R
U Swetox skrev:
Jag är nog inte ensam om att räkna utbetald månadslön som lön. Där varken pension eller semesterersättning betalas ut förens man går i pension eller har semester. Men du har rätt i att det är en utbetalning som görs till mig i slutändan.

520kr*(160h till 168h)*0.72% debitering*0.68 arbetsgivaravgifter= 40700 till 42700kr/mån

Lägg då till försäkring, pension (+skatt på pension) och semestertillägg som blir ungefär ytterligare 8% av orginalbeloppet, för att få reda på min sjuuukt höga månadslön på 36 loppor. Okristlig mycket och uppe i doktorandnivåer inom kärnfysik, jag skäms faktiskt.
Känns som du endast är har för att smutskasta när du inte ens bemödar sig med att kolla vad arbetsgivaravgifter ligger på, när du själv ska göra uträkningar i tråden.

Tack för mig!
Arbetsgivaravgiften ligger på ca 31% AV DIN LÖN, inte din totala lönekostnad (drar du av 25% på redan momsat belopp också för att få fram exl. ;) ) så det är du som räknar fel. total lönekostnad * 0.75 är rätt. Dessutom har snittmånaden i sverige 170 arbetstimmar ( http://www.arbetstimmarpermanad.se/ ) så varför du väljer att räkna med 160 är minst sagt märkligt. Detta plus att du inte räknar semesterersättning som lön gör tyvärr att det blir svårt att ta dig på allvar i frågan.

Jag är verkligen ingen expert men verkar tydligen ha bättre koll än dig.

Oavsett, jag har fått svar på min ursprungliga fråga, så vi kan lägga ner nu.
 
Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Och jag är lika övertygad om att i de (fåtal) fall där resebyrån inte nämner priset kommer kunden själv att ta upp det och godkänna såväl prisvillkoren som övriga villkor (tidpunkt/flygbolag/hotell/mm) innan kunden slutligen ingår avtal genom att beställa resan. Samma "detaljintresse" verkar ofta saknas när hantverkartjänster beställs då man enligt diskussionerna här ofta inte ens kommer överens om priset innan beställning. Det är det som jag tycker är konstigt.
Visst är det så. Kunderna bör generellt bli bättre på att fråga om priset och jag är inget undantag från den regeln. De hantverkare jag har anlitat de senaste åren har dock varit på fastpris så där har det varit glasklart. Jag anlitade en elektriker vid några tillfällen för några år sen utan att fråga om priset. När fakturan kom så var den högst rimlig, så jag fortsatte att anlita samma firma och rekommenderade de även till andra (jag et några som anlitade de och var nöjda). Nu har jag flyttat och nästa gång jag behöver en elektriker så kan jag inte anlita samma och nu kommer jag nog fråga bättre, med risk för att stämplas som problemkund och inte få någon hjälp.
Prisfrågan är dock väsentlig inte bara för kunden utan också för leverantören. Leverantören borde ha intresse av att ha nöjda kunder och bör då vara intresserad av att båda parter är överens om vilket arbete som skall utföras och vilken ersättningsmodell som gäller. Här verkar det ju som att många hantverkare verkar ha inställningen att det är 100% kundens fel om man inte är överens innan. Det är det som jag tycker är konstigt.
 
L Linda_71 skrev:
Ok som jag såg i ditt inlägg (eller det som citerade dig) så togs inte kostnader för resor/fordon, pensionskostnader Fora, avgifter till branschorganisationer, certifieringar, försäkringar. m.m
Har man sen anställda så är det lite VAB och sjukskrivning som skall dras in till.
Tror att människor tycker att hantverkare är dyra av den anledningen att som anställd har man kanske ut 200 kr timmen brutto men som egen företagare och hantverkare har man även en massa kostnader som en anställd aldrig ser
 
  • Gilla
GammelMan99
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Men säg att man beställer den enligt
"kan den vara klar om 30min?"

Sen när man ska betala får man betala 50kr extra för att man bokade den en viss tid....
Givetvis, men pizzabagaren upplyser ändå inte i telefonen vad den kostar
 
Fairlane Fairlane skrev:
På en offert måste man såklart vara rätt tydlig, inte ner på minsta skruv, men ändå tydlig.
Vid ett muntligt samtal så är det viktiga att kunden kan förstå ungefär var man hamnar. Vet man att man har materialpriser som ligger flera gånger högre än vad kunden själv kan köpa samma vara för så bör man nämna något. Det viktiga är att man får nöjda kunder. Får man ofta klagomål på sina priser när fakturan kommer så har man misslyckats med att förmedla information till sin kund. Får man inte det så har man lyckats.
Det är inte unikt för hantverkare utan gäller alla yrken att får man upprepade gånger missnöjda kunder så bör man försöka förstå vad det beror på (och lite djupare än att kunden är dum) och fundera vad man kan göra för att förändra det. Sen finns det kunder som man aldrig kan få nöjda, de får man försöka lära sig att känna igen och undvika, men tror man att det är 90% så har man gjort en dålig analys.
Får du specat på kvittot när du köper en pizza vad du får betala för mjöl, vatten, champinjoner etc?
 
Ibland blir man klar med ett jobb lite snabbare än det var tänkt.
Hantverkaren har således en halv timme till godo. När han går ut till sin bil kommer grannen Egon ut som har sett att hantverkaren ( i detta fallet rörmokare) varit hos granne i några dagar.
Egon smyger fram och säger hej jag behöver lite snabb hjälp med en läckande kran du har ju så bra grejjer, kan du komma in och fixa det, det tar bara 5 min, väl inne ska Egon ( vars läckande kran tar 10 min) också förhöra sig om vad grannen gjort ( vilket man inte svarar på men inte vill vara otrevlig så man får leda om svaren).
Totalt är man hos Egon 30 min. Sen skickas faktura på detta till Egon, då för står inte Egon varför han ska betala rörisen var ju bara där 5 min...
Lika dant med alla dessa som ska renovera sina skorstenar själva " Be sotaren svänga förbi och kolla om det funkar att göra på detta viset, dt tar ingen tid" eller att sotaren blir stoppad på gatan "kan du bara kolla till min kamin lite kvickt det tar ingen tid"
Seriöst förväntar sig verkligen människor att en hantverkare som jobbar på fältet.
1. ska stå och rabbla en prislista?
2. Inte hjälpa till förrän kontoret ( som har priserna) har gjort en arbetsorder, vilket inte kommer tolkas som serviceminded?
3. Inte ska ta betalt för det utförda besöket?
 
  • Gilla
fremax och 4 till
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Ibland blir man klar med ett jobb lite snabbare än det var tänkt.
Hantverkaren har således en halv timme till godo. När han går ut till sin bil kommer grannen Egon ut som har sett att hantverkaren ( i detta fallet rörmokare) varit hos granne i några dagar.
Egon smyger fram och säger hej jag behöver lite snabb hjälp med en läckande kran du har ju så bra grejjer, kan du komma in och fixa det, det tar bara 5 min, väl inne ska Egon ( vars läckande kran tar 10 min) också förhöra sig om vad grannen gjort ( vilket man inte svarar på men inte vill vara otrevlig så man får leda om svaren).
Totalt är man hos Egon 30 min. Sen skickas faktura på detta till Egon, då för står inte Egon varför han ska betala rörisen var ju bara där 5 min...
Lika dant med alla dessa som ska renovera sina skorstenar själva " Be sotaren svänga förbi och kolla om det funkar att göra på detta viset, dt tar ingen tid" eller att sotaren blir stoppad på gatan "kan du bara kolla till min kamin lite kvickt det tar ingen tid"
Seriöst förväntar sig verkligen människor att en hantverkare som jobbar på fältet.
1. ska stå och rabbla en prislista?
2. Inte hjälpa till förrän kontoret ( som har priserna) har gjort en arbetsorder, vilket inte kommer tolkas som serviceminded?
3. Inte ska ta betalt för det utförda besöket?
Hantverkaren kan även säga nej till egon och åka vidare:cool:
 
  • Gilla
Freddan054 och 1 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Och du tror att man har en debiteringsgrad på 100%?
Har man en debiteringsgrad på 75% måste de 75%’en även finansiera 100% av de sista 25%.
Det är här den intressanta punkten kommer. Bristande beläggning är den riktigt stora kostnaden för hantverkare och andra företagare. Ändå tjatas det istället om dyra verktyg, arbetskläder osv.
Har du 25% icke debiterbar tid (utöver semester, röda dagar osv.), så kostar det nästan lika mycket som du betalar i skatt och arbetsgivaravgifter för din firma.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Arbetsgivaravgiften ligger på ca 31% AV DIN LÖN, inte din totala lönekostnad (drar du av 25% på redan momsat belopp också för att få fram exl. ;) ) så det är du som räknar fel. total lönekostnad * 0.75 är rätt. Dessutom har snittmånaden i sverige 170 arbetstimmar ( [länk] ) så varför du väljer att räkna med 160 är minst sagt märkligt. Detta plus att du inte räknar semesterersättning som lön gör tyvärr att det blir svårt att ta dig på allvar i frågan.
Räknar man samma kostnader flera gånger ser ju ”kalkylen” annorlunda ut och på nått sätt ”försvarar” den höga debiteringen…….
 
L Linda_71 skrev:
Ibland blir man klar med ett jobb lite snabbare än det var tänkt.
Hantverkaren har således en halv timme till godo. När han går ut till sin bil kommer grannen Egon ut som har sett att hantverkaren ( i detta fallet rörmokare) varit hos granne i några dagar.
Egon smyger fram och säger hej jag behöver lite snabb hjälp med en läckande kran du har ju så bra grejjer, kan du komma in och fixa det, det tar bara 5 min, väl inne ska Egon ( vars läckande kran tar 10 min) också förhöra sig om vad grannen gjort ( vilket man inte svarar på men inte vill vara otrevlig så man får leda om svaren).
Totalt är man hos Egon 30 min. Sen skickas faktura på detta till Egon, då för står inte Egon varför han ska betala rörisen var ju bara där 5 min...
Lika dant med alla dessa som ska renovera sina skorstenar själva " Be sotaren svänga förbi och kolla om det funkar att göra på detta viset, dt tar ingen tid" eller att sotaren blir stoppad på gatan "kan du bara kolla till min kamin lite kvickt det tar ingen tid"
Seriöst förväntar sig verkligen människor att en hantverkare som jobbar på fältet.
1. ska stå och rabbla en prislista?
2. Inte hjälpa till förrän kontoret ( som har priserna) har gjort en arbetsorder, vilket inte kommer tolkas som serviceminded?
3. Inte ska ta betalt för det utförda besöket?
Kan inte minnas en enda tråd där en kund påstått eller försökt smita undan betalning helt för sådana 5min.

Ska vi prata realistiska trådar så hade det isf varit en tråd om att BÅDE Egon och grannen fått betala framkörningsavgift, servicebil a' 450kr etc. Plus då en timmes jobb.


Jag kan personligen tycka att en röris som bjuder på en sådan snabb fix blir en vinnare och är det företag man ger bra rekommendationer, ringer nästa gång. Good-will, bra reklam etc kallas det.
Sådant som företag i andra branscher behöver, men hantverkare verkar överlag sitta på grön kvist hur de än gör...
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Får du specat på kvittot när du köper en pizza vad du får betala för mjöl, vatten, champinjoner etc?
Självklart inte, men jag vet vad pizzan ska kosta redan när jag beställer. Det är något åt det hållet man vill veta när man beställer en hantverkartjänst också. Visst finns fastpris, men jag kanske inte behöver veta så exakt, utan det räcker med att du säger "Jag vill ha A kronor i timmen, samma timpeng för restid till/från dig och till/från grossist, servicebil à B kronor fastpris plus C kronor milen. För materialet tar jag mitt inköpspris och lägger på D%. Du behöver inte vara orolig att jag kör med grossisten fåniga prislistor." eller något i den stilen. Då kan jag själv räkna ut ungefär vad det kommer kosta mig att anlita dig för de eljobb jag har (i och med att jag nu vet att det är ditt område). Jag kan räkna fram att det borde kosta om det inte strular.
I ditt fall, efter vad jag läst vad du skrivit, så skulle jag inte se det som några problem. Du verkar har rimliga priser och inte tycka att 800 kr för ett vägguttag (materialkostnad) är rimligt. Jag gissar att du inte har många som klagar. Det är mer de som ofta får klagomål som kanske bör tänka till, antingen över sin prissättning eller åtminstone hur man kommunicerar den.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
U Swetox skrev:
Jag är nog inte ensam om att räkna utbetald månadslön som lön. Där varken pension eller semesterersättning betalas ut förens man går i pension eller har semester. Men du har rätt i att det är en utbetalning som görs till mig i slutändan.

520kr*(160h till 168h)*0.72% debitering*0.68 arbetsgivaravgifter= 40700 till 42700kr/mån

Lägg då till försäkring, pension (+skatt på pension) och semestertillägg som blir ungefär ytterligare 8% av orginalbeloppet, för att få reda på min sjuuukt höga månadslön på 36 loppor. Okristlig mycket och uppe i doktorandnivåer inom kärnfysik, jag skäms faktiskt.
Känns som du endast är har för att smutskasta när du inte ens bemödar sig med att kolla vad arbetsgivaravgifter ligger på, när du själv ska göra uträkningar i tråden.

Tack för mig!
Tror du verkligen en doktorand i kärnfysik tjänar så mycket som 36000 i månaden??? Dra bort en 5000 från det så är du närmre sanningen.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Självklart måste hantverkaren bli bättre på att tala om sitt pris och speciellt om man arbetar mot den privata sektorn.

Hur svårt kan det egentligen vara att räkna ut ett timpris som riktar sig mot andra företag och ett mot privatmarknaden?

Raka puckar tror jag alla tjänar på i längden.
 
  • Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
A
Precis,genom andra trådar har vi ju kommit fram till att hantverkaren tjänar i genomsnitt som en åklagare eller hjärnkirurg,och inte 32000 som statistiken hävdar;)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
En VD i ett företag jag jobbade för engång i tiden sa
"Vi måste leverera uppfattat värde"

Och det gäller alla.
En hantverkare som är bra på att leverera ett stort uppfattat värdet kan ta mer betalt än en som inte kan det.
Så gör en hantverkare för att öka på det uppfattade levererade värdet.?
Kommunikation! (precis som alla andra)
Mer tydlighet om vad som ingår & inte. (precis som alla andra)

Strul förekommer i alla branscher och då är det än viktigare med kommunikationen.
Ring och prata med kunden. Känner sig kunden delaktig ökar det på det uppfattade värdet.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.