Motor med 230V-lindningar skall i Y-koppling som bilden visar matas med 400 Volt 3-fas
Om det bara är 230V mellan polerna i nedre raden på bilden så verkar det matas med 230V som är parallellkopplade på något sätt som 230V på var sida och nolla i mitten på den nedre raden (vad är det för spänning om det mäts mellan de yttre polerna i nedre kopplingsplinten - om det är runt 0 Volt så är det parallellkopplad 230V ) och det kommer _inte_ att fungera då man behöver 120 graders fasskillnad mellan faserna också, förutom rätt spänning
Om det bara är 230V mellan polerna i nedre raden på bilden så verkar det matas med 230V som är parallellkopplade på något sätt som 230V på var sida och nolla i mitten på den nedre raden (vad är det för spänning om det mäts mellan de yttre polerna i nedre kopplingsplinten - om det är runt 0 Volt så är det parallellkopplad 230V ) och det kommer _inte_ att fungera då man behöver 120 graders fasskillnad mellan faserna också, förutom rätt spänning
Gissar att du då mäter mot nolla i motorskyddet när du mäter 230 Volt - hur blir det när du mäter över faserna där (bör vara 400 Volt i alla kombinationer) - har du kombination med noll Volt mellan fasledarna där ?.
Du skall ha 400 Volt mellan alla 3 polerna i alla kombinationer på den undre polraden i motorn.
Att du har 0 Volt mellan 2 poler i en av de 3 kombinationerna kan tyda på att du fått samma fas parallellt på två fas-ledare.
Det kan kanske finnas andra möjliga slingkopplingar som kan ge samma resultat men ser inte det just nu...
motorn som den är kopplad behöver ingen nolla för att fungera om den drivs av 3 olika fasspänningar
Du skall ha 400 Volt mellan alla 3 polerna i alla kombinationer på den undre polraden i motorn.
Att du har 0 Volt mellan 2 poler i en av de 3 kombinationerna kan tyda på att du fått samma fas parallellt på två fas-ledare.
Det kan kanske finnas andra möjliga slingkopplingar som kan ge samma resultat men ser inte det just nu...
motorn som den är kopplad behöver ingen nolla för att fungera om den drivs av 3 olika fasspänningar
Ev mätfel. det ska vara 400V mellan röd -grön , grön - svart , och röd - svart på uppsidan i motorskyddet, lika ska det vara nertill, nu är det inte lämpligt att mäta nertill då motorn morrar och skyddet löser. Vad får du med mätning enligt ovanstående.
Om en fas fattas kan det bli att någon last kopplar över från en annan fas så att man mäter 230V på alla faser mot jord. Det upptäcker man genom att mäta mellan faser på det vis du gjort. Dina mätningar visar att en fas fattas på den plats där du mätt. Är det på motorn? Gör samma mätning tidigare i kedjan. Motorskydd, tryckströmbrytare, central. Någonstans på vägen försvinner en fas.
Nu var det löst, tack för alla tankar och idéer 😬
Elektrikern hade matat två av tre säkringar med samma fas därav blev det fel 😑
Elektrikern hade matat två av tre säkringar med samma fas därav blev det fel 😑
Moderator
· Stockholm
· 52 870 inlägg
Men hur i h,,,e gick det till? Hur sitter säkringarna i centralen? Han har ju uppenbarligen inte utfört så mycket kontroll före driftsättning. Det där är ett fel som i princip är omöjligt utan att det är fler fel i installationen.F Fredrik Persson skrev:
Det där är potentiellt ett fel som skulle kunna leda till brand, om det ex., istället hade handlat om en spis.
Gissar på att de har bytt från diazed till dvärgbrytare och att man har använt sig utav quick connect och råkat sätta i 2 tampar i samma säkringH hempularen skrev:Men hur i h,,,e gick det till? Hur sitter säkringarna i centralen? Han har ju uppenbarligen inte utfört så mycket kontroll före driftsättning. Det där är ett fel som i princip är omöjligt utan att det är fler fel i installationen.
Det där är potentiellt ett fel som skulle kunna leda till brand, om det ex., istället hade handlat om en spis.