Hej!

Kan någon gissa/förklara för mig varför det rinner så väldans lite vatten ifrån mina ganska gamla betongpannor (med en del mosspåväxt)?

Även om regnen är ihållande så kan det droppa, i ett stuprör, kanske en droppe var tredje sekund. Stuprören är rensade ordentligt.

Jag har vart på vind och inte sett någon antydan till fukt. Vi har ingen takpapp, däremot masonit (det kanske var på det viset man gjorde förr i tiden).

Jag är fortfarande inne på mitt första år av husägande, kan tilläggas!

Kanske att mossan buffrar så pass mycket vatten att den inte hinner bli mättad mellan skurarna, hur mycket mossa har du? Har du ett svall på hängrännan någonstans där det svämmar över kanten istället?

Fördelen med masonit med några år på nacken är att man brukar se ganska snabbt ifall pannorna släpper igenom vatten då det blir fuktrosor runt området och senare kommer svartmöglet där det återkommande är genomsläpp.

King Average King Average skrev:
Kanske att mossan buffrar så pass mycket vatten att den inte hinner bli mättad mellan skurarna, hur mycket mossa har du? Har du ett svall på hängrännan någonstans där det svämmar över kanten istället?

Fördelen med masonit med några år på nacken är att man brukar se ganska snabbt ifall pannorna släpper igenom vatten då det blir fuktrosor runt området och senare kommer svartmöglet där det återkommande är genomsläpp.

Okej! Och fuktrosorna behöver jag inte lyfta pannorna för att se, utan det kan jag se från vinden? Ursäkta om dum fråga :)

F fuentes skrev:
Okej! Och fuktrosorna behöver jag inte lyfta pannorna för att se, utan det kan jag se från vinden? Ursäkta om dum fråga :)
Korrekt, du ser det från vinden. Är du nyfiken kan du lyfta på en panna och se hur fräscha de är, till en början stöter de bort vatten som en nyvaxad bil, men över tid börjar de suga in vattnet istället och då kommer rosorna på undersidan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.