E
R RoAd skrev:
Du prickade helt fel, det finns ingen avundsjuka bakom min ovilja att betala 700kr i timmen för en vanlig hantverkare.

Skatten är det nog du som behöver läsa på om. Jämför man lönenivåer så spelar det förstås ingen roll att skatten inte är linjär.

Vad jag jobbar med spelar ingen roll.
Be din sambo läsa dina inlägg och fråga hen om det verkar finnas spår av avundsjuka i dessa.

Du kanske tycker du jobbar hårdare än Hantverkaren eller förtjänar högre lön baserat på fler år i skolbänken men som du vet baseras marknadens prissättning på tillgång och efterfrågan och just nu är vi i toppen av en högkonjunktur.

Återkom om tio år och stäm av, då kanske du har övertaget.
 
KristinaRT
E El-Löken66 skrev:
Det är nog ofta så att hantverkaren bara vill hantverka. Hade denne velat bli försäljare eller ekonom hade hen nog valt en annan väg men då frågor ställs måste denne givetvis försöka svara efter bästa förmåga då denne är företagets representant på plats.

Men det finns ju mest troligt folk på hantverkarens kontor som har betydligt bättre koll på offerter, prissättningar och faktureringar.

Om du handlar på Ica kanske du inte förutsätter att hen i kassan kan svara på varför bananen kostar som den gör, du kanske skriver ett brev till butikschefen eller ännu hellre struntar i det och väljer butik baserat på helhetsintrycket?
Möjligt, men min poäng är att för en stor del av alla de personer som inte är hantverkare är den debiteringsmodell och prissättning hantverkare använder rena grekiskan. Det är då lätt att missförstå, förutsätta och tolka baserat på det man känner till. Man talar olika språk helt enkelt. Det går så klart att komma överens, men det kräver kommunikation från båda håll.
 
  • Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
E
KristinaRT KristinaRT skrev:
Möjligt, men min poäng är att för en stor del av alla de personer som inte är hantverkare är den debiteringsmodell och prissättning hantverkare använder rena grekiskan. Det är då lätt att missförstå, förutsätta och tolka baserat på det man känner till. Man talar olika språk helt enkelt. Det går så klart att komma överens, men det kräver kommunikation från båda håll.
Varför kan inte hantverkaren bara få hantverka?

Tror du polisenpersonen tycker det är roligast att springa från tjuven eller fylla i rapporter om händelsen?

Alla är ju bra på olika saker.

Om hantverkaren inte kunnat ett ord svenska och två ord engelska hade du inte då vänt dig till firman med dina frågor?

Varför måste hantverkaren straffas för detta, bara för att hen kan kommunicera betyder väl inte att det är det roligaste hen vet.

Smacka upp plattor på väggen däremot är kanske fina grejer.
 
Karlia
Fairlane Fairlane skrev:
Vad jag kan se är han inte bannlyst. Han och jag har ibland olika åsikt, men ganska ofta en rätt lika åsikt. Visst kan man ha olika åsikter, inget fel i det. De som jag tycker förstör är dels som som påstår att alla hantverkare är vidriga avskum som bara lurar sina kunder och dels de hantverkare som påstår att alla kunder är snåla jävlar som vill ha allt gratis (hmm, vad är det för rubrik på den här tråden?). Inget av det är ju sant. De som hatar hantverkare finns, liksom de som hatar sina kunder, men de är förhoppningsvis i klar minoritet.

Det som förvånar mig lite är hur vissa hantverkare skiljer sig från andra yrkesgrupper, vad det verkar för mig. I de flesta andra yrkesgrupper så ser man en missnöjd kund som ett misslyckande, men något man försöker lära sig ifrån. "Vad gjorde vi för fel? Varför missförstod vi och kunden varandra? Hur kan vi undvika att det händer igen?". Vissa hantverkare verkar inte vilja lära sig något från sin (eller andras) missnöjda kund. De kan inte se något som helst fel i sitt agerande utan enda anledningen till att det blev missförstånd är för att kunden är en snål idiot som hatar hantverkare. De är dömda till att upprepa sina misstag.
Krille (och fler med honom) brukar framhålla att vi kunder ska bli bättre på att fråga om pris och det är ett bra förslag som vi kunder bör försöka ta till oss. På samma sätt så borde ju hantverkare ta till sig kundernas tips om hur de kan för nöjdare kunder genom att försöka vara tydligare och få kunden att förstå exempelvis vad material kan komma att kosta (inte exakt) eller att kunden ska förstå att nu kostar vi 4000 kr i timmen för att det är julafton. Många gör nog det, men väldigt många verkar tycka att kunden får skylla sig själv och verkar helt enkelt inte intresserade av att få en bättre relation till sin kund.
Kanske att (sämre) hantverkare ser sig som så pass oumbärliga att de inte behöver vara trevliga?

För mig är det här intressant på flera plan - som ung jobbade jag inom restaurang, jag tyckte att kunder var besvärliga och krävande. 10 år senare när jag försökte försörja mig som sömmerska jobbade jag extra inom restaurang - helt plötsligt var kunderna inte så jobbiga längre. Hade kunderna ändrat sig? Nej, jag var något äldre och klokare, hade en annan förståelse för dem. Och hade lättare att handskas med dem.

När jag jobbat med psykiskt sjuka så har jag också jobbat med mig, inte bara med dem. Vad är det som gör att jag tycker att den här personens beteende är besvärligt? Hur kan jag jobba för att förstå hen, på vad sätt kan jag ändra på mig för att det ska fungera?

Vill man ha kunder så måste man vara väldigt oumbärlig för att kunna behandla dem hur som helst. En pizza för ca 100 kr, då spelar det ingen större roll. Men en tjänst för 10k+, då behöver man förstå kunden också.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Karlia
E El-Löken66 skrev:
Varför kan inte hantverkaren bara få hantverka?

Tror du polisenpersonen tycker det är roligast att springa från tjuven eller fylla i rapporter om händelsen?

Alla är ju bra på olika saker.

Om hantverkaren inte kunnat ett ord svenska och två ord engelska hade du inte då vänt dig till firman med dina frågor?

Varför måste hantverkaren straffas för detta, bara för att hen kan kommunicera betyder väl inte att det är det roligaste hen vet.

Smacka upp plattor på väggen däremot är kanske fina grejer.
Förmodligen är det där konflikten är, hantverkaren hoppas på att det räcker att hantverka.

Tyvärr i det samhälle vi lever i, är det inte tillräckligt.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
E
Karlia Karlia skrev:
Förmodligen är det där konflikten är, hantverkaren hoppas på att det räcker att hantverka.

Tyvärr i det samhälle vi lever i, är det inte tillräckligt.
Men om du tar in en hantverkare som inte kan språket, hur gör du då, tar in en tolk?

Eller kontaktar de som sitter på svaren?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
R
E El-Löken66 skrev:
Be din sambo läsa dina inlägg och fråga hen om det verkar finnas spår av avundsjuka i dessa.

Du kanske tycker du jobbar hårdare än Hantverkaren eller förtjänar högre lön baserat på fler år i skolbänken men som du vet baseras marknadens prissättning på tillgång och efterfrågan och just nu är vi i toppen av en högkonjunktur.

Återkom om tio år och stäm av, då kanske du har övertaget.
Jag antar att det inte spelar någon roll om jag upprepar mig för du verkar ha bestämt dig för att jag är avundsjuk, och jag kan förstås inte bevisa motsatsen på ett anonymt internetforum.

Jag vet att vi är inne i en högkonjunktur, men det innebär inte att jag är villig att betala vad som helst för en hantverkare. I nästan alla fall just nu gör jag jobbet själv eller avstår.

Jag kommer inte att lägga mer energi på den här diskussionen. Jag inser att den inte kommer leda någon vart. Jag var bara nyfiken på om Swetox hade räknat galet eller faktiskt hade en så hög lön.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
KristinaRT
E El-Löken66 skrev:
Varför kan inte hantverkaren bara få hantverka?

Tror du polisenpersonen tycker det är roligast att springa från tjuven eller fylla i rapporter om händelsen?

Alla är ju bra på olika saker.

Om hantverkaren inte kunnat ett ord svenska och två ord engelska hade du inte då vänt dig till firman med dina frågor?

Varför måste hantverkaren straffas för detta, bara för att hen kan kommunicera betyder väl inte att det är det roligaste hen vet.

Smacka upp plattor på väggen däremot är kanske fina grejer.
Tja, vi är alla olika.

Inom mitt yrke förväntas jag kunna förklara vad problemet är, presentera en plan för att lösa eller förbättra situationen och förankra denna hos individen. Skulle du acceptera att komma in på sjukhus med ont i magen och få veta att du skulle bli opererad och du kommer må bra efteråt, men läkaren är kirurg och bara intresserad av att operera och inte kommunicera så denne bryr sig inte om att berätta för dig vad som är fel, vad som behöver göras och vad det kommer kosta dig i fråga om tid och pengar/sjukskrivning…. Kirurgen har kanske blivit kirurg bara för att han/hon gillar att skära, ungefär som en röris (eller ortopeden har blivit ortoped för att denna gillar att använda skruvdragare och hammare) så varför ska man då behöva kommunicera? Så länge man gör ett bra jobb och patienten blir frisk. Eller?

Jag tycker nog att om man arbetar mot/med människor får man lära sig att kommunicera, att vara tydlig och förmedla information. Men det är min åsikt och andra får självklart tycka annorlunda. Men jag förväntar mig att en hantverkare ska kunna redogöra för kostnader, vad som ingår och inte ingår i en offert/prisuppgift om jag vill anlita denna. Kan man inte ge denna info är jag inte intresserad av att anlita denne hantverkare.
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Absolut är det så att det är svårare, mycket svårare, men att säga vad man vill ha per timme, vad man har för minimidebiteringgrad och vad man vill ha för servicebilen borde inte vara svårare.


Det är nog sant att samtalet inte avslutas utan att priset nämnt, men jag är rätt övertygad om att om jag ringer en resebyrå och ber om en resa till Thailand så kommer de själva ta upp priset, utöver att fråga när, var, hur etc. Och om de säger att resan kostar 10000 kronor så kommer det inte en räkning på 18000 kr när jag kommer hem, med serviceavgifter som inte nämnt, etc etc. Om jag frågar om det verkligen är rätt att jag ska betala en serviceavgift på 4000 kronor som inte resebyrån nämnt så kommer troligen inte en massa andra personer anställda på andra resebyråer och börjar skrika på mig att jag är en snål jävel som kan flyga själv om det inte passar. Inte tror jag heller att en massa anställda inom resebranschen kommer springa runt och säga "alla resenärer vill åka gratis".
När blev resebyråer hantverkare?
 
Jaha, ännu en evighetstråd …
 
  • Gilla
GammelMan99 och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Jag tror ju fortfarande att pappa 85 kan alla svar. Och att jag kan fixa det mesta själv.

Enda gången jag (hittills) har anlitat hantverkare i mitt hem var för att dra rör i badrummet och installera badkar. Det hade jag inte fixat själv. (särskilt inte som dörrkarmen behövde avlägsnas, toalett, handfat, element. Och till sist såga av en cm på badkaret) att de beklagade sig över sitt jobb och mitt hem valde jag att se som ett tecken på att psykologi inte var deras grej. Jobbet utfördes nöjaktigt om än inte perfekt. Offerten var tydlig, jag visste vad det skulle gå på.
På landet hade vi nyligen hantverkare, önskar att jag hade haft tid att göra det själv. Återigen ett nöjaktigt om än inte perfekt jobb. Inbokat 9 mån i förväg, en vecka innan visade det sig att de inte ville måla med linolja så det fick jag göra själv.

Kommunikation är viktigt. I mitt hem hade jag behövt mer kunskap för att veta vad jag hade behövt tänka på vid dragningen av vattenledning. På landet hade hantverkarna behövt mer kunskaper om linoljefärg. Ingenting hade med svenskakunskaper att göra.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Du har naturligtvis rätt. Avtalets sluts vid telefonsamtalet. Leveransen sker vid hämtningen.

anbudet och accept framgår av ”jag vill ha en quatro” och ”du kan hämta om en quatro”
Till mig säger de alltid att pizzan är klar om 15-10 minuter.

Men pizzabagaren upplyser aldrig i telefon vad pizzan kommer kosta om jag inte frågar
 
E
KristinaRT KristinaRT skrev:
Tja, vi är alla olika.

Inom mitt yrke förväntas jag kunna förklara vad problemet är, presentera en plan för att lösa eller förbättra situationen och förankra denna hos individen. Skulle du acceptera att komma in på sjukhus med ont i magen och få veta att du skulle bli opererad och du kommer må bra efteråt, men läkaren är kirurg och bara intresserad av att operera och inte kommunicera så denne bryr sig inte om att berätta för dig vad som är fel, vad som behöver göras och vad det kommer kosta dig i fråga om tid och pengar/sjukskrivning…. Kirurgen har kanske blivit kirurg bara för att han/hon gillar att skära, ungefär som en röris (eller ortopeden har blivit ortoped för att denna gillar att använda skruvdragare och hammare) så varför ska man då behöva kommunicera? Så länge man gör ett bra jobb och patienten blir frisk. Eller?

Jag tycker nog att om man arbetar mot/med människor får man lära sig att kommunicera, att vara tydlig och förmedla information. Men det är min åsikt och andra får självklart tycka annorlunda. Men jag förväntar mig att en hantverkare ska kunna redogöra för kostnader, vad som ingår och inte ingår i en offert/prisuppgift om jag vill anlita denna. Kan man inte ge denna info är jag inte intresserad av att anlita denne hantverkare.
Intressant hur olika uppfattning det går att ha. Det finns givetvis läkare som är kommunikativa också men som regel pratar de hellre än lyssnar och gärna med ett ben utanför dörren.

Givetvis får denne läkare operera min hjärna, denne har ju utbildningen, erfarenhet och renomméet.

Men jag har ändå lite svårt att förstå varför du just tycker hantverkaren på plats ska kunna svara på dina frågor, har du ingen kontaktperson på kontoret?
Hur fick du tag i företaget?
 
KristinaRT
E El-Löken66 skrev:
Intressant hur olika uppfattning det går att ha. Det finns givetvis läkare som är kommunikativa också men som regel pratar de hellre än lyssnar och gärna med ett ben utanför dörren.

Givetvis får denne läkare operera min hjärna, denne har ju utbildningen, erfarenhet och renomméet.

Men jag har ändå lite svårt att förstå varför du just tycker hantverkaren på plats ska kunna svara på dina frågor, har du ingen kontaktperson på kontoret?
Hur fick du tag i företaget?
Jag förväntar mig att NÅGON på företaget kan ge relevant information. Är det ett enpersonsföretag bör sagda hantverkare kunna svara. Är det ett större företag kommunicerar man gissningsvis med någon annan än den som kommer ut och gör jobbet.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E
KristinaRT KristinaRT skrev:
Jag förväntar mig att NÅGON på företaget kan ge relevant information. Är det ett enpersonsföretag bör sagda hantverkare kunna svara. Är det ett större företag kommunicerar man gissningsvis med någon annan än den som kommer ut och gör jobbet.
Håller med. :love:
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Till mig säger de alltid att pizzan är klar om 15-10 minuter.

Men pizzabagaren upplyser aldrig i telefon vad pizzan kommer kosta om jag inte frågar
Å andra sidan redovisas priserna oftast på både hemsida, menyer och på väggarna i pizzerian. Normalt sett ändras inte priset till 300, istället för annonserade 75 för att pizzabagaren passade på att fika medans han tog en tur till butiken och fyllde på mjölförrådet och självklart måste lägga den tiden någonstans. Inte heller fylls internetforumen med klagomål på pizzerior som levererat en vesuvio men tagit betalt för tre quattro, hyra en stenugn, 4kWh ström och fru pizzabagares tid för att hantera momsinbetalningen. Sällan faktureras ett par hundra extra för att pizza-racern som tog honom till butiken.

Om vi nu ska raljera lite...
 
  • Gilla
  • Haha
U1B och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.