Hej,
Jag har funderat på en sak - varför har vi runda symmetriska eluttag i Sverige - ja eller i större delen av Europa och kanske på andra ställen också?

En uppenbar fördel är att man inte kan vända stickproppen fel, det går fort att sätta i den.

Men vore det inte bättre att veta vilket stift som är fas och vilket som är nolla? Skulle det inte göra det lättare att konstruera elektriska apparater om man vet i vilken rikting strömmen kommer in?

Det här är ju bara av rent intresse men ändå - hur tänkte man när man bestämde sig för den standard vi har. Skit i viket hål som är strömförande - koppla hur som helst och stick proppen hur som helst, vi ser till att alla apparater kan köras åt båda hållen? För er som jobbar med el borde det vara lättare om man vet hur det är kopplat?

Vi har växelström i Europa sedan rätt många år tillbaka...

Jag tycker nog också att jag gärna hade sätt att stiften var placerade på ett sånt sätt eller att de var olika stora så att det bara gick att koppla in stickkontakten på ett sätt. För det mesta så kvittar det ju för funktionen, men ändå..

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jag tycker nog också att jag gärna hade sätt att stiften var placerade på ett sånt sätt eller att de var olika stora så att det bara gick att koppla in stickkontakten på ett sätt. För det mesta så kvittar det ju för funktionen, men ändå..

//Patrik
Varför? var ligger behovet i en anläggning med 230V enfas växelström?

Jag kommer inte på något som kräver fas och nolla "rätt" på en enfasapparat eller har du någon idé?m Kanske finns något men som sagt, jag kommer inte på något.

Glufsglufs skrev:
Varför? var ligger behovet i en anläggning med 230V enfas växelström?

Jag kommer inte på något som kräver fas och nolla "rätt" på en enfasapparat eller har du någon idé?m Kanske finns något men som sagt, jag kommer inte på något.
Det känns bättre i magen. :wow::cool:

Men för att nämna en sak. Belysningsinstallationer som har blivit anslutna på stickpropp av hempulare och som strömställare sedan bryter nollan för att stickproppen är felvänd.
Det är ju förstås ingen godkänd lösning från början, men det är fortfarande en ganska vanlig lösning.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det känns bättre i magen. :wow::cool:

Men för att nämna en sak. Belysningsinstallationer som har blivit anslutna på stickpropp av hempulare och som strömställare sedan bryter nollan för att stickproppen är felvänd.
Det är ju förstås ingen godkänd lösning från början, men det är fortfarande en ganska vanlig lösning.

//Patrik
Som du säger, ingen godkänd lösning från början men det görs. Om man nu tar det som exempel och man har olika storlek på hål och pinnar så löser man ju det prblemet så länge som det är rätt kopplat i andra ändan. Ta sen exemplet som tråden med två svarta trådar till uttaget, om det inte mäts upp så kan det ju ändå hamna fel där. Jag tror personligen att det kommer bli fler eltekniska installationsproblem om man skulle ha det på så vis, skulle krävas generationer av elektriker innan allt skulle bli någorlunda 100 i landet.
Sen, när och hur ska man göra övergången? Stickpropparna lär ju komma först pga konsumtion av maskiner och belysning och vad händer om det bara finns "nya" stickproppar och man har "gamla" uttag? KAOS:wow:

En del asiatiska länder har olika diameter på "höger och vänster" så att man ska sätta i kontakterna rätt trots att det är växelström. Men det brukar gå att forcera in våra stick kontakter också, hehe

Glufsglufs skrev:
Som du säger, ingen godkänd lösning från början men det görs. Om man nu tar det som exempel och man har olika storlek på hål och pinnar så löser man ju det prblemet så länge som det är rätt kopplat i andra ändan. Ta sen exemplet som tråden med två svarta trådar till uttaget, om det inte mäts upp så kan det ju ändå hamna fel där. Jag tror personligen att det kommer bli fler eltekniska installationsproblem om man skulle ha det på så vis, skulle krävas generationer av elektriker innan allt skulle bli någorlunda 100 i landet.
Sen, när och hur ska man göra övergången? Stickpropparna lär ju komma först pga konsumtion av maskiner och belysning och vad händer om det bara finns "nya" stickproppar och man har "gamla" uttag? KAOS:wow:
Jo, precis. Men sånt där kan man ju diskutera till förbannelse så länge man använder sig av ordet "om". :cool::rolleyes:

Jo, det är nog varken praktiskt möjligt eller ekonomiskt försvarsbart att ändra om uttagen. Men för det kan man ju fortfarande önska att situationen var en annan. :cool:

//Patrik

Jag känner mig säkrare med de symmetriska kontakterna vi har idag. Som det är nu så är jag 100% säker på att, om jag skulle komma åt en av tåtarna på primärsidan i en installerad apparat, så har jag 50% risk att få en kyss. Därför pillar jag inte el "live"..

Skulle du lita på att "nollan" var nolla i en anläggning i en nyköpt villa med 3 tidigare ägare? Jag skulle inte lita på att nollan var "typ jord" om en behörig elektriker kollat allt, inte med livet som insatts.

camelspin skrev:
Hej,
Jag har funderat på en sak - varför har vi runda symmetriska eluttag i Sverige
Antagligen för att "det blev så".

Tyvärr verkar det inte gå att se i "U.S. Patent 774,250" (länkad från wikipedialänken nedan) vilka mått man hade, antagligen är det samma avstånd mellan stiften som i dagens uttag...

camelspin skrev:
ja eller i större delen av Europa och kanske på andra ställen också?
http://en.wikipedia.org/wiki/AC_power_plugs_and_sockets

Nja, större delen är väl lite hugget som stucket.
Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Ryssland, Estland, Lettland, Ukraina, Litauen, Ungern, Rumänien, Bulagarien, f.d. Jugoslavien, Grekland (,Albanien) och Spanien verkar ha våra schukokontakter. Här är allt symetriskt.

Vitryssland verkar bara ha ojordade uttag (??), symetriskt.

Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien och Slovaiken har kontakter som är symetriska för ojordade kontakter men asymetriska för jordade.

Schweiz och Danmark har varsin egen standard som är asymetrisk för jordade kontakter. Schweiz standard tar emot symetriska europluggar men inga andra icke-schweiziska kontakter. Danmarks standard verkar ta emot flera sorter och är symetrisk och ger ingen jord för andra kontakter men är jordad och symetrisk för danska kontakter...

Italien har sin egen standard som är symetrisk och som också tar emot europluggar

Britterna har också sin egen standard som dessutom används här och var i världen utanför Europa, den är asymetrisk och alltid skyddsjordad.

Så, listan ser ut såhär:

Aldrig någon styrning av fas/nolla:
Sverige, Norge, Finland, Tyskland, Österrike, Nederländerna, Ryssland, Ukraina, Vitryssland, Estland, Lettland, Litauen, Ungern, Rumänien, Bulagarien, f.d. Jugoslavien, Grekland (,Albanien), Spanien, Italien

Styrning på jordade men inte på ojordade kontakter:
Frankrike, Belgien, Polen, Tjeckien, Slovaiken, Schweiz, Danmark

Alltid styrning, alltid skyddsjord:
UK

Okej, du vann, större delen av europa ;)

En anledning att hålla reda på fas och nolla (som i USA) är att man då kan ansluta nolan till gängan i lampsocklar. En annan är att man inte får problem med läckströmmar om man lägger en avstörningskondensator mellan nolla och apparathöljet.

MEN, eftersom det inte krävs utbildning för att få skruva ihop en skarvsladd eller lampa så faller det hela genom att man inte kan garantera att det verkligen kopplas rätt hela vägen.

Lösningen stavas JFB.

Som bonus kommer här en liten tankenöt som kräver logiskt tänkande:

I USA är det bredare stiftet nolla. Varför just detta stift?

mycke_nu skrev:
En anledning att hålla reda på fas och nolla (som i USA) är att man då kan ansluta nolan till gängan i lampsocklar. En annan är att man inte får problem med läckströmmar om man lägger en avstörningskondensator mellan nolla och apparathöljet.

MEN, eftersom det inte krävs utbildning för att få skruva ihop en skarvsladd eller lampa så faller det hela genom att man inte kan garantera att det verkligen kopplas rätt hela vägen.

Lösningen stavas JFB.

Som bonus kommer här en liten tankenöt som kräver logiskt tänkande:

För att det finns många nollor i USA som är tjocka? :cool:

Rrrrr skrev:
För att det finns många nollor i USA som är tjocka? :cool:
Haha :wow:d^_^b

Kvick på morgonen?

mycke_nu skrev:
Om nollan ger upp först när kontaktdonet börjar bli dåligt har man en apparat med full nätspånning mot jord. Risken är alltså att någon petar i apparaten (eftersom den inte fungerar) och får en elchock. Dimensionerar man stiften olika borde det alltså vara bäst att göra det sannolikt att nollan håller längst. Kanske även kan vara en fördel ur beröringssynpunkt. Nu är det rätt länge sedan jag var i USA, men då var det inga större problem att trycka i en stickpropp halvvägs och få spänning till apparaten, samtidigt som man kunde peta på kontaktstiften med fingrarna. Det borde vara lättare att komma åt ett större stift.

Annars finns ju alltid de runda blå

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.