Hej, jag har sedan all tid haft ett porlande ljud från ett av mina element i min bostadsrätt (ett höghus). Vrider man ner termostaten till ungefär hälften så försvinner ljudet.
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Har luftat elementet flera gånger men det händer ingenting! Kommer ingen luft. Lägenheten är byggd 2018 och jag flyttade in 2020.
Vad kan man göra för att åtgärda detta? Man vill ju kunna dra på elementet på Max nu när det börjar bli kallt ute
Kommer det vatten när du luftar?
Hänger det snett?
Det borde ju inte låta. Men om avluftningen är lägre än inloppet kan det ju bli luft kvar i det hörnet.
Har du stängt termostaten när du luftar?
Om inte så stäng termostaten och vänta några minuter innan du luftar.
Efter du luftat och öppnat termostaten kan du göra en luftning igen med öppen termostaten.
Om det fortsätter porla bör du kontakta föreningen angående åtgärd.
Om inte så stäng termostaten och vänta några minuter innan du luftar.
Efter du luftat och öppnat termostaten kan du göra en luftning igen med öppen termostaten.
Om det fortsätter porla bör du kontakta föreningen angående åtgärd.
Vilken skillnad menar du att det skulle göra?
Jag ska prova detta.A AndersS skrev:
Menar du att det porlar hos TS för att grannen har luft i elementet?
Beror på hur värmesystemet är byggt och vilken våning ts bor på hur luft i vatten kan förflytta sig i värmesystemet från en lägenhet till en annan lägenhet. Det var därför jag också skrev att föreningen kan behöva kontaktas. Ska söka för att hitta en länk så får du läsa.D Daniel 109 skrev:
Du ska få ett svar som inte är drygt här också. Håller med dig Anders S. Det är väl i sig inte så att luften försvinner bättre när vattnet står still, men om vattnet flödar runt så gör luften det också, och då är det generellt sätt svårare att ha kontroll på var man åtgärdat problemet och inte. Det underlättar alltså felsökningen.
Det är dock lättare att skapa tryckfall med stängd termostat, och det hjälper till att driva ut luften.
Det är dock lättare att skapa tryckfall med stängd termostat, och det hjälper till att driva ut luften.