Hej,
Jag har ett nylagt tak och så även vid tillfället nya hängrännor, med nya hängkrokar.
Det samlas både regn och kondens på en (EN) av hängrännekrokarna, som så småningom droppar ner på en skyddsplåt för vår markis.
Har kollat att det inte är hål, eller flödesproblematik i själva rännan, utan att det samlas en droppe under hängrännekroken som sagt. Det så även när det inte regnar (men är fuktigt ute som typ normalt senhöstväder).

Finns här någon erfaren typ takläggare som kan ge en förklaring, alt. komma med tips på hur man kan lösa det.
Kan det vara så att det rinner "felaktigt" vid just kroken på något sätt som gör att det samlas upp under?

Det är alltså endast denna kroken som "beter" sig såhär.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
R
PSH-74 PSH-74 skrev:
Hej,
Jag har ett nylagt tak och så även vid tillfället nya hängrännor, med nya hängkrokar.
Det samlas både regn och kondens på en (EN) av hängrännekrokarna, som så småningom droppar ner på en skyddsplåt för vår markis.
Har kollat att det inte är hål, eller flödesproblematik i själva rännan, utan att det samlas en droppe under hängrännekroken som sagt. Det så även när det inte regnar (men är fuktigt ute som typ normalt senhöstväder).

Finns här någon erfaren typ takläggare som kan ge en förklaring, alt. komma med tips på hur man kan lösa det.
Kan det vara så att det rinner "felaktigt" vid just kroken på något sätt som gör att det samlas upp under?

Det är alltså endast denna kroken som "beter" sig såhär.
Har du bilder?
Jag har droppar under rännan ibland med beroende på väderlek..

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har du bilder?
Kan ta bilder på hur det ser ut så snart jag är hemma, men tror inte det blir ”tydligare” av det.
Idag är det dessutom torrare luft och inget dropp.

Kolla längre upp på krokens fäste, så att det inte är vatten, som kommer under takpannan.

Ska kanske nämna att det är minimal lutning (4 grader(?j) och nylagt papptak.

HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Kolla längre upp på krokens fäste, så att det inte är vatten, som kommer under takpannan.
Ska kanske nämna att det är minimal lutning (4 grader(?j) och nylagt papptak.

F
Droppar här också ibland, skyller på blåst.

R Rejäl skrev:
Har du bilder?
Ja, det är som jag skriver såklart väderberoende. Regnar det kraftigt är det väl relativt självskrivet att det droppar från lite var stans.
När det däremot är fuktigt och bara droppar enbart från en hängränna är det inte lika självklart för mig.

Frånsett att du också upplever att det droppar under din ränna, undrar jag om du har någon förklaring på hur det kan droppa från en underliggande hängkrok och bara den. Oavsett förklaring eller inte söker jag mer tips på åtgärd, även om det var intressant att höra att du också upplever problem.

R
Har du koll på hur taket gjordes?
Alltså om kroken frästes ned i råsponten och sedan papp innan fotplåten som ytpappen värms fast i..
Har varit med om att man har lagt fotplåten direkt på råsponten och kroken och då kan det bildas kondens i olika mängd..

R
PSH-74 PSH-74 skrev:
Kan ta bilder på hur det ser ut så snart jag är hemma, men tror inte det blir ”tydligare” av det.
Idag är det dessutom torrare luft och inget dropp.
Bilder hjälper..

R Rejäl skrev:
Har du koll på hur taket gjordes?
Alltså om kroken frästes ned i råsponten och sedan papp innan fotplåten som ytpappen värms fast i..
Har varit med om att man har lagt fotplåten direkt på råsponten och kroken och då kan det bildas kondens i olika mängd..
Det har jag inte en susning om.
Har försökt få svar från takläggaren, men förstår på detta supertips att det kan vara en rimlig förklaring (om det nu är på det sättet). Men är rätt ”säker” på att alla krokar fästs på samma sätt i hela radhuslängan (fyra hushåll) och bara denna kapten krok som spökar.

R Rejäl skrev:
Bilder hjälper..

• Takränna på hus med fönster och stjärnformad lampa inuti, röd cirkel markerar område på taket under blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hängränna med en röd pil som pekar på ett fäste eller skarv.
    Skapa konto
  • Husfasad med grå panel, ett fönster med orange stjärna syns. En röd pil pekar från övervåningen mot det nedre fönstret.
    Skapa konto
R
Så det är bara pappen som är bytt?
Det skumma är att det bara kommer droppar under en av krokarna..

R Rejäl skrev:
Så det är bara pappen som är bytt?
Det skumma är att det bara kommer droppar under en av krokarna..
Nä det är allt som är bytt. Papp, hängränna, häng krok och fotplåt.
Bara den som ”kondenserar”.

R
PSH-74 PSH-74 skrev:
Nä det är allt som är bytt. Papp, hängränna, häng krok och fotplåt.
Bara den som ”kondenserar”.
Någon behöver kolla uppifrån kan ju vara något uppenbart när man går upp..

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.