Hej,
Har en värmepump dockad till en elpanna, efter att ha fungerat perfekt sedan 1996, började den att krångla i dag.
Pumpen är en Thermia E12S med ett larmsystem PTS 4.2 alltså gamla grejor.
Problemet är att pumpen startar men stoppar nästan med en gång och så håller det på.
Inga utlösta säkringar och inget som larmar, termostaten som anger vid vilken temp pumpen ska starta tycker jag funkar, inställd på 45 grader, vrider jag den under 45 grader hörs ett knäpp och pumen startar, men stannar som sagt på en gång.

/Tacksam för tips.

Hej..

Skulle gissa på att det är kompressorn som börjar "ge upp", vet inte om den har inbyggt motorskydd(clixon), för problemet känns ju bekant på de du skrivit annars hade jag tippat på lågtryckan men då borde den ju larma för det iså fall.

Det går ju att ohm mäta kompressorn samt kolla driftström på varje fas under drift med för att felsöka om det är kompr. eller inte, men det bör du inte göra själv om du inte är säker på vad du gör.

Även kontaktorn, motorskydd, termostaten kan ju kollas.

Hej,
Problemet är löst, det var cirkulations pumpen som hade "hängt" sig, det hade varit ett strömavbrott under natten och efter detta gick inte pumpen igång, men tog lite tid att upptäcka, att det skulle visa sig på detta sätt var mer än jag visste, men alltid lär man sig något, modernare pumpar larmar väl antagligen om pumpem stannar.
Tack för de svar jag fick, MYCKET bara att så många kan dela med sig av sina erfarenheter.

/JoeHill

Det var ju bra, jo om en cirkulationspump skulle stanna så skulle väl en modernare pump larma inte på just cirkpumpen utan på köldkretsen iform av högt eller lågt tryck beroende på vilken pump som stannat.

Hej,

Ja, det är nog så att modernare pumpar har mera "larm" så man kan få en hint på vad som är problemet.
MIn pump har ju inga som helst finesser, men elpannan var ny när jag köpte kåken 1986 så därför köpte jag bara en enkel pump och dockade den till elpannan, där berederae shunt m.m. finns, pumpen är på 12KW och den klarar ensam att värma hela huset (200 kvm) drar på elpannan ibland för att få upp tempen på varmvattnet, men mycket sällan, måste göra detta manuellt. Men när endera pumpen eller elpannan pajar så blir det utbyte till en modernare pump, antagligen Thermia igen, min pump har ju gått som tåget sedan 1996 och går än, så det tycker jag är bra betyg för Thermia.

/JoeHill

12 år är inget för en värmepump. Jag har flera grannar som kört runt 20 år på sina maskiner. Ju enklare de är desto längre håller de (precis som moderna bilar som står på verkstad för att en glödlampa slocknat eller lyser för mycket).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.