362 läst · 2 svar
362 läst
2 svar
Varför startar en aktiv nivåvippa inte avloppspump?
Hej,
konstig rubrik - jag vet..
Jordfelsbrytare löste ut pga trasig kabel till motorvärmare. Detta gjorde även avloppspumpen strömlös vilket dessvärre först noterades efter några dagar när brunnen var överfull.
Efter att felet upptäcktes och JFB återställdes gick dock inte pumpen igång trots att nivåvipparen stod rakt upp. Efter tömning av brunnen kollades pumpen och nivåvippare och då fungerar det utan problem.
Problemet löst, men nu till frågan: när en nivåvippare går i aktivläge men är strömlös, varför går den inte igång när elen kommer tillbaka? Någon som upplevt liknande?
(Grundfos pump AP12)
Tack på förhand för svar
konstig rubrik - jag vet..
Jordfelsbrytare löste ut pga trasig kabel till motorvärmare. Detta gjorde även avloppspumpen strömlös vilket dessvärre först noterades efter några dagar när brunnen var överfull.
Efter att felet upptäcktes och JFB återställdes gick dock inte pumpen igång trots att nivåvipparen stod rakt upp. Efter tömning av brunnen kollades pumpen och nivåvippare och då fungerar det utan problem.
Problemet löst, men nu till frågan: när en nivåvippare går i aktivläge men är strömlös, varför går den inte igång när elen kommer tillbaka? Någon som upplevt liknande?
(Grundfos pump AP12)
Tack på förhand för svar
Två vippor: en som driver pumpen; en som larmar vid hög vattennivå! Båda tappar funktion vid strömavbrott och går inte igång när elen återställdes trots hög vattenstånd! Jag undrar om det krävs att kulan ” faller” ner .. Efter tömning fungerar de normalt nu när elen är tillbaka! Begriper mig inte på hur kulan och brytaren fungerar…S Srixon skrev:
Klicka här för att svara