Nu har jag kanske hamnat fel för mitt inlägg handlar om bygganmälan.

Jag har tagit hjälp av en ingenjör att rita på flytt av bärande vägg samt avväxling av ytterligare en annan. Detta medför även en viss ändrad planlösning. Ingenjören förberedde allt för inskick av bygganmälan till kommunen. Som vanligt när man pratar med dem så suckas och pustas det, som om att man ska bygga om är så besvärligt och helst borde låtas bli. Och ska jag göra det ska kommunen veta vilka spikar jag tänkt använda.

Jag är som vanligt så laglydig och korrekt att jag såklart gör som man ska och lämnade in en bygganmälan. Men nu ångrar jag mig. Nämnde på jobbet att jag lämnat in detta och fick många långa hakor. De flesta visste inte ens att man ska anmäla sitt ombygge till kommunen och de hade rivit och stuvat om i huset under många år utan ett papper till kommunen. Och nu funderar jag på varför jag ska vara så himla duktig och dessutom betala pengar för att få ett ok (och möjligen riskera ifrågasättning). Jag har iaf haft huvudet med mig såpass att jag inte lät skriva på ritningen att det nya större utrymmet ska bli badrum. Då vet man aldrig vad kommunen fått för sig att tycka till om.

Ännu har inget svar kommit men jag tänker sätta igång i helgen och bygga ändå. Har ni andra lämnat in papper för minsta ombyggnad eller bygger ni på glada i hågen ändå? :)
 
Jag följer reglerna för sådant som syns på utsidan (dvs kan störa grannar) och invändigt ser jag till att det jag bygger håller i 1000 år (dvs glad i hågen). Alla invändiga förändringar är vid varje tidpunkt gjorda för 15 år sedan så det borde vara preskriberat nu (och detta gäller löpande).
 
Pratade med en person på kommunen när jag skulle bygga en ny imkanal. Hon sa att jag var tvungen att göra en bygganmälan för detta. Spenderade några timmar med att fylla i deras blankett och rita en ritning. Efter någon vecka fick jag svar från den som hade behandlat min bygganmälan att den inte behövdes och att ärendet var nedlagt. Kommer nog inte göra någon bygganmälan för mindre ombyggnationer i fortsättningen ...
 
Suck. Jag är nog inne på din linje också. Bara anmäla sånt som omgivningen kan se och annars klaga på.
 
cederbusch skrev:
Suck. Jag är nog inne på din linje också. Bara anmäla sånt som omgivningen kan se och annars klaga på.
Vet man vad man gör så är det ju bra, men om man gör något fel som sedan går sönder och försäkringsbolaget får reda på att det inte är granskat av myndigheten så kan det komma patrull. Men mindre saker där kostnaden för BA överstiger vad en förs skada kan kosta så är det väl skitsamma.
 
....men om jag gjort något fel kommer inte försäkringsbolaget betala ändå.
 
Precis. Känns som en bortkastad och smått onödig byråkratisk manöver. Jag förstår väl att man vill komma åt de som kanske river bärande väggar utan att veta vad de gör, men de människorna är förmodligen ändå inga som bryr sig så mkt om vad kommunen tycker och tänker.
 
MathiasS skrev:
....men om jag gjort något fel kommer inte försäkringsbolaget betala ändå.
Sant det.
 
Precis, inte fan hjälper kommunen till om något skulle gå fel bara för att du har lämnat in en bygganmälan...
 
petersson79 skrev:
Precis, inte fan hjälper kommunen till om något skulle gå fel bara för att du har lämnat in en bygganmälan...
Det var inte det jag sa heller.
Snarare att vid förs ärende så kan dom kräva att kommunen granskat. Men som dom säger, bygger man själv så är man rökt ändå.
 
Ska man snart sälja är det kanske bra att ha papper på sina ombyggnationer, kan ju hamna i lite lustigt läge annars mot köparen kanske då de märker att det inte är såsom kommunen tror.
 
Äh, det kan ju ha varit någon tidigare ägare som byggt om. Vem vet egentligen när och av vem en viss ombyggnad gjorts i huset?!
 
cederbusch skrev:
Äh, det kan ju ha varit någon tidigare ägare som byggt om. Vem vet egentligen när och av vem en viss ombyggnad gjorts i huset?!
....kanske genom att titta på dom en miljon bilder av renoveringen man postat på internetforum....:)
 
Hehe, sant. Jag har faktiskt tänkt på det att det finns ju en viss sannolikhet att ngn råkar känna igen mitt hus och då kommer på vem jag är. Men det är ytterst få som sett att jag finns här.
 
Lyfter denna lite. Jag förstår fortfarande inte riktigt varför bygganmälan ska göras. Jag kan läsa att den ska göras i vissa fall, men inte vad som gynnar mig att göra det, inte heller vad nackdelen är om jag inte gör det. Worst case scenario. Det verkar ju som att försäkringar ändå inte gäller om man gjort nåt fel.
Så vad händer om man skiter i bygganmälan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.