan igår som hamnade på 5600nånting och känner att det var värt det för att själv slippa

Så maria01, vet inte vem som pissat i dina flingor men ta det lite lugnt och ät en god frukost på Ahlsell ;)

Lite snabb statistik förresten!
Anlitat hantverkare 7 gånger i mitt liv och 6 av dom blev jag nöjd. Enda jag inte var nöjd med var nissen som sprängde min diskmaskin (y)
Tyvärr, det går inte att bli före detta Stockholmare! :rofl:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilka krav du ställer! Det där tycker jag nästan förtjänar en egen tråd. Använde han C4 i stället för diskmedel eller vad hände? :surprised::thinking:
På något sätt kopplade han elen fel så när han startade diskmaskinen så blev det en redig smäll :rofl:

till hans försvar så kom han med en ny maskin redan samma dag och löste det så säg att jag är nöjd med 6.5 av dom 7 :p
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
när folk ringer till mig över hjälp så är det väldigt sällan som de frågar pris.
Jag får alltid lägga ner runt 30-60 min på felsökning.. kostar runt 250-550 kr beroende på objektet..
Efter det så tillkommer avgift för att beställa delar. sedan ersättning för att renovera objektet..

Jag svarar alltid att felsökning kostar oavsett, men jag upplyser inte automatiskt om ersättningen... frågar man inte så har man missat en grej och det får man stå för..
När jag ringer en hantverkare så litar jag på att han fakturerar rätt tid. Om han varit hos mig tidigare (och det har han) så vet jag vad han debiterar per timme. Om det är en ny så frågar jag vad han har för timtaxa. Jag frågar inte vad det kostar, det behövs ju göras. Det ju bara om det är stora jobb man måste fråga om offert eller prisuppgift så man vet att man kan betala. Jag frågar inte heller vid akut insats. Klart det kostar. Eller förutsätter ni att hantverkare försöker luras?
 
Redigerat:
A
D Dr Jumping Jack skrev:
När jag ringer en hantverkare så litar jag på att han fakturerar rätt tid. Om han varit hos mig tidigare (och det har han) så vet jag vad han debiterar per timme. Om det är en ny så frågar jag vad han har för timtaxa. Jag frågar inte vad det kostar, det behövs ju göras. Det ju bara om det är stora jobb man måste fråga om offert eller prisuppgift så man vet att man kan betala. Jag frågar inte heller vid akut insats. Klart det kostar. Eller förutsätter ni att hantverkare försöker luras?
Jag frågar alltid vilken ersättning de vill ha i timmen. sedan att det tillkommer utöver detta det är jag klar över..
Men iövrigt så frågar jag inte så mycket utan låter dem jobba som det är tänkt..

i min verksamhet så frågar sällan folk innan och jag har slutat att bry mig..
Antingen så frågar kunden för att den vill vara medveten eller så låter den bli..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.