Hej!
Jag har ett väldigt gammalt hus med en bergvärmepump Greenline c7 som har snart 20 år på nacken.
Systemet består av en slinga bort mot ena änden av huset (enrörssystem), där funkar allt prima. Sen har tidigare ägare har lagt till "nya" rum på gamla vinden och gjort en tillbyggnad, det är där problemen är nu när det kom en köldknäpp.
Ut från pumpen i den "nya delen" går det ett matningsrör, som delar sig till 3 olika delar, en del med golvvärme på tillbyggnaden och 1 del till ena "nya" rummet och en del till det andra "nya" rummet med element. Efter delningen till golvvärmen sitter en cirkulationspump och en shunt med en termostat nere i tillbyggnaden.
Igår vaknade jag upp till kalla element i ena "nya" rummet men varmt i det andra nya rummet och varmt i tillbyggnaden.
Jag luftade därför systemet och där var mycket luft men det kom ändå ingen värme.
Sen provade jag att stänga flödet till golvvärmen, då kom värme på de tidigare kalla elementen. Sen provade jag att skruva ner golvvärmen till 0 på termostaten, då kom också värme på de tidigare kalla elementen.
Jag blir inte klok på varför det helt plötsligt blir såhär.
Tankar:
- kan det vara "skit" i röret till elementen som gör att flödet går för trögt så vattnet tar en annan lättare väg?
- Kan det vara min cirkulationspump som sitter vi bergvärmepannan? Denna känns mindre trolig eftersom övriga delar av systemet funkar bra, det är ju bara i den här nyare delen av systemet som jag har problem.
- en konstig grej är också att när min pump som fyller på hydroforen i källaren går så hoppar trycket i mitt expansionskärl till bergvärmen, det känns det som att det inte ska göra?
Finns det någon som har någon idé vad detta kan vara?
Jag har ett väldigt gammalt hus med en bergvärmepump Greenline c7 som har snart 20 år på nacken.
Systemet består av en slinga bort mot ena änden av huset (enrörssystem), där funkar allt prima. Sen har tidigare ägare har lagt till "nya" rum på gamla vinden och gjort en tillbyggnad, det är där problemen är nu när det kom en köldknäpp.
Ut från pumpen i den "nya delen" går det ett matningsrör, som delar sig till 3 olika delar, en del med golvvärme på tillbyggnaden och 1 del till ena "nya" rummet och en del till det andra "nya" rummet med element. Efter delningen till golvvärmen sitter en cirkulationspump och en shunt med en termostat nere i tillbyggnaden.
Igår vaknade jag upp till kalla element i ena "nya" rummet men varmt i det andra nya rummet och varmt i tillbyggnaden.
Jag luftade därför systemet och där var mycket luft men det kom ändå ingen värme.
Sen provade jag att stänga flödet till golvvärmen, då kom värme på de tidigare kalla elementen. Sen provade jag att skruva ner golvvärmen till 0 på termostaten, då kom också värme på de tidigare kalla elementen.
Jag blir inte klok på varför det helt plötsligt blir såhär.
Tankar:
- kan det vara "skit" i röret till elementen som gör att flödet går för trögt så vattnet tar en annan lättare väg?
- Kan det vara min cirkulationspump som sitter vi bergvärmepannan? Denna känns mindre trolig eftersom övriga delar av systemet funkar bra, det är ju bara i den här nyare delen av systemet som jag har problem.
- en konstig grej är också att när min pump som fyller på hydroforen i källaren går så hoppar trycket i mitt expansionskärl till bergvärmen, det känns det som att det inte ska göra?
Finns det någon som har någon idé vad detta kan vara?
Eftersom tempen ökar när du stryper ner eller stänger pumpen för GV, så stjäl GV flödet till det övriga. GV vill ha mer värme när det blir kallt ute. Pumpen i VP, vilken fart har den, maxa farten på den om det går, den måste kunna ge ett flöde som överstiger vad GV vill ha.
Vad menar du med att trycket hoppar, stiger det och står kvar, eller sjunker det igen. Kan vara att när trycket ökar på kallvattnet, så kan det vara att påfyllningsventielen inte tätar riktigt med högre tryck. Eller Ve och fasa att det är en pyspunka mellan varmvattentanken och systemet i VP.
Vad menar du med att trycket hoppar, stiger det och står kvar, eller sjunker det igen. Kan vara att när trycket ökar på kallvattnet, så kan det vara att påfyllningsventielen inte tätar riktigt med högre tryck. Eller Ve och fasa att det är en pyspunka mellan varmvattentanken och systemet i VP.
Flödet i cirkulationspumpen i VP har 3 av 3 i fart (max), den pumpen är bara några år gammal.
Trycket i expansionskärlet fluktuerar väldigt mycket. Kollade nu och på 5 minuter gick det från 1,5 ner till 0,8 bar. När pumpen till vattnet (till hydroforen) går så hoppar den upp ca 0,2 bar för att sen hoppa ner igen.
Pumpen är på bristningsgränsen, kompressorn har börjat låta senaste månaderna (inte så mycket att jag för den sakens skull känner att jag måste byta pumpen) men att det skulle vara något annat som pyspunka känns inte alls orimligt när du säger det.
Trycket i expansionskärlet fluktuerar väldigt mycket. Kollade nu och på 5 minuter gick det från 1,5 ner till 0,8 bar. När pumpen till vattnet (till hydroforen) går så hoppar den upp ca 0,2 bar för att sen hoppa ner igen.
Pumpen är på bristningsgränsen, kompressorn har börjat låta senaste månaderna (inte så mycket att jag för den sakens skull känner att jag måste byta pumpen) men att det skulle vara något annat som pyspunka känns inte alls orimligt när du säger det.
Felsökning i steg. det sitter säkert en avstängare för Kallvatten in till VVB, nertill under VP, bakom frontluckan. Kan sitta lite bakvänt. Stänger du den så blir du utan VV, men du kan då utröna om trycket ökar. Gör det inte det, så kan det vara en pyspunka, som blir när KV ökar i tryck när vattenpumpen startar. Dra även till påfyllningsventielen ordentligt, så det inte kommer något den vägen.
Hur är det med luften i kärlet, på kärlet under en plastplugg, sitter det en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft inget vatten. Börja med enligt ovan och kom tillbaka.
Hur är det med luften i kärlet, på kärlet under en plastplugg, sitter det en bilventil, tryck till på piggen, det ska komma luft inget vatten. Börja med enligt ovan och kom tillbaka.
Produkter som diskuteras: "plastplugg"
Plastplugg
Plastpluggar är universella infästningskomponenter som är avsedda för en rad olika användningsområden och material. Tillverkade av slitstark plast, dessa pluggar kan användas med en mängd olika skruvar och bultar för att skapa säkra och
Läs mer
Lite rörigt där, på bild 1 en grej med en blå hatt på, står det 9 bar på den, så kan det finnas intill en ratt/vred med tex avstängning. Annars följa rör som går till VP och är kalla, om det finns någon ventil.
Det är inget exspansionskärl i VP, utan säkert ett rött kärl på sidan om, hänger det på väggen eller står på golvet. Ett foto på det är bra
Det är inget exspansionskärl i VP, utan säkert ett rött kärl på sidan om, hänger det på väggen eller står på golvet. Ett foto på det är bra
Det känns som att mitt expansionskärl därmed är trasigt?J Johannest1991 skrev:
Kan det förklara att jag har problem med flödet upp till "nya" delen? Den bygger ju ändå uppenbarligen tryck även om det varierar.
Då är kärlet kört och måste bytas, hål i blåsan. Hat du inte tummen mitt i handen kan du byta själv. det är gängat och på det nya, lin och tätpasta på gängorna, bara läsa vad det står på skylten och köpa ett nytt. Stäng av VP, tappa ur tryck till noll. Men pass på det är fyllt med vatten och väger lika mycket som det står att det är rymd i det och ser lite stort ut.
När ett nytt köpts, så blir det en sväng till macken och kolla trycket i det, det ska vara ca 0,6 bar tomt på vatten. Lättare att göra på macken än hemma.
När ett nytt köpts, så blir det en sväng till macken och kolla trycket i det, det ska vara ca 0,6 bar tomt på vatten. Lättare att göra på macken än hemma.
Dunder!J jonaserik skrev:Då är kärlet kört och måste bytas, hål i blåsan. Hat du inte tummen mitt i handen kan du byta själv. det är gängat och på det nya, lin och tätpasta på gängorna, bara läsa vad det står på skylten och köpa ett nytt. Stäng av VP, tappa ur tryck till noll. Men pass på det är fyllt med vatten och väger lika mycket som det står att det är rymd i det och ser lite stort ut.
Tack så mycket!
Tummen mitt i handen har jag inte så ska nog fan ge mig på det!
Följdfråga, det kan inte vara typ växelventilen eller liknande som inte stänger helt åt ena eller andra hållet som gör att när trycket i vanliga vattnet ökar så ökar även trycket i värmesystemet för att det läcker vatten mellan dem?
Och om det läcker borde det bara läcka från vanliga vatten till värmaren och inte tvärtom? Trycket är ju högre i vanliga vattnet?
Och om det läcker borde det bara läcka från vanliga vatten till värmaren och inte tvärtom? Trycket är ju högre i vanliga vattnet?
Nej förbrukningsvattnet är en del för sig och är i en tank i VP. när VP värmer VV, så slår växelventilen om och bara värmer runt VV-tanken så VV blir varmt. Är det en pyspunka mellan tank och mantel så ökar trycket i systemet hela tiden, tills säkerhetsventil 1,5 - 2,0 bar öppnar och det börjar pinka i ett rör någonstans.J Johannest1991 skrev:Följdfråga, det kan inte vara typ växelventilen eller liknande som inte stänger helt åt ena eller andra hållet som gör att när trycket i vanliga vattnet ökar så ökar även trycket i värmesystemet för att det läcker vatten mellan dem?
Tack!
Misstänkte att det var så men blir inte klok på varför trycket i expansionskärlet hoppar typ 0,1 bar i exakt takt som jag märker på trycket i kranen när jag spolar kallvatten varierar.
Misstänkte att det var så men blir inte klok på varför trycket i expansionskärlet hoppar typ 0,1 bar i exakt takt som jag märker på trycket i kranen när jag spolar kallvatten varierar.
Nu fick jag provat att stänga tillflödet till varmvattnet och då rör sig inte mätaren vid expansionskärlet alls när kranen går.
Trycket i expansionskärlet ökar inte dock utan ökar bara när värmen i värmedelen ökar.
Tänker att det oavsett luktar ny pump.
För att hålla det i liv tills det blir bättre väder för att byta pumpen (med tillhörande badrumsrenovering).
1. Koppla dit en separat varmvattenberedare och köra pumpen som enbart värme?
2. Skita i det och låta det hoppa och fara lite?
Trycket i expansionskärlet ökar inte dock utan ökar bara när värmen i värmedelen ökar.
Tänker att det oavsett luktar ny pump.
För att hålla det i liv tills det blir bättre väder för att byta pumpen (med tillhörande badrumsrenovering).
1. Koppla dit en separat varmvattenberedare och köra pumpen som enbart värme?
2. Skita i det och låta det hoppa och fara lite?
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Varför värmer inte den nya fläktkonvektorn?
Värme allmänt -
Tappar trycket i vatten golvvärme
Värme allmänt -
Varför är halva värmesystemet kallt och varför kommer och går värmen?
Värme allmänt -
Varför är det högt tryck och varför låter värmesystemet?
Värme allmänt -
Varför ingen golvvärme i ett av rummen?
Värme allmänt