Dörrknackare från OpenInfra ikväll.
Installationsavgift på några tusen.

1000-1000 mbit/s upp och ner, 0 kr/mån i 24 månader, sedan 549 kr/månad, 1 månads uppsägningstid.

1000 mbit är mycket för oss.

Står dock i avtalet att man är bunden till den hastigheten, även när ”uppsägningstiden löpt ut”, och att det isåfall kostar en avgift att sänka hastigheten (hur mycket det kostar står ej, men säkerligen hutlöst). Finns det en rimlig förklaring till detta?

Tycker priset generellt låter helt okej, sen vet man ju inte hur priserna kommer se ut om några år (speciellt om man är låst till en hastighet).
Något annat jag behöver tänka på i detta fall, någon med erfarenhet kanske? :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Lägger in ett citat också nedan. Varför skulle jag vara tvungen, om jag väljer Telia som leverantör, att välja Telias 1000/1000 för närmare tusenlappen än Telias 250/250 om jag har OpenInfra som nätägare? Såg att en sådan ändring kostade 20 000 för några år sen men nu går det inte att hitta.

OBS! Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det inte kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att kvarstå även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut. Det finns möjlighet att ta bort denna begränsning genom att betala en ersättning till Open Infra.”
 
  • Wow
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
EddieHansson
Låter galet IMHO
 
  • Gilla
jonle336 och 7 till
  • Laddar…
Rätt enkelt: För att de kan...
Om man ska leta efter någon form av logik skulle det väl vara att de räknar med att få mindre betalt för lägre hastighet och därigenom vill få någon form av "kompensation" för att du väljer att bli en sämre kund för dem.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Dom ger rabatterat pris på anslutningen om du binder dig på 1000/1000. Tecknar du en anslutning med valfri fart, så kan de kosta 20-30000kr i anslutningsavgift. Hos Global Connect kostar det 15000 att sänka farten.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
…vill få någon form av "kompensation" för att du väljer att bli en sämre kund för dem.

Blir jag även en sämre kund för nätägarna OpenInfra (OI) om jag byter till exempelvis Telia på OI:s nät och tar 250-250 istället?

Månadsavgiften KOMMER ju såklart höjas framöver som allt annat, att följa deras prissättning på just 1000-1000 som en död fisk framöver för att man tvunget ”låst sig” på den hastigheten känns inte bra, så jag kommer tacka nej till detta.

Tack för inputs!
 
  • Gilla
maxmsm och 4 till
  • Laddar…
F fuentes skrev:
…vill få någon form av "kompensation" för att du väljer att bli en sämre kund för dem.

Blir jag även en sämre kund för nätägarna OpenInfra (OI) om jag byter till exempelvis Telia på OI:s nät och tar 250-250 istället?

Månadsavgiften KOMMER ju såklart höjas framöver som allt annat, att följa deras prissättning på just 1000-1000 som en död fisk framöver för att man tvunget ”låst sig” på den hastigheten känns inte bra, så jag kommer tacka nej till detta.

Tack för inputs!
Jag tror att din analys är helt korrekt. Berätta väldigt gärna för OpenInfra att det är orsaken till att du tackar nej, så att de får en tydlig signal.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 7 till
  • Laddar…
Vad kostar installationen?
 
B
Jag har open infra, fick nyligen min uppkoppling tvångsuppgraderad, med rejäl ökning av månadsavgiften så klart.

Hade jag haft något annan leverantör än open infra att välja på så skulle jag valt det. För min del är det bara mobilt bredband som alternativ, och det är inte tillräckligt bra hos oss.

Open infra är ett riktigt skräpbolag.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
Alvar Ado och 13 till
  • Laddar…
A Allmäntvetgirig skrev:
Dom ger rabatterat pris på anslutningen om du binder dig på 1000/1000. Tecknar du en anslutning med valfri fart, så kan de kosta 20-30000kr i anslutningsavgift. Hos Global Connect
A Allmäntvetgirig skrev:
Dom ger rabatterat pris på anslutningen om du binder dig på 1000/1000. Tecknar du en anslutning med valfri fart, så kan de kosta 20-30000kr i anslutningsavgift. Hos Global Connect kostar det
B BSOD skrev:
Jag har open infra, fick nyligen min uppkoppling tvångsuppgraderad, med rejäl ökning av månadsavgiften så klart.

Hade jag haft något annan leverantör än open infra att välja på så skulle jag valt det. För min del är det bara mobilt bredband som alternativ, och det är inte tillräckligt bra hos oss.

Open infra är ett riktigt skräpbolag.
Ok! Ursäkta min okunskap, men har inte openinfra ett öppet nät där du kan välja vilka du vill? Jag har dålig koll på hur detta funkar :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Vad kostar installationen?
under 3000 kr, men de drar ju in mer pengar med tanke på hastigheten man binder sig till. Nånstans ska ju pengarna in.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fuentes skrev:
Lägger in ett citat också nedan. Varför skulle jag vara tvungen, om jag väljer Telia som leverantör, att välja Telias 1000/1000 för närmare tusenlappen än Telias 250/250 om jag har OpenInfra som nätägare? Såg att en sådan ändring kostade 20 000 för några år sen men nu går det inte att hitta.

OBS! Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s. Detta betyder att det inte kommer att vara möjligt att aktivera en bredbandstjänst med en hastighet som är lägre än 1000/1000 Mbit/s på din fastighet. Denna begränsning kommer att kvarstå även efter att bindningstiden för den beställda bredbandstjänsten har löpt ut. Det finns möjlighet att ta bort denna begränsning genom att betala en ersättning till Open Infra.”
Kan du undvika Open infra så gör det, har bara dåliga erfarenheter av dem..
 
  • Gilla
Jamtstårsa och 5 till
  • Laddar…
Inget svar på frågan kanske, men: brukar du ofta köpa saker av folk som plingar på dörren?
 
  • Gilla
  • Haha
Niklas3001 och 7 till
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Inget svar på frågan kanske, men: brukar du ofta köpa saker av folk som plingar på dörren?
Nej, aldrig gjort. Dock är openinfra de enda som har kablar här ute.
 
F fuentes skrev:
OBS! Om du väljer detta alternativ innebär det att din fastighet kommer att vara bunden till aktivering av bredbandstjänster med en hastighet på minst 1000/1000 Mbit/s...
De har nog kvar andra mer normala alternativ med högre anslutningsavgift, men de alternativen ingick inte i ”dörrknackarens” uppdrag att sälja.

EDIT: Man får förstås jämföra med vad tex Telia tar för installation och den hastighet man är intresserad av och inte fastna på att ”vi behöver inte 100Mbit/s” när man jämför med erbjudandet. Samt vad kan det bli för månadskostnad i framtiden?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.