H hempularen skrev:
Jag är övertygad om att (nästan) ingen tycker att hantverkare skall jobba gratis. Men som privatperson, ovan att anlita någon har många dålig uppfattning om vad som är ett skäligt pris. Och även om jag har en uppfattning om det så kan det vara svårt att förstå att ett jourpris kan ligga på över 10 000 i timmen. Det har även jag svårt att ta in. Ett sådant utstickande pris är helt ok, om jag blir varnad innan jag köper det.
90 % på det här forumet ser ju ner på hantverkare och tycker deras kontorsjobb är mer värda per timme en nån snickare och med det tycker att han ska ha mindre lön en dom själva
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
E
M maria01 skrev:
90 % på det här forumet ser ju ner på hantverkare och tycker deras kontorsjobb är mer värda per timme en nån snickare och med det tycker att han ska ha mindre lön en dom själva
Nu tror jag inte det är så många.
Men om det är 5% som skriver 90% av dessa inlägg så nns det kanske som så.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U
R RoAd skrev:
Ok, då uttryckte du dig lite märkligt. Men ja. Idag, med den högkonjunktur som är i branschen, tror jag att de flesta hantverkare har närmast 100% debiterbar tid med tanke på att det tas fullt betalt även för körtid, och att timmar rundas av uppåt.

Men ok, med 75% beläggning så ligger din lön alltså på nästan 50.000kr? Det anser jag fortfarande vara en orimligt hög lön för en hantverkare om det inte handlar om unik spetskompetens.
Uttryckte jag mig märkligt? Jag sa att jag behöver den debiteringen för att gå breake-even på kostanden i bolaget kopplat till mig som individ. Tror varenda kotte fattar att det inte går att debitera 100% när man ska göra offerter, delta i byggmöten, sköta löner, skriva dagbok osv. Och att man vill ha betalt för arbetad tid även om den inte är fakturerad.

72% debitering under 2020, där jag är den som sköter mycket av det administrativa i ett företag på 3 personer. Jag fattar inte hur du kan få 520kr till en lön på 50.000. 32% är arbetsgivaravgifter och därutöver har du semestertillägg, försäkring och pension som dras innan lönen betala ut.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
E
Räcker det att hantverkaren upplyser om timdebitering och eventuell kostnad för servicebil? Eller skulle det kanske vara bra med en prislista på materialet innan beställning?
Skulle det vara bra med en komplett artikellista över alla artiklar? Eller kanske bara de ca 400 olika artiklarna hantverkaren har i servicebilen?
 
  • Gilla
M Larsson och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Här får du nog förtydliga lite hur du räknar. Jag räknade baklänges på 520kr * 160 timmar (83.200kr i månaden) och får i.s.f. din månadslön (inklusive pension) till över 60.000kr brutto när alla kostnader är betalade av din arbetsgivare. Det är inte en normal hantverkslön (antar och hoppas jag).
Hur har du räknat nu?
 
U Swetox skrev:
Tack, men 520kr är kostnaden för mig (lön, arbetsgivare avgifter, pension osv). Var lite otydlig i att de 700kr är innefattar dessa 520kr + alla övriga konstanser (OH) jag har som inte går att debitera för som jag måste baka in i timpriset. Självklart inte bara verktyg och kläder utan även försäkring, hyra till min lilla lokal, telefon, dator osv.

Påslaget på varor är det enda vinsten jag gör utöver min lön. Det är egentligen det enda som motiverar en att driva företaget framåt. Men som jag sa så fick jag inte alls mycket klagomål på kostnader och fakturor utan jag låg prismässigt på material väldigt bra till.
Antar att moms ingår i de 520 kr?
 
U Swetox skrev:
Uttryckte jag mig märkligt? Jag sa att jag behöver den debiteringen för att gå breake-even på kostanden i bolaget kopplat till mig som individ. Tror varenda kotte fattar att det inte går att debitera 100% när man ska göra offerter, delta i byggmöten, sköta löner, skriva dagbok osv. Och att man vill ha betalt för arbetad tid även om den inte är fakturerad.

72% debitering under 2020, där jag är den som sköter mycket av det administrativa i ett företag på 3 personer. Jag fattar inte hur du kan få 520kr till en lön på 50.000. 32% är arbetsgivaravgifter och därutöver har du semestertillägg, försäkring och pension som dras innan lönen betala ut.
Ok som jag såg i ditt inlägg (eller det som citerade dig) så togs inte kostnader för resor/fordon, pensionskostnader Fora, avgifter till branschorganisationer, certifieringar, försäkringar. m.m
Har man sen anställda så är det lite VAB och sjukskrivning som skall dras in till.
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
E
Fairlane Fairlane skrev:
Vad jag kan se är han inte bannlyst. Han och jag har ibland olika åsikt, men ganska ofta en rätt lika åsikt. Visst kan man ha olika åsikter, inget fel i det. De som jag tycker förstör är dels som som påstår att alla hantverkare är vidriga avskum som bara lurar sina kunder och dels de hantverkare som påstår att alla kunder är snåla jävlar som vill ha allt gratis (hmm, vad är det för rubrik på den här tråden?). Inget av det är ju sant. De som hatar hantverkare finns, liksom de som hatar sina kunder, men de är förhoppningsvis i klar minoritet.

Det som förvånar mig lite är hur vissa hantverkare skiljer sig från andra yrkesgrupper, vad det verkar för mig. I de flesta andra yrkesgrupper så ser man en missnöjd kund som ett misslyckande, men något man försöker lära sig ifrån. "Vad gjorde vi för fel? Varför missförstod vi och kunden varandra? Hur kan vi undvika att det händer igen?". Vissa hantverkare verkar inte vilja lära sig något från sin (eller andras) missnöjda kund. De kan inte se något som helst fel i sitt agerande utan enda anledningen till att det blev missförstånd är för att kunden är en snål idiot som hatar hantverkare. De är dömda till att upprepa sina misstag.
Krille (och fler med honom) brukar framhålla att vi kunder ska bli bättre på att fråga om pris och det är ett bra förslag som vi kunder bör försöka ta till oss. På samma sätt så borde ju hantverkare ta till sig kundernas tips om hur de kan för nöjdare kunder genom att försöka vara tydligare och få kunden att förstå exempelvis vad material kan komma att kosta (inte exakt) eller att kunden ska förstå att nu kostar vi 4000 kr i timmen för att det är julafton. Många gör nog det, men väldigt många verkar tycka att kunden får skylla sig själv och verkar helt enkelt inte intresserade av att få en bättre relation till sin kund.
Hur kan du se detta? Ropa och se ifall hen Svarar.

Sen bör du även studera vissa av forumets regler:


§ 4 Diskussionsregler
Forumet på Byggahus.se är till för konsumenter dvs privatpersoner, som bygger eller renoverar. Här byter vi erfarenheter, tar och ger råd.

§ 5.5 Företag i byggbranschen
Hantverkare och andra entreprenörer i byggbranschen är ofta enmansföretagare och tillåts diskutera i Byggahus forum. Allmänt ska den som arbetar i byggbranschen vara vaksam på att detta är ett forum FÖR konsumenter där vi endast driver konsumentfrågor.
 
Så här skulle jag tänka/räkna:

Personalkostnader:
LÖN till personen
Debiteringsgrad (72%)
Semestertillägg (12%)
Pensionsavsättning (5%)
Arbetsgivaravgift på lön (31,42%)
Särskild löneskatt på pensionsavsättning (24,26%)
Ev försäkringar kopplad till personal
Moms (25%)
Friskvård

Sen finns adm kostnader:
Ev utbildningar/certifikat
Försäkring
Mobiltelefon
Dataabbonemang
Programlicenser
Arbetskläder
Dator
Kontor/förråd
Faktureringshjälp
Bokföringshjälp
Deklarationshjälp
Adm Löne/personalhantering/skattehantering
Div förbrukningsmaterial internt (kontor mm)
Porto
Bankkostnader

Kostnader kunna utföra jobbet:
Verktyg
Firmabil, leasing, serviceavtal, bränsle, skatt, försäkring, däck, trängselskatt, P-avgifter.
Förbrukningsmaterial som används vid arbetet.

Har säkert glömt massor men det är betydligt mer än man tror. Nej jag är inte hantverkare men driver företag sen många år. Haft både anställda, butik och konsultverksamhet. Varje år jag gör bokslut och kollar igenom bokföringen inser jag hur mycket småkostnader som lätt glöms bort.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
90 % på det här forumet ser ju ner på hantverkare och tycker deras kontorsjobb är mer värda per timme en nån snickare och med det tycker att han ska ha mindre lön en dom själva
Källa på att 90% anser det?
Kan lika gärna säga att 90% (vilket inte stämmer) av hantverkarna här är rakt av fientliga så fort minsta kritik dyker upp.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför frågade du inte om priset?
Därför att det var noll snack om att det var nåt extra, de kunde komma förbi nästa dag för lastbilen var ändå nära.
Hade ingen aning om att de hade prisskillnader inom 24h, inom 5 arbetsdagar osv.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Linda_71 skrev:
Men jag förstår inte varför många förväntar sig att bli Curlade på detta vis. Har man inget ansvar själv idag?
Varför frågar man inte som kund vad det kostar?
Jag skulle ALDRIG beställa något utan att kontrollera priset.
Jag vet vad en tömning kostar, jag beställde inget som jag tyckte var nåt speciellt.
Sedan att de kunde komma nästa dag lät som en slump, "smidigt" tyckte jag och bokade in det.

Visst vi behövde tömning, men inom 24h hade vi inte behövt.

Hade de sagt. "vi är där ikväll"
Hade jag nog funderat om det kostar extra och frågat.
 
  • Gilla
Jonobe och 2 till
  • Laddar…
P
Självklart har alla seriösa företag en plikt att upplysa kunden om priset eller hur man tar betalt även om kunden är lite fumlig i sina bokningar. I dom fall man felar på att göra det så har företaget ett stort ansvar i problemet om det blir bråk om priset. Vill man slippa sånt tjafs som företagare så tar man upp ämnet själv om kunden glömmer det och informerar om prissättningen man har och hur den funkar.

Gör man inte det så är man oseriös som företagare och då kommer man få lägga massor med tid sen att bråka med kunder om priser och troligen få problem med att få betalt
 
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Till mig säger de alltid att pizzan är klar om 15-10 minuter.

Men pizzabagaren upplyser aldrig i telefon vad pizzan kommer kosta om jag inte frågar
Men säg att man beställer den enligt
"kan den vara klar om 30min?"

Sen när man ska betala får man betala 50kr extra för att man bokade den en viss tid....
 
C
Själv tjafsar jag inte om pris (även om väljer bort en del hantverkare som vill ha orimligt mycket betalt), jag är trevlig, bjuder på fika, osv.
Men hantverkarna skiter ändå i att dyka upp eller höra av sig på utlovad tid i 7 fall av 10.

Önskar att jag hade lite mer av den stake TS kunder verkar besitta, och kunde beordra dom att inställa sig här 7:00 sharp på måndag morgon, och det skall vara GRATIS. Annars j-lar! :devilish:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.