Stanley falshyvel No 78. Varför saknas (nästan) alltid anhållen till dessa? Var tar de vägen? Samlar folk på djupanhåll till Stanley No 78 (och alla kopior) eller varför finns de inte med vid försäljning på tradera?
Någon illvillig håller på dessa och väntar på att priset ska rusa i höjden.
F.ö nytillverkas No 78 fortfarande (med annan beteckning) och det betalas nästan nypris för en begagnad.

Jag kompletterar min blygsamma verkktygsuppsättning i mitt "snickeri" med begagnade hyvlar och stämjärn och förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda för att det står Eskilstuna på dem. :)

• Gilla
Erik Gustafson
  • Laddar…
Förklaringen är väl entropi, det finns oändligt många ställen delarna kan vara på varav bara ett är rätt (vilket gör det senare osannolikt).
Det är oftast gamla grejor, kanske inte använda på ett halvt sekel, och med stor sannolikhet har någon/några senare ägare inte heller haft kunskap om att/hur delarna hänger ihop.

”förundras över vad folk tror att rostiga och slitna verktyg är värda”? Definitionsmässigt är de väl värda det folk betalar för dem, vilket ofta är rejäl slant. Jag har ett par gamla 78or och skulle inte byta någon av dem mot en nytillverkad Stanley-dito :sick:

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
De gamla är bättre kvalitet än de nya. Djupstopp går att fila till av en bit vinkeljärn men skruven som skall hålla fast det är Stanleys egen gänga som bara finns som originaldel såvida man inte har en metallsvarv som kan skära tumsgängor.

• Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.